معظلات شهری خرم‌آباد؛ مثنوی هفتاد من کاغذ 

یادداشت رسیده

معظلات شهری خرم‌آباد؛ مثنوی هفتاد من کاغذ 

معظلات شهری خرم‌آباد؛ مثنوی هفتاد من کاغذ 

پایگاه خبری زرک ـ پیمان رجبی*

اگر از هر شهروند خرم‌آبادی بپرسید معظل ترافیک شهر چیست؟! بدون شک نخستین پاسخی که خواهید شنید عرض کم خیابان‌های اصلی داخل شهر خواهد بود!

علت هر چه که باشد، از عدم آینده نگری نسل‌های قبل از ما تا عدم بودجه کافی جهت تعریض، معظلی است که امروزه گریبان همه ما اهالی شهر خرم‌آباد را بدجور گرفته است. 

غروب روز گذشته، طی مسافت با خودروی شخصی دقیقا از میدان امام تا پل دارایی‌زاده، ۵۵ دقیقه به طول انجامید. در تمام طول مسیر منتظر رویت تصادف یا عملیات راه‌سازی، تعمیر چراغ برق، کابل گردانی، آب و فاضلاب، گاز و ... بودم، اما تنها اتفاقی که شاهد بودم تنها ترافیک وحشتناک و سنگین در تمام طول مسیر بود! فضای بسیار عجیبی که تمام سرنشینان خودروهای مسیر را بشدت کلافه کرده بود! در نهایت دور میدان شهدا براحتی می‌شد دلیل این همه بی‌برنامگی و شلوغی بی‌حد و حصر را فهمید! ((کوچک‌سازی خیابان شهدا)) راستش هرچقدر جستجو کردم متضاد کلمه تعریض را نیافتم! 

رگ «قلب خرم‌آباد» مسدود شده است! 

ناخودآگاه یاد اصطلاح ((تصلب شرایین)) افتادم. البته چندان بی‌ربط نیست؛ چرا که بدون شک عرض خیابان شهدا که پرترددترین خیابان اصلی در قلب شهر خرم‌آباد است به اندازه همان رگ باریکی است که البته نه با چربی و کلسترول، بلکه با بی‌تدبیری و بی‌برنامگی مدیران شهری! مسدود شده است!

از مامور محترم و زحمت‌کش پلیس راهور که بعلت داد و هوار به رانندگانی که سمت چپ خیابان پارک نکنید خیابان مسدود می‌شود صدایش گرفته بود، پرسیدم جناب سروان علت این شاهکار معماری چیست؟! با صدای خفه در گلو فرمود: «بخدا قسم دیوانه شدم حتی سرهنگ چغلوند رئیس پلیس راهور استان را آوردیم بازدید کردند و مخالفت خود را اعلام کردند ولی نه تنها شاهد توقف این طرح نیستیم که به سرعت در حال تکمیل است که تعجب آدم را برمی‌انگیزد! ای کاش همه پروژه‌های شهری اینگونه پیگیری و تکمیل می‌شدند!»

مدیریت شهری این شاهکار عجیب و غریب را چگونه توجیه می‌کند؟

در هر صورت سخن از معظلات شهری خرم‌آباد مثنوی هفتاد من کاغذ می‌طلبد، ولی این حرکت عجیب و غریب نه تنها بی‌احترامی به وقت و سرمایه مردم نجیب مرکز لرستان است که با سلامت جسمی، روحی و روانی شهروندان بازی می‌کند. از میدان شهدا تا پل شهدا تنها یک ماشین توان عبور دارد حال اینکه از این پل به بعد با وجود ترافیک و پارک خودرو در دو طرف خیابان، به راحتی دو ماشین در وسط خیابان در حال گذر هستند.

در حدفاصل میدان شهدا تا پل، با توجه به شاهکار قرن! تنها یک ماشین توان عبور از وسط خیابان را دارد

در پایان شاید چیزی که بیشتر از گره کور ترافیک، آلودگی صوتی، اتلاف وقت و سرمایه مردم و دیگر موارد باعث سردرگمی و خشم و ناراحتی مردم شده عدم پاسخگویی صریح و شفاف به شهروندان خرم‌آبادی برای توجیه این شاهکار عجیب و غریب معماری شهری و شهرسازی از جانب شهردار و همکاران او است!

*عضو هیات علمی دانشگاه و خبرنگار

انتهای پیام/

 

نویسنده: 
پیمان رجبی

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم