غار باستانی بتخانه قرعلیوند کوهدشت

در استان لرستان و در ۱۸ کیلومتری شهرستان کوهدشت مکانی عجیب و جذاب به نام غار باستانی بتخانه کوهدشت وجود دارد که در دل کوه دمچهر واقع شده است. اگر دوست دارید تا با استان لرستان آشنا شوید، با پایگاه خبری زرک همراه شوید. بعد از اینکه از سمت کوهدشت به این غار رفتید، خود را در دهانه ۱۸ متری آن خواهید یافت که بخشی از آن بسته است و به صورت نیم‌خیز باید واردش شوید. 

غار باستانی بتخانه کوهدشت که به غار بتخانه قرعلیوند نیز شهرت دارد، از معروف‌ترین دیدنی‌های کوهدشت به شمار می‌رود و حدود ۲۰۰ متر طول دارد و پهنای آن به ۲۰ متر می‌رسد. به دلیل نفوذ آب از لایه‌های آهکی، تمام سقف و دیواره این غار به رنگ سفید در آمده است. همچنین سنگ‌های چخماق و سفال‌های شکسته‌ای درون غار به چشم می‌خورد که نشان از زندگی غار نشینی مردمان گذشته دارد. 

غار بتخانه لرستان به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود که قسمت شمالی آن وسیع‌تر و بزرگ‌تر است. ویژگی بارز این غار وجود ستون‌های آهکی است که به شکل بت به نظر می‌رسند و در نامگذاری این غار زیبا تاثیرگذار بوده‌اند. اشکال زیبای استالاگمیت‌ها که با شکل و شمایل عجیب و غریب خود گویی که شخصیت‌های افسانه‌ای را به صورت سنگ درآورده‌اند و در معرض دید قرار می‌دهند. ارتفاع بعضی از آن‌ها به ۵۰ متر نیز می‌رسد و تصور می‌کنید که انسانی کوچک در دنیای آدم‌های غول پیکر هستید! 

در غار بتخانه لرستان رسوبات فراوانی یافت می‌شود که باعث شده تا ورودی غار کمی کوچک باشد. در سال‌های اخیر کاوش‌هایی در این غار صورت گرفته که امکان ورود و خروج به آن را آسان کرده است. در سفر به لرستان حتما سری به غار بتخانه قرعلیوند بزنید و از تماشای آن لذت ببرید. 

فراموش نکنید تا در ادامه‌ی گشت‌های خود به دیگر دیدنی‌های لرستان مثل قلعه فلک الافلاک، آبشار نوژیان، آبشار گریت، دریاچه کیو، دریاچه گهر و آبشار بیشه سری بزنید و سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید. 

عکس: حسن حسینی

انتهای پیام/

 

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم