پدیده «وکیل کُشی» محصول وکیل ستیزی

پدیده «وکیل کُشی» محصول وکیل ستیزی

پدیده «وکیل کشی» محصول وکیل ستیزی

 خطاب به:

اعضای محترم هیات مدیره کانون‌های سراسر کشور

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)

پایگاه خبری زرک ـ شوربختانه خبر به قتل رسیدن وکیل جوان مرحوم «محمود رضا جعفر آقایی» به ضرب گلوله در شهرستان شاهرود، بار دیگر جامعه وکالت را در بهت و ماتم فرو برد و نگران‌تر از پیش کرد.

اگر کمی فضای رسانه‌ای و رویکرد قانون‌گذار به نهاد وکالت و وکیل دادگستری را مرور کنیم خواهیم دید صاحبان رسانه اعم از سازندگان فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی و همچنین قانون‌گذاران ادوار مختلف در وکیل کشی‌های پی در پی، بی‌تقصیر نیستند و در مسموم کردن اذهان جامعه و ظهور پدیده‌ی مذکور تأثیر فراوان داشته‌اند. 

طرف بازنده دعوا اعم از موکل یا طرف مقابل شکست خود را به وکیل نسبت می‌دهد و در صدد انتقام از او برمی‌آید. وکیل که همگان فهمیده‌اند از هیچ تامینی برخوردار نیست تاوان مقررات کارشناسی نشده، رسیدگی‌های بعضا عجولانه و آرای احتمالا اشتباه را با از دست دادن جان خود پس میدهد. «بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»۱؟!

هرچند پدیده‌ی وکیل کشی نیازمند مطالعه و تحقیق و پژوهشی عمیق‌تر است لکن نقش فضای فکری حاکم بر جامعه که محصول وکیل ستیزی در بخش‌هایی از بدنه‌ی حاکمیت و ترویج آن در فضای رسانه‌ای است انکار ناپذیر است. مقابله فرهنگی و قانونی با وکیل و تلاش برای  مخدوش کردن اذهان عمومی در مورد وکالت که رو به گسترش است جامعه وکلا را از اقدامی عاجل ناگزیر می‌سازد.

لذا امروز اصلی‌ترین وظیفه‌ی هیات مدیره کانون‌های وکلای کشور و اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا به نمایندگی از طرف قاطبه‌ی وکلای دادگستری، اقدامی عاجل و دامنه‌دار و البته مستمر برای خنثی کردن این تهاجم‌های پی در پی است.

پیشنهاد اینجانب نگاشتن نامه‌ای است که در آن به برشمردن تاریخی اقدامات وکیل‌ستیزانه‌ی سازماندهی شده و اشاره به قوانین مترقی کشورهای دیگر در احترام به شان و جایگاه وکیل و نقش او در تأمین دادرسی منصفانه پرداخته و به آنچه از تنگناهای معیشتی گرفته تا ضرب و جرح و بعضا قتل‌های فجیع که بر سر سربازان بی سلاح و بی دفاع جایگاه دفاع از حقوق مردم در دادرسی‌ها آمده و بی شک ادامه هم خواهد داشت، اشاره نموده و با امضای اعضای هیات مدیره کانون‌ها و هیات رئیسه اسکودا به سران سه قوه و دفتر مقام معظم رهبری ارسال و مجدانه پیگیری شود.

سکوت و حالت انفعالی منتخبین جامعه وکلا در تهاجم همه جانبه به وکلای دادگستری و نهاد وکالت و اکتفا به عرض تسلیت و ابراز تاسف قطعا کافی نیست و واکنش جدی مدیران کانون‌ها در حافظه تاریخی جامعه برای همیشه باقی خواهد ماند.

امیدوارم بدون فوت وقت و با تشکیل جلسه فوق العاده، اتحادیه به این خواسته جامه‌ی عمل پوشاند و گزارش آن در رسانه‌های کشور منتشر و همگان از آن آگاه شوند.

پیشاپیش آمادگی خود را برای انجام هر وظیفه‌ای اعلام می‌نمایم.

۱. آیه ۹ سوره تکویر

با احترام- احسان اله حیدری /

 

نویسنده: 
احسان اله حیدری

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم