مصرف قارچ‌ها توسط جانوران نشان دهنده غیر سمی بودن آن برای انسان نیست

مصرف قارچ‌ها توسط جانوران نشان دهنده غیر سمی بودن آن برای انسان نیست

مصرف قارچ‌ها توسط جانوران نشان دهنده غیر سمی بودن آن برای انسان نیست

سرپرست شبکه بهداشت و درمان سلسله گفت: مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیر سمی بودن قارچ برای انسان نیست.

حمزه حسنی امروز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار زرک، پیشگیری و مقابله با مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو و سمی را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: شهروندان از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت، به ویژه قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان (بخصوص درختان خشک شده) می‌رویند یا قارچ‌های جمع‌آوری شده توسط افراد عادی که به صورت فله‌ای با منشأ نامشخص عرضه می‌شوند خودداری کنند.

وی، تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی‌های دارای مجوز سازمان غذا و دارو و  وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می‌باشند را قابل مصرف عنوان کرد و گفت: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و توسط متخصصان و کارشناسان مجرب و قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است، بنابراین به توصیه‌های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی قارچ از انواع خوراکی به هیچ وجه توجه نکنید.

برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی معیار صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست

سرپرست شبکه بهداشت و درمان سلسله با تاکید بر اینکه مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیر سمی بودن قارچ برای انسان نیست، اضافه کرد: برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند: تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ ، یا وجود حشرات در اطراف و محل رویش قارچ، معیار علمی‌ متقن و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.

حسنی با اشاره به اینکه هرگز قارچ‌ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید، تصریح کرد: برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند: کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و یا بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.

وی ادامه داد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری (۴ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ)، هر چه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها منتقل کنید.

انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها، امکان درمان موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد

سرپرست شبکه بهداشت و درمان سلسله یادآور شد: در مواردی که علائم گوارشی به صورت تأخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد، این دسته از قارچ‌ها سمیت به مراتب بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان در سال‌های گذشته نیز همین مسئله بوده است.

حسنی خاطرنشان کرد: انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها، امکان درمان موفقیت‌آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود، بنابراین با مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه به ویژه از نوع تأخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ، از هرگونه خود درمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنند.

وی گفت: در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی و ارائه به کادر پزشکی، به همراه داشته باشید./

 

 

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم