شب چله و رسم چارشو دُرکنی در لرستان

شب چله و رسم چارشو دُرکنی در لرستان

شب چله و رسم چارشو دُرکنی در لرستان

به گزارش پایگاه خبری زرک، آئین شب یلدا از گذشته‌های دور تاکنون با برگزاری آداب‌ورسوم سنتی در نقاط مختلف ایران فرصتی برای همدلی و همنشینی با اقوام و بزرگان فامیل و جشنی برای آغاز فصل سرما و زمستانی سپیدپوش و نمادی از همدلی اقوام ایرانی و اتفاق‌نظر بر گرامیداشت این شب است.

علاوه بر جذابیت آئین‌ها و سنن مختلف شب یلدا، سرکشی به خانواده و دیدوبازدید یکی از بارزترین ویژگی‌های  این شب آئینی است که در دین مبین اسلام نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

شب یلدا یا شب چله که مردم این خطه در گویش لری خود به آن «اول قاره یا قهاره» می‌گویند به همراه آداب‌ورسوم ویژه‌ای اجرا می‌شود که از گذشته‌های دور نسل به نسل انتقال‌یافته است.

چارشو دُرکنی

در شب یلدا بسیاری از پشت‌بام منازل این شهر مملو از جوانان و نوجوانانی است که با شوروشوق فراوان عبارت "امشو اول قاره" (امشب شب یلدا است) را در شهر طنین‌انداز کرده و حال و هوای خاص شب یلدا را دوچندان می‌کنند.

در این شب نوجوانان و جوانان با تاریک شدن هوا به پشت‌بام منازل همسایه رفته و شالی را به حیاط منزل آویزان می‌کنند و با سردادن شعار جمعی "امشو اول قاره، خیر د هونت بواره، نون و پنیره و شیره، کیخا حونت نمیره" از صاحبخانه می‌خواهند تنقلات شب یلدا را در شال آن‌ها بریزد.

تهیه گندم، کنجد و شاهدانه که به‌اصطلاح عامیانه به آن "گندم شادونه" می‌گویند، نخود، کشمش، پسته، بادام، گردو و انواع شیرینی‌های محلی از جمله تنقلاتی است که مردم این دیار در شب یلدا از آن‌ها استفاده می‌کنند و این روزها به‌واسطه آن بازار رونق خاصی گرفته است.

فال "چهل سرود"

در قدیم بزرگ‌تر‌ها در شب یلدا حتماً آیین "چهل سرود" را در آخر شب برگزار می‌کردند که این کار نوعی فال‌گرفتن بود. چهل سرود به نیت‌های مختلف از جمله بیشتر به نیت پسران و دختران جوان گرفته می‌شد.

زمانی که چهل سرود می‌گرفتند، اگر فال که همان بیت آخر است، معنی خوبی داشت، همه شروع می‌کردند به خواندن ابیات شاد و شادی می‌کردند.

شوهنومه خونی (شاهنامه‌خوانی) و متل‌گویی (قصه تعریف کردن) از دیگر رسوم مردم لرستان در این شب است که اغلب توسط بزرگان فامیل برای جمع حاضر صورت می‌گرفت و در این بخش بزرگ فامیل با لحنی جذاب و محلی، قصه‌های کهن را برای جمع تعریف می‌کرد و این کار مورد استقبال اعضای خانواده به‌خصوص کودکان قرار می‌گرفت.

پایان پیام /

 

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم