از مهم‌ترین دغدغه‌های کارشناسان، ارجاع کار به کارشناس خبره است

کد خبر: 
۴۵۸۲
حجت والی‌زاده در دیدار با رییس دادگستری بروجرد:

از مهم‌ترین دغدغه‌های کارشناسان، ارجاع کار به کارشناس خبره است

حجت والی‌زاده در دیدار با رییس دادگستری بروجرد

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان در دیدار هیات مدیره کانون با رییس دادگستری بروجرد گفت: از مهم‌ترین دغدغه‌های کارشناسان رسمی، ارجاع کار به کارشناس خبره است.

به گزارش پایگاه خبری زرک، حجت والیزاده در این دیدار که در دفتر رییس دادگستری بروجرد برگزار شد، با اشاره به ارجاع کار به کارشناسان خبره اظهار داشت: این در حالی است که در تمام رشته‌ها در استان به اندازه کافی کارشناس رسمی وجود دارد.

وی با اشاره به برگزاری آزمون سال ۹۸ و آزمون جدیدی که در پیش است تصریح کرد: معدود رشته‌هایی که با کمبود کارشناس مواجه هستیم در این دو آزمون در اولویت قرار گرفته‌اند تا کمبودی وجود نداشته باشد.

عدم رعایت تعرفه‌ی دستمزد کارشناسی از دیگر مواردی بود که والیزاده با تاکید بر آن عنوان داشت: متاسفانه در مواردی قضات دادگستری مبلغ دستمزد کارشناسی را بسیار پایین‌تر از تعرفه مصوب ریاست قوه قضاییه در نظر می‌گیرند؛ این در حالی است که بر اساس تفاهم‌نامه‌ی شورای عالی کارشناسان رسمی و مرکز مشاوران قوه قضاییه کارشناس حق ندارد خارج از تعرفه کارشناسی انجام دهد و در صورت انجام، تخلف محسوب می‌شود.

رئیس تشکل کارشناسی استان بیان داشت: بر اساس قانون هر کارشناس مکلف به انجام سه مورد کارشناسی معاضدتی شده که خوشبختانه در این زمینه کارشناسان کانون همراهی بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند، اما در مواردی مشاهده می‌شود که پرونده اشخاص حقوقی هم برای کارشناسی معاضدتی ارجاع می‌شود که قانونی نیست.

تدارک میز کارشناس در ادارات دادگستری برای سهولت مطالعه‌ی پرونده از دیگر موضوعاتی بود که حجت والیزاده والیزاده در این جلسه خواستار فراهم نمودن آن شد

وی با اشاره به بالا رفتن حجم پرونده‌های شکایت از کارشناسان، یکی از اصلی‌ترین دلایل آن را عدم رعایت صلاحیت علمی و جغرافیایی کارشناس برشمرد و خاطرنشان ساخت: متاسفانه سیستم ارجاع کارشناسی دادگستری به گونه‌ای است که صلاحیت‌های کارشناس مورد توجه قرار نمی‌گیرد و همین امر باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه‌ی شکایت از کارشناسان می‌شود.

والیزاده همچنین یکی از دلایل اطاله‌ی دادرسی را ارسال شکایت از طریق پست دانست و افزود: این فرایند زمانبر است و برای سهولت در این زمینه کانون هم در شبکه‌ی دولت آماده‌ی دریافت شکایات است و هم در سامانه ثنا به عنوان شخص حقوقی حضور دارد.

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت مساله‌ی آموزش کارشناسان تصریح کرد: بحث آموزش از اصلی‌ترین دغدغه‌های ماست و در این زمینه زیرساخت‌های مناسبی تهیه کرده‌ایم و آمادگی داریم در صورت تمایل قضات نسبت به پرداختن به موضوعات مختلف آمادگی داریم زمینه‌ی حضور آن‌ها را در کارگاه‌های آموزشی به صورت حضوری و مجازی فراهم نماییم.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 
کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان - حجت والیزاده - دادگستری بروجرد

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم