کلنگ زنی طرح آبیاری اراضی پایاب سد ایوشان

کد خبر: 
۵۹۵۹
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اعلام کرد؛

کلنگ زنی طرح آبیاری اراضی پایاب سد ایوشان

کلنگ زنی طرح آبیاری اراضی پایاب سد ایوشان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد ایوشان تا پایان سال به سامانه آبیاری نوین مجهز می‌شود.

به گزارش پایگاه‌ خبری‌ زرک، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در مراسم کلنگ زنی طرح ۲۰۰ هکتاری آبیاری تحت فشار اراضی پایاب سد ایوشان گفت: آب و خاک یکی از اساسی‌ترین منابع پایه است که منحصر به بخش کشاورزی نیست، آب امروز یک مقوله کشاورزی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی است.

سید عماد شاهرخی با اشاره به استفاده بهینه از امکانات و تکنولوژی آبیاری مدرن و مکانیزه، گفت: در حال حاضر در کنار اجرای طرح اصلاح الگوی کشت، افزایش راندمان آبیاری از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه‌های این سازمان در راستای صرفه جویی در آب موجود و نیز افزایش اقتصاد کشاورزان است.

شاهرخی گفت: میانگین برداشت گندم در اراضی دیم یک هزار و ۱۰۰ تن در هر هکتار است در حالی که در اراضی آبی بیش از پنج تن به صورت میانگین برداشت می‌شود که با یکپارچه سازی قطعًاً این عدد افزایش می‌یابد.

شاهرخی افزود: اجرای این طرح کار بسیار ارزشمندی است که با توجه به وجود حقابه سد ایوشان و تجمبع این حقابه‌ها و تبدیل اراضی دیم به آبی می‌تواند ما را در جهت رشد تولید کمک کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: همه تلاش بر این است که با مشارکت بخش خصوصی به روند اجرا و احداث پروژه‌ها سرعت دهیم.

سد ایوشان در ۵۷ کیلومتری شهر خرم آباد و بر روی رودخانه هرود واقع شده و مساحت حوزه آبخیز رودخانه هرود تا سد مخزنی ایوشان ۱۲۰ کیلومتر مربع است.

سد ایوشان از نوع خاکی - سنگریزه‌ای با هسته رسی و ارتفاع آن از کف پی ۷۰ متر و عرض تاج از بدنه اصلی ۸ متر است.

این سد گنجایش ۵۲ میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد و یکی از طرح‌های بزرگ عمرانی و اقتصادی لرستان محسوب می‌شود که علاوه بر توسعه بخش کشاورزی، تأمین آب شرب مصرفی و ذخیره سازی روان آب‌ها به عنوان یک طرح عمرانی درآمدزا نقش موثری در شکوفایی و رونق اقتصادی استان دارد.

پایان پیام/

 

برچسب‌ها: 
اراضی پایاب سد ایوشان - جهاد کشاورزی - اراضی دیم - عماد شاهرخی

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم