هنام؛ بهشت فراموش شده

هنام؛ بهشت فراموش شده

هنام؛ بهشت فراموش شده

به گزارش پایگاه خبری زرک؛ روستای هنام، روستایی تفریحی در شهرستان سلسله که دارای بزرگترین سراب به همین نام (هنام) مشتمل بر ده‌ها دِه، از مناظر بسیار زیبایی برخوردار است.

این منطقه که یکی از پنج منطقه تفریحی سلسله در کنار «کهمان»، «کاکارضا»، «زز»، «بسطام» به شمار می‌آید نسبت به رقبای خود بکر و دست نخورده باقی مانده است.

این منطقه به گفته عام و خاص از نظر فرهنگی اجتماعی نه تنها ازمناطق مشابه محلی خود بله از سطح فرهنگی استان، سرو گردنی بلندتر و سرتر دارد، زادگاه وخاستگاه دانشمندان، نخبگان و فرهیختگان بسیاری است که ضمن توجه به رقابت سالم  علمی، هنری، ورزشی، باتمام وجود از فرهنگ سنتی نیاکان خود وزبان مادری (لکی) و ارتباطات خویشاوندی وعشیره‌ای خود دفاع نموده و آن را حفظ کرده است.

گلایه مردم این منطقه از عدم توجه مدیران استان و شهرستان سلسله نقد قابل توجه و به جایی است.

جاده ارتباطی آسفالته این روستا بسیار باریک است و به خاطر پهنای کم جاده هر روز شاهد تصادفات است.

در این بین بی‌توجهی به روستای بسیار زیبای چهار تخته و منطقه بکر کلگنجی است که از داشتن یک جاده خاکی مناسب محروم است و نیازمند توجه ویژه اداره راه استان است.

منطقه تفریحی کلگنجی که  به مراتب از منطقه تفریحی کهمان زیباتر و دیدنی‌تر است مورد بی‌توجهی مدیران شهرستان و استان قرار گرفته و از سکنه خالی شده است.

 آب و هوای خنک و دلنشین و مناظر وچشم‌اندازهای این منطقه از «گاوگلیا» تا منطقه «سراب نرم» و «سراب پهن» چشم و تن هر رهگذری را نوازش می‌کند.

متاسفانه جاده خاکی این منطقه که توسط بخش خصوصی (ساکنان این منطقه) ایجادشده در حال تخریب و نابودی است و نیاز به بازسازی و تعمیر و مرمت دارد که باید با قید فوریت انجام شود.

مردم روستاهای «یارآباد»، «چهارتخته» و«جهان‌آباد» هر سال هزینه‌های زیادی را برای تعمیر جوی آب کشاورزی برای آبرسانی به مزارع پایین دست متحمل می‌شوند، متاسفانه جهاد کشاورزی هیچگونه اقدامی در راستای تعمیرات و ساماندهی این جوی‌ها انجام نداده است.

رودخانه فصلی روان آب‌ها و سراب (لمدر) ساختمان‌های روستای «چهارتخته» را تهدید و مزارع و باغات پایین دست را نابود می‌کند نیاز به ساماندهی دارد.

انتقال آب چشمه‌های «کلگنجی» به مزارع کشاورزی و باغات نیز دقیقا مانند «چهارتخته» هزینه‌های زیادی را برکشاورزان تحمیل کرده است، بعد از چهل و چند سال از انقلاب اسلامی هنوز طرح هادی در روستای چهارتخته اجرا نشده است.

مردم این روستا حق دارند از خدمات فوق و داشتن بهداشت محیط استفاده کنند، مدیران استان و شهرستان باقید فوریت به بازسازی راه منطقه چهارتخته و کلگنجی و همچنین ساماندهی رودخانه و جوی‌ها برای آبادانی منطقه و مزارع اقدام کنند تا از مهاجرت ساکنان این مناطق به حاشیه شهرهای بزرگ و ایجاد مشکلات موجود جلوگیری شود کاری که در دو دهه گذشته انجام نشده و عامل خیلی از مشکلات موجود استان است.

انتهای پیام/

 

نویسنده: 
شهاب آسمانی

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم