مرگ عکاسان در تاریکخانه‌ی اشباح!

مرگ عکاسان در تاریکخانه‌ی اشباح!

مدتی است حال و روز عکاسان کشورمان خوب نیست و هر روز شاهد تجمع اعتراض‌آمیز این صنف در جای جای ایران‌زمین هستیم. ماجرا از آنجا آغاز شد که دولت به بهانه‌ی ساماندهی زیرساخت اطلاعات فردی هر شخص در ثبت‌احوال با عکس بدون دستکاری و تغییرات که به آن عکس بیومتریک گفته می‌شود، صدور کارت هوشمند ملی را مطرح ‌کرده و از آن به بعد در دفاتر پیشخوان دولت، پلیس+۱۰، ثبت احوال و... فضای نامناسبی برای عکس‌برداری بیومتریک به وجود آمد تا عکاسان حرفه‌ای نان‌شان آجر شود.
این موج نارضایتی به مرکز لرستان هم رسید؛ قرار بود سه‌شنبه (۱۵بهمن۹۸) ساعت ۱۰صبح عکاسان خرم‌آبادی نیز به پیروی از هم‌صنفان خود در سراسر کشور برای احقاق حق‌شان در میدان استانداری گردهم آیند و با تجمع مسالمت‌آمیز، نارضایتی خود را به گوش مسئولان برسانند، اما به علت نامعلومی این اعتراض در نطفه خفه شد.
در این رابطه محمدرضا میرزاپور، عضو هیأت مدیره اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران خرم‌آباد در گفتگو با خبرنگار زرک، با اشاره به وضعیت وخیم عکاسان این شهرستان اعلام کرد: مرکز لرستان ۱۵۰ عکاسی دارای مجوز و فعال داشت که عکس‌برداری توسط دفاتر پیشخوان دولت، پلیس +۱۰ و برخی ادارات دولتی، کرکره‌ی ۱۵ واحد از آن‌ها را پایین کشید و خانه‌نشین‌شان کرد.
وی با تأکید بر اینکه تا مهرماه سال ۹۹ تعداد بیشتری از عکاسی‌های دارای مجوز خرم‌آباد ورشکسته و تعطیل می‌شوند، ادامه داد: در دنیا عکاسی یک هنر و صنعت محسوب می‌شود، اما امروزه در کشور ما این حرفه به افراد نابلد و فاقد تخصص سپرده می‌شود.
نایب‌رییس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران خرم‌آباد گفت: دولت با اصل۴۴ قانون اساسی از خصوصی‌سازی دَم می‌زند، اما خود این اصل را نقض کرده است و به جای اشتغال‌زایی، یک شغل تخصصی و قدیمی را از بازار کشور حذف می‌کند.
میرزاپور یادآور شد: از طریق صنف عکاسان و فیلمبرداران کشور با نمایندگان مجلس وارد مذاکره شدیم و از آنها خواستیم پیگیر وضعیت به وجود آمده شوند اما تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.
وی اظهار داشت: صنف عکاسان کشور نیم میلیون نفر جمعیت داشت که از راه عکاسی‌های پرسنلی امرار معاش می‌کردند که تعداد زیادی از آنها بیکار شدند و اگر دولت در این خصوص اقدام مفیدی انجام ندهد این جمعیت قابل توجه کم و کمتر می‌شود.
این در حالیست که موج دیگری از نارضایتی‌ها مربوط به دارندگان کارت هوشمند ملی، گواهینامه و... است که از تصاویر خود روی کارت هویتی‌شان به شدت ناراضی و شاکی هستند؛ به طوری که بیشتر این افراد از ارائه‌ی کارت شناسایی خود امتناع می‌کنند و معتقدند عکس‌ الصاقی‌شان روی کارت نامناسب است و عکس مجرمان سابقه‌دار را تداعی می‌کند و با واقعیت موجودشان اختلاف فاحشی دارد.
در این رابطه امین که کارمند بانک است به خبرنگار زرک گفت: بسیاری از مشتریان بانک خجالت می‌کشند کارت ملی‌شان را نشان بدهند.
او ادامه داد: بسیاری از آنها با داشتن کارت هوشمند ملی همچنان از کارت ملی قدیمی خود استفاده می‌کنند و حاضر نیستند از کارت جدیدشان رونمایی کنند.
پریوش نیز که از عکس الصاقی بی‌کیفیت و بی‌روح کارت هوشمند ملی خود به شدت ناراضی است، گفت: در خانواده اولین نفری بودم که برای تعویض کارت ملی قدیمی به هوشمند اقدام کردم و با دیدن تصویرم روی این کارت هویتی از کرده خود پشیمان شدم و دیگر اعضای خانواده را برای ثبت‌نام کارت هوشمند ملی منصرف کردم.
حمزه هم که به تازگی گواهینامه رانندگی هوشمندش را دریافت کرده است در این رابطه اظهار داشت: از دیدن تصویرم روی گواهینامه دریافتی شوکه شدم.
او خطاب به عکاسان ارگان‌های دولتی گفت: عکس‌های تمام افرادی که از نظر ظاهری سالم بودند را ماقبل تاریخ نشان دادید، وای به چهره‌های مشکل‌دار.
در همین خصوص لازم است مسئولان لرستانی از جمله مدیریت ارشد استان با همراهی و همفکری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خواستار لغو عکاسی پرسنلی توسط غیرعکاسان در مراکز وابسته به دولت شوند تا در این فضای متشنج اقتصادی آنها بتوانند نفس بکشند و این شغل قدیمی و تخصصی همچنان به حیات‌اش ادامه بدهد.

سمیه روزبهانی / زرک

 

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم