لرستان پایلوت گیاهان دارویی کشور

کد خبر: 
۲۸۶۹
در آینده؛

لرستان پایلوت گیاهان دارویی کشور

لرستان پایلوت گیاهان دارویی کشور

رئیس جهاد کشاورزی لرستان گفت: در آینده لرستان به عنوان پایلوت گیاهان دارویی در کشور محسوب شود.

به گزارش پایگاه خبری زرک؛ اسفندیار حسنی مقدم در جمع خبرنگاران در رابطه با کشت گیاهان دارویی در لرستان اظهار داشت: این استان با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی جز بی‌نظیرترین مناطق کشور و جهان است و تنوع گیاهی بسیار زیادی دارد.

وی افزود: حدود سه هزار و  ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت انواع گیاهان دارویی در لرستان داریم که از این میزان سطح زیر کشت ۱۴ هزار تن انواع گیاهان دارویی در حال برداشت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: با برگزاری جلسات متعدد، ستاد استانی گیاهان دارویی تشکیل و منجر به تدوین برنامه ۱۰ ساله جهت توسعه گیاهان دارویی در استان شد.

حسنی‌مقدم ادامه داد: در صورت تحقق این برنامه پس از ۱۰ سال سطح زیر کشت گیاهان دارویی را حدود ۱۸ هزار هکتار افزایش می‌دهیم که با تحقق این میزان سطح زیر کشت ۴۵ هزار شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم در لرستان ایجاد می‌شود.

وی، تحقق این امر را مستلزم داشتن ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار طی ۱۰ سال جهت پرداخت بخشی از هزینه کشت به کشاورزان دانست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: سه گیاه موسیر، گل محمدی و زعفران از اولویت‌های کشت گیاهان دارویی استان است و بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده‌اند و در برنامه داریم در آینده لرستان به عنوان پایلوت گیاهان دارویی در کشور محسوب شود.

حسنی مقدم تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های مد نظر جهاد کشاورزی در لرستان کاشت محصولات گلخانه‌ای است؛ چرا که این محصولات به دلیل کاهش میزان آب مصرفی و افزایش محصول بسیار اهمیت دارند و تولید محصولات گلخانه‌ای حدود ۱۰ برابر فضای آزاد است، در استان ۶۷ هکتارسطح زیر کشت انواع محصولات گلخانه‌ای است و به ازای هر هکتار گلخانه ۱۴ شغل ایجاد می‌شود.

وی، گفت: در برنامه افق ۱۴۰۴ در کلان وزارت جهاد کشاورزی ۳ درصد گلخانه‌های کشور باید در لرستان باشند که بر همین اساس سطح زیر کشت گلخانه‌ای به هزار و ۸۰۰ هکتار می‌رسد و تا رسیدن به این سطح زیر کشت باید تلاش کنیم.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از با اشاره به اهمیت صنایع تبدیلی در لرستان تصریح کرد: طی سال‌های گذشته تاکنون ۷۰۰ مجوز برای سرمایه گذاران در بخش خصوصی در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی صادر شده که ۱۸۰ طرح  به بهره‌برداری رسیده، دو هزار نفر مشغول کار هستند و ۶۰۰ هزار تن از محصولات تولیدی استان وارد فاز صنایع تبدیلی می‌شوند ولی بنده معتقد هستم در رابطه با صنایع تبدیلی، تکمیلی، بسته بندی و فرآوری در استان لرستان جای کار بسیار زیادی وجود دارد.

حسنی مقدم خاطر نشان کرد: اکنون انار سیاب کوهدشت با برند یاقوت سرخ سیاب به فروش می‌رسد و کارخانه تولید و فرآوری انار با ظرفیت بالایی در منطقه احداث شده و همچنین ۵ فقره جواز سردخانه در منطقه سیاب صادر شده و همچنین در زمینه رب،آب و کنسانتره انار مجوزهایی صادر شده است.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 
اقتصادی - گیاهان دارویی - استان لرستان

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم