سفر ۶۰ ثانیه‌ای به تنگه شیرز

در میان سه استان زیبای كوهستانی«ایلام»، «كرمانشاه» و «لرستان» منطقه‌ای واقع شده است كه با قرار گرفتن در میان آن می‌توان بهشتی از زیبایی‌های طبیعی را پیش روی خود دید. در فاصله ۵۵ كیلومتری شهر «كوهدشت» در استان «لرستان» در كنار روستای «گدارگه» تنگه‌ای زیبا و سرسبز به نام «شیرز» قرار گرفته است. تنگه شیرز به طول ۶ كیلومتر در منطقه‌ی «اولاد قباد» در همجواری رود «سمیره» قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری زرک، از روستای «گدارگه» می‌توان سفر به عمق این دره‌ها و تنگه زیبا را آغاز كرد. با گذشتن از میان صخره‌هایی مرتفع می‌توان به میان تنگه‌ای پا گذاشت كه فقط و فقط صخره و دره و سرسبزی پیش رویتان نمایان شود. در این منطقه نه تلفن همراه شما آنتن می‌دهد نه اینكه خبری از سر و صدای شهر و شلوغی آن است. دره‌ای در میان كوه‌های رشته كوه «زاگرس» كه هر كدام به شكلی هندسی درآمده و از قرن‌ها پیش تا كنون فرسایش‌های طبیعی بر روی این منطقه دنیایی از تصاویر و جاذبه‌های كم نظیر را به وجود آورده‌اند.

آبشار «شیرز» یكی از جاذبه‌های كم نظیر در این تنگه رویایی است كه هر گردشگری را به خود مجذوب می‌كند. آبشار «شیرز» كه از ارتفاعات صخره‌های بلندی كه در امتداد رشته كوه «زاگرس» می‌باشند سرچشمه می‌گیرد. آب این آبشار كه از گواراترین و خنك‌ترین چشمه‌های این منطقه جاری می‌شود حتی در گرم‌ترین فصول سال هم با آبی سرد كه از دل این كوه‌ها جاری شده و از بلندای صخره‌ها به پایین سرازیر می‌شود و صحنه كم نظیری را در دل این منطقه بوجود می‌آورد.

به دلیل فرسایش سنگ‌ها و صخره‌های این منطقه طی سالیان دراز، ستون‌هایی بلند و مرتفع در این منطقه به وجود آمده است كه در دیگر مناطق كشور نمونه‌های این چنینی كمتر دیده می‌شود. ستون‌هایی كه از لایه‌های بسیاری تشكیل شده است به «مناره سنگی» معروف می‌باشند در این منطقه بسیار دیده می‌شود. ارتفاع برخی از این مناره سنگی‌ها به بیش از ۸۰ متر می‌رسد كه می‌توان در كنار آن‌ها تصاویر كم نظیری را به ثبت رساند.

پل خدا

از دیگر جاذبه‌های این منطقه می‌توان به غارهایی كه نشان از دوران غار نشینی این منطقه است اشاره كرد. یكی از این غارها كه به «پل خدا» معروف است که در این منطقه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌كند. غاری با ارتفاع كم و عمقی نزدیك به طول ۱۵۰ متر كه برای ورود به آن باید از میان آبی سرد كه از دل آن به بیرون می‌ریزد گذر كرد. دیواره‌ها و سقف این غار به دلیل گذشت سال‌های سال و رطوبت بالای آن به اشكالی زیبا و خیره كننده تبدیل شده است. دیواره‌های صاف و رنگارنگ این غار جذابیت آن را چند برابر كرده است.

فیلم و عکس: عارف زیودار

 

Share

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم