لرستان نیازمند ۱.۷ میلیارد متر مکعب تخصیص آب

کد خبر: 
۴۴۶۹
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان مطرح کرد؛

لرستان نیازمند ۱.۷ میلیارد متر مکعب تخصیص آب

اسفندیار حسنی مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه لرستان حداقل نیازمند ۱.۷ میلیارد متر مکعب تخصیص آب است گفت: در حوزه سدسازی در حق استان ظلم تاریخی صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری زرک؛ اسفندیار حسنی‌مقدم امروز جمعه در نشست شورای بخش کشاورزی با استاندار لرستان اظهار داشت: از جمله وظایف اساسی وزارت جهاد کشاورزی امنیت و سلامت غذایی، حفاظت از منابع پایه شامل آب و خاک، جنگل و مرتع برای آیندگان و حمایت از نیروی انسانی است، هم‌اکنون ۱۵۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی در استان داریم و حدود ۶۰۰ هزار نفر از بخش کشاورزی ارتزاق می‌کنند که اشتغال آن نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر است و هشت هزار فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی هستند.

باید ۱۵۰ هزار هکتار زمین دیم لرستان تبدیل به آبی شود

وی با یادآوری اینکه قبل انقلاب کمتر از ۵۰۰ هزار تن حجم تولیدات استان بوده است، افزود: هم‌اکنون این آمار به ۲.۹ میلیون تن رسیده و تقریباً ۶ برابر شده که جهش عظیمی در این حوزه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: هم‌اکنون ارزش افزوده محصولات کشاورزی لرستان ۱۴ هزار میلیارد تومان است و بخش کشاورزی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد اقتصاد استان را شامل می‌شود.

حسنی مقدم با بیان اینکه بر اساس سند آمایش، محور و مدار توسعه استان کشاورزی، دامپروری و سپس گردشگری است، ادامه داد: استان ما نزدیک به ۲.۸ میلیون هکتار مساحت دارد که ۱.۲ میلیون هکتار آن جنگل است و رتبه دوم را بعد از استان فارس داریم.

وی با اشاره به ۷۸۵ هزار هکتار زمین کشاورزی در لرستان، میزان مرتع این استان را نیز ۸۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: شاه بیت توسعه نیافتگی این منطقه در وجود ۶۰۰ هزار هکتار دیم‌زار در مقابل ۱۸۵ هزار هکتار زمین آبی است که باید حدود ۱۵۰ هزار هکتار زمین دیم تبدیل به آبی شوند تا به متوسط کشور برسیم.

لرستان نیازمند حداقل ۱.۷ میلیارد متر مکعب تخصیص آب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تخصیص آب لرستان را نیز یک میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: ۱۱ درصد آب‌های کشور را داریم و سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب آب از استان خارج می‌شود که ما فقط نظاره‌گر هستیم در حالی‌که حداقل ۱.۷ میلیارد مترمکعب تخصیص می‌خواهیم.

حسنی مقدم با بیان اینکه پنج درصد جمعیت استان عشایر هستند که حدود ۱۵ هزار خانوار می‌شوند، ادامه داد: یک‌چهارم گوشت استان توسط این قشر تأمین می‌شود.

وی به ظرفیت شیلات لرستان اشاره کرد و با بیان اینکه رتبه اول تولید را بین استان‌های غیر ساحلی داریم، افزود: همت و تلاش خود را در استان روی تولید خاویار گذاشته‌ایم و تا به حال نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به ظرفیت خوب استان در زمینه گیاهان دارویی نیز اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون چهار هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت این گیاهان است و قرار است طی ۱۰ سال ۱۸ هزار هکتار به کاشت آنها اختصاص یابد، در صورت تحقق این مهم ۴۵ هزار شغل در استان ایجاد خواهد شد.

حسنی مقدم در ادامه گفت: هم‌اکنون سالانه ۱۰۰ هزار تن کود شیمیایی، ۲۵ هزار تن بذر، هزار و ۳۰۰ تن سم و ۵۰۰ هزار تن نهاده دامی در استان بین بهره‌برداران توزیع می‌شود.

زوال جنگل‌های زاگرس

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت از محل اشتغال روستایی و عشایر به بهره‌برداران این بخش نیز اظهار کرد: در سه سال اخیر به ۷۷۰ طرح ۱۸۴ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت و چهار هزار شغل ایجاد شده است؛ متأسفانه بانک‌های استان همکاری لازم را در این زمینه ندارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان یادآور شد: سیلاب سال ۹۸ حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به زیر بخش کشاورزی خسارت وارد آورد و از دو هزار و ۲۰۰ نقطه آسیب دیده به ۴۷۰ مورد رسیدگی شده است؛ همچنین ۳۱ هزار مورد کمک بلاعوض داده شد و ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت شد.

حسنی مقدم با بیان اینکه خشکسالی امسال ۶۰۰ هزار تن کاهش محصول را به دنبال داشته است، افزود: حدود نیم درصد سدها و آب‌های قابل برنامه‌ریزی در استان وجود دارند که ظلم تاریخی در حق استان است و اگر در استان سدهای بیشتری داشتیم خشکسالی و سیل ما را اذیت نمی‌کرد.

وی در رابطه با زوال جنگل‌های زاگرس نیز گفت: ۴۰ درصد آب شیرین کشور از این جنگل‌ها تأمین می‌شود و انتظار داریم معادل نجات دریاچه ارومیه برای این عرصه‌های طبیعی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 
جهاد کشاورزی لرستان - اسفندیار حسنی مقدم - سدسازی - کمبود آب

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم