رییس شبکه بهداشت بروجرد «اعلان خطر» کرد

رییس شبکه بهداشت بروجرد «اعلان خطر» کرد

دكتر محمد كاكاوند رئيس شبكه بهداشت و درمان بروجرد

رییس شبکه بهداشت بروجرد، به روند افزایشی آمار مبتلایان و علامت‌دار «کرونا» اشاره کرد و گفت: من به مردم این شهرستان «اعلان خطر» می‌کنم.

«محمد کاکاوند» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار «زرک» ابتدا با قدردانی از شهروندان فهیم و کسبه بروجرد که با رعایت قرنطینه و بستن مراکز درآمدی و کسب و کارشان صبوری می‌کنند، گفت: از اینکه ما هم نمی‌توانیم جبران خسارت مالی و روحی برای این عزیزان کنیم، شرمنده‌ایم.

وی، سپس از کادر درمان، ادارات مرتبط و غیر مرتبط که در کنترل بیماری جهان‌گیر «کووید۱۹» یاریگر شبکه بهداشت و درمان بروجرد بوده‌اند، قدردانی کرد و افزود: اقداماتی که کارکنان خدمات شهرداری این شهرستان در جمع‌آوری زباله به منظور جلوگیری از شیوع کرونا انجام می‌دهند کار بسیار بزرگی‌ است.

تداوم شیب تند کرونا در بروجرد تا پایان فروردین

رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد در ادامه گزارشی از وضعیت بیماری کرونا در سطح این شهرستان ارائه داد و تصریح کرد: ما با سرعتی بیشتر همچنان در شیب بالارونده‌ هستیم؛ با مشاهده این وضعیت، تداوم شیب تند کرونا تا پایان فروردین‌ماه را پیش‌بینی می‌کنم.

روزهای سخت‌تری هم در پیش داریم

کاکاوند با بیان اینکه برخی از شهروندان، صنوف و کسبه بروجردی فکر می‌کنند قضیه‌ی «کرونا» تمام شده و یا اینکه باید به حالت اول برگردیم؛ تأکید کرد: چنین چیزی نیست، روزهای سخت‌تری هم در پیش داریم. نمی‌خواهم مردم را بترسانم؛ اما خطرناک‌تر شدیم. تعداد مراجعه کننده به مراکز درمانی و موارد مثبت قطعی به کرونا در بروجرد در حال افزایش است.

وی خطاب به مردم گفت: اگر ما هم اکنون قرنطینه را رعایت کنیم می‌توان گفت ۷ تا ۱۴ روز آینده یا به پیک واگیری یا به نزول در تعداد موارد مثبت یا مبتلایان‌مان می‌رسیم.

هر روز برتعداد موارد مثبت و علامت‌دار ما افزوده می‌شود

رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد افزود: پس، اینکه ما امروز گمان کنیم که وضعیت کرونا در بروجرد خوب است و از خانه بیرون بیاییم چنین چیزی نیست. بعد از پاک شدن شهر از بیماری، باید حداقل دو هفته‌ی دیگر شهر در قرنطینه بماند.

کاکاوند با صراحت گفت: من می‌خواهم اعلام هوشیاری کنم. نمی‌خواهم از کلمه‌ی «خطر» یاد کنم. مردم شهرستان بروجرد هوشیار باشند که به سمت پیک بیماری می‌رویم و در شانه‌ی بالایی روند این هرم، در حال حرکت هستیم؛ چراکه هر روز برتعداد موارد مثبت و علامت‌دار ما افزوده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این مهم تنها با یک تصمیم دسته جمعی حاصل می‌شود، اضافه کرد: باید تلاش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری داشته باشیم.

رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد ادامه داد: یعنی اینکه دستورات قاطع، منطقیِ قابل اجرا و با ضمانت اجرایی بالا از مقامات بالاتر به ما داده شود.

کاکاوند با بیان اینکه ما به عنوان کارشناسان این بیماری فقط می‌توانیم پیشنهادهایمان را به مراکز تصمیم‌گیری و اجرایی ارائه دهیم، اذعان داشت: قدرت اجرا و پیاده کردن تصمیمات کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی لرستان به عهده‌ی نهادهای دیگر حتی بالاتر از نهادهای استانی است.

وی با تأکید بر اینکه باید تصمیماتی گرفته شود که خدایی نکرده ما این روند را برای ۳ماه، ۴ ماه تا حداقل ۶ ماه نداشته باشیم، خاطرنشان کرد: قرار نیست ما صبر کنیم و دست روی دست بگذاریم تا ۷۰ درصد مردم یعنی۶۰ میلیون نفر به «کووید۱۹» مبتلا شوند.

مرگ و میر ما بالاتر رود فاجعه اتفاق می‌افتد

رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد افزود: این حرکت خطرناکی است که نیاز دارد ما تصمیمات درست بگیریم و تصمیمات علمی‌مان را پیشنهاد دهیم تا دستوراتِ قابل اجرا، مستحکم و بدون تعلل برای ما صادر شود.

کاکاوند با ابراز تأسف از بی‌توجهی برخی به دستورات بهداشتی، اظهار داشت: با مشاهده‌ی وضعیت دو روز گذشته مبنی بر تردد مردم در سطح شهر، بی‌گمان قول می‌دهم ویروس کرونا رشد و سرعت بیشتری داشته باشد و خدایی نکرده مرگ و میر ما بالاتر رود فاجعه آنجا اتفاق می‌افتد.

وی اعلام کرد: بنده به عنوان کارشناس، کسی که روند سیر و شیوع «کووید۱۹» و آمارهای این ویروس منحوس را از نزدیک می‌بینم، «اعلان خطر» می‌کنم.

دستورات تصمیم‌گیرنده‌ها و مجریان بهداشتی عاقلانه باشد / اگر به روال قبل از عید برگردیم به سمت فاجعه خواهیم رفت

رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد خطاب به مردم گفت: هوشیار باشید، دستورات قرنطینه را رعایت کنید. از منزل مگر به ضرورت خارج نشوید.

«کاکاوند» بر اتخاذ دستورات و تصمیمات عاقلانه توسط تصمیم‌گیرنده‌ها و مجریان دستورات بهداشتی تأکید و تصریح کرد:  امیدواریم آنها تصمیمات عاقلانه‌ای بگیرند تا بتوانیم این بیماری را شکست دهیم وگرنه اگر فعالیت کسب و کار و حضور مردم در میادین و خیابان‌ها به روال قبل از عید برگردد و این امورات عادی شود بی‌گمان به سمت فاجعه خواهیم رفت.

وی در ادامه از فعالیت ۴مرکز ۱۶ ساعته کرونایی در بروجرد خبر داد و یادآور شد: این مراکز در شمال، جنوب، شرق و غرب شهر تا ساعت ۱۰شب به مراجعه کنندگان خدمات ارائه می‌دهند.

در مراکز ۱۶ ساعته، بیماریابی بیشتری داشته‌ایم

رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد طی روز گذشته بیش از ۱۶۰ نفر به این مراکز مراجعه کرده‌اند، افزود: فعالیت مراکز ۱۶ساعته کرونا موجب شده بیماریابی بیشتری انجام دهیم.

امکان ابتلای سنین بالاتر جامعه به کرونا و افزایش فوتی‌ها

«کاکاوند» با بیان اینکه خوشبختانه تعداد بیماران بستری و مرگ و میر شهرستان بروجرد همانند روال گذشته است؛ اما به سمتی می‌رویم که امکان دارد بر این تعداد افزوده شود و این بیماری سنین بالاتر جامعه را مبتلا کند که در این‌صورت تعداد فوتی‌ها بالا می‌رود.

وی، از تهیه لباس حفاظتی و اقلام بهداشتی برای کارکنان بیمارستان‌ها و کادر درمان شهرستان توسط دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان قدردانی کرد و گفت: از تلاش بهورزان، مراقبین، کارکنان بهداشت و درمان و حمایت‌های فرمانداری با زیرمجموعه‌های خود به منظور کنترل بیماری کرونا مراتب سپاس خود را اعلام می‌دارم.

رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد در پایان این گفت‌وگو اظهار داشت: هم اکنون در مرحله‌ی مدیریت بیماری کرونا قرار داریم و با تصمیمات درستی که گرفته می‌شود و تلاش این مجموعه و صبر و حوصله مردم، پیروز خواهیم شد.

سمیه روزبهانی / زرک

هماهنگ كننده: علي نوابي / زرك

 

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم