قابل‌پیشگیری بودن ۴۰ درصد از مرگ‌های سرطانی

کد خبر: 
۵۰۷۰
معاون علوم پزشکی لرستان:

قابل‌پیشگیری بودن ۴۰ درصد از مرگ‌های سرطانی

قابل‌پیشگیری بودن ۴۰ درصد از مرگ‌های سرطانی

خرم‌آباد - معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان تأکید کرد: بیش از ۴۰ درصد از مرگ‌های سرطانی قابل‌پیشگیری است.

به گزارش پایگاه خبری زرک، «مریم کوشکی» امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به هفته ملی مبارزه با سرطان، اظهار داشت: پویش ملی مبارزه با سرطان از هشتم تا پانزدهم بهمن باهدف تلاش برای حفظ جان انسان‌ها از میلیون‌ها مرگ‌ومیر قابل‌پیشگیری به‌واسطه بروز انواع سرطان اجرا می‌شود.

وی، افزود: شعار این پویش «فاصله‌ها را کم کنیم» نام‌گذاری شده و این امر فرصتی است تا با اجرای برنامه‌های آموزشی، ترویجی و غربالگری در سطوح بهداشتی بتوانیم گام مؤثری در راستای کنترل این بیماری برداریم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی لرستان، عنوان کرد: سالانه ۱۶ میلیون مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر زیر ۷۰ سال در جهان داریم که ۲۷ درصد آن ناشی از سرطان است.

کوشکی، افزود: در سال ۲۰۱۹ پنج مورد از شایع‌ترین موارد سرطان در بین مردان عبارت بوده‌اند از؛ پروستات، روده بزرگ، مثانه، ریه و معده و پنج مورد از موارد شایع سرطان در بین زنان، سرطان‌های پستان، روده بزرگ، رحم، دهانه رحم و لوسمی هستند.

وی، اظهار داشت: مهم‌ترین و شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران، سرطان پوست، پستان (در زنان)، پروستات (در مردان) و روده بزرگ در هر دو جنس هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان، بیان کرد: مهم‌ترین دلایل افزایش بروز سرطان در ایران و جهان، افزایش امید به زندگی و افزایش تعداد سالمندان است و تحولات اقتصادی و صنعتی‌شدن جوامع نیز باعث تغییراتی در شیوه زندگی شده است.

کوشکی با تأکید بر اینکه بیش از ۴۰ درصد از مرگ‌های سرطانی با تغییر سبک زندگی و اجتناب از عوامل خطر اصلی قابل‌پیشگیری هستند، عنوان کرد: عوامل خطرساز قابل‌پیشگیری از سرطان عبارت‌اند از: مصرف سیگار، افزایش وزن و چاقی، رژیم غذایی نادرست شامل مصرف زیاد نمک و گوشت قرمز و چربی و مصرف کم میوه و سبزی‌ها و کم‌تحرکی هستند.

وی، افزود: دودهای داخل منزل ناشی از احتراق ناقص سوخت‌های جامد، اشعه مضر و غیریونیزان خورشید (uv)، آلودگی هوا نیز از دیگر عوامل خطرساز قابل‌پیشگیری از سرطان هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان، گفت: باتوجه‌به روند افزایشی موارد ابتلا به سرطان، برنامه‌ریزی به‌منظور کنترل سرطان با محورهای پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان صحیح و مراقبت‌های تسکینی ضروری هستند.

پایان پیام /

 

برچسب‌ها: 
دانشگاه علوم پزشکی لرستان - مریم کوشکی - سرطان

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم