قضات در ارجاع امر کارشناسی به صلاحیت‌های کارشناسان توجه نمایند

کد خبر: 
۴۳۷۱
والیزاده در مراسم معارفه عضو قضایی دادگاه انتظامی کانون:

قضات در ارجاع امر کارشناسی به صلاحیت‌های کارشناسان توجه نمایند

رضا دلفانی عضو قضایی دادگاه انتظامی کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان در مراسم معارفه عضو قضایی دادگاه انتظامی کانون گفت: از قضات دادگستری می‌خواهیم که در ارجاع امر کارشناسی به صلاحیت‌های تخصصی و منطقه‌ای کارشناسان توجه داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری زرک؛ حجت والیزاده در این مراسم که در سالن جلسات کانون برگزار گردید، با اشاره به اهمیت کار کارشناسان و ضرورت پیشگیری از تخلفات این حوزه تصریح کرد: بر اساس قانون هر کارشناس صلاحیت اظهار نظر تخصصی در موارد و مناطق مشخصی را دارد و انتظار داریم این امر از سوی قضات دادگستری و مدیران دستگاه‌های اجرایی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر این که کانون کارشناسان یک تشکل غیر دولتی و غیر انتفاعی است و بودجه‌ی آن از محل کسر ۵ درصد دستمزد کارشناسی تامین می‌گردد بیان داشت: ارجاع امر کارشناسی به صورت مستقیم به شخص کارشناس و واریز دستمزد کارشناسی به حساب وی نه تنها غیر قانونی که مفسده‌انگیز نیز هست.

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان با اشاره به تاکید استاندار و سایر مدیران ارشد استان از جمله اداره‌کل بازرسی، امور اقتصادی، تعزیرات و... در خصوص رعایت قانون در ارجاع امر کارشناسی عنوان داشت: این موضوع در قالب نامه به همه‌ی دستگاه‌های اجرایی ابلاغ گردیده و انتظار می‌رود برای پیشگیری از هر گونه تخلف، امر کارشناسی تنها از طریق کانون ارجاع شود.

والیزاده تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات حوزه‌ی کارشناسی، عدم رعایت تعرفه‌ی دستمزد کارشناسان است که از سوی قوه قضاییه ابلاغ گردیده و بعضا مشاهده می‌شود که از سوی برخی قضات و مدیران دستگاه‌های اجرایی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: اگر در گذشته به دلیل نبود کارشناس رسمی در برخی رشته‌ها، قضات دادگستری ناگزیر از استفاده از کارشناسان خبره می‌بودند، امروز با وجود حدود یک‌هزار کارشناس عضو کانون در رشته‌های گوناگون، این موضوع منتفی است و دلیلی برای استفاده از کارشناسان خبره وجود ندارد.

والیزاده در بخش پایانی سخنانش به حجم بالای پرونده‌های وارده به دادگستری اشاره و تاکید کرد: کانون کارشناسان رسمی دادگستری بزرگترین تشکل متخصصان است و چنانچه جایگاه و نقش آن در جامعه به درستی شناسانده شود، بسیاری از اختلافات با مراجعه به کارشناسان قابل حل هستند و نیازی به طرح در دستگاه قضایی پیدا نمی‌کنند و همین موضوع می‌تواند تا حد قابل توجهی از آمار پرونده‌های ورودی محاکم قضایی بکاهد.

بنا بر این گزارش؛ در این مراسم با تقدیر از زحمات و خدمات بهزاد سیاهپوش، رضا دلفانی به عنوان عضو قضایی جدید دادگاه انتظامی کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان معرفی شد.

انتهای پیام/

 

 

برچسب‌ها: 
کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم