جهش دانشگاه علوم پزشکی لرستان در راستای کاهش نرخ بیکاری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان به زرک اعلام کرد:

جهش دانشگاه علوم پزشکی لرستان در راستای کاهش نرخ بیکاری

جهش دانشگاه علوم پزشکی لرستان در راستای کاهش نرخ بیکاری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: دانشگاه علوم پزشکی در سال‌های گذشته سهمیه اشتغال نداشته است، اما ما باهدف اشتغال بیش‌تر قول پرداخت تسهیلات میلیاردی به حوزه سلامت را گرفته‌ایم.

راه‌اندازی دفتر مشاوره کسب‌وکار از ابتدای سال ۱۴۰۱ در دانشگاه علوم پزشکی لرستان موجب شده است تا این دانشگاه به‌صورت منسجم به بحث اشتغال ورود کند و علاوه بر اشتغال دولتی بر روی ایجاد اشتغال در بخش خصوصی نیز معطوف شود.

این مرکز مشاوره کسب‌وکار که به طور مستقیم زیر نظر ریاست دانشگاه است در دو رسته کلی ایجاد کسب‌وکارهای جدید و تقویت کسب‌وکارهای موجود در حوزه سلامت فعالیت‌های خود را پیگیری می‌کند.

در این مرکز مشاوره کسب‌وکار همچنین به‌منظور جهت‌دهی به فعالیت‌های کارگروه اشتغال لرستان تلاش می‌شود تا دیگر دانشگاه‌ها نیز در راستای ایجاد اشتغال و کمک به کاهش نرخ بیکاری در استان به‌نوعی دخیل شوند.

به‌منظور آگاهی از فعالیت مرکز مشاوره کسب‌وکار خبرنگار زرک با رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت‌وگویی انجام داده‌ است که در ادامه می‌خوانید:

راه‌اندازی مرکز مشاوره کسب‌وکار باهدف ایجاد اشتغال 

بهرام دلفان با بیان این‌که متأسفانه لرستان طبق آمارهای موجود جز استان‌های اول در شاخص فلاکت است و میزان آسیب‌های اجتماعی به‌واسطه بیکاری در این استان روبه‌افزایش است، عنوان کرد: بیکاری باعث شده است که مهاجرت و جابه‌جایی جمعیت از روستاها به شهرها و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ‌تر باانگیزه پیداکردن یک شغل مناسب بالا برود.

وی افزود: به همین دلیل مرکز مشاوره کسب‌وکار را بر اساس ضروریات استان راه‌اندازی کرده‌ایم و اعتقاد داریم هراندازه در حوزه سلامت بخش خصوصی فعال‌تری داشته باشیم به همان اندازه میزان مراجعات به بخش‌های دولتی کم‌تر خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: باتوجه‌به آمار بالای بیکاری در لرستان ایجاد شغل جدید در این استان نیازمند سه شاخصهٔ علمی است، اما برنامه‌ریزان بر اساس مدل ایجاد اشتغال در یک منطقه پیش نمی‌روند.

ایجاد اشتغال برای ۸۶ نفر

دلفان بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی لرستان ابتدای سال جاری با مدل توسعه کارآفرینی آیزنبرگ چند شاخص تأمین مالی، آموزش، فرهنگ‌سازی، حمایت‌های اداری، رفع موانع کسب‌وکار و مقررات‌زدایی را در راستای ایجاد مشاغل جدید پیگیری می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی لرستان عنوان کرد: بر اساس همین مدل کسب‌وکار امسال با پرداخت تسهیلات به ۱۶ پروژه زمینه اشتغال ۸۶ نفر فراهم شده است.

پرداخت تسهیلات میلیاردی برای اشتغال‌زایی 

دلفان ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال‌های گذشته سهمیه اشتغال نداشته است، اما ما باهدف اشتغال بیش‌تر قول پرداخت تسهیلات میلیاردی به حوزه سلامت را گرفته‌ایم.

وی عنوان کرد: علاوه‌برآن با هماهنگی سایر سازمان‌ها و نهادهایی مانند بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد برکت از اعتبارات در اختیارت آن‌ها در راستای ایجاد اشتغال جدید بهره خواهیم گرفت.

دلفان با اشاره به این‌که در دانشگاه علوم پزشکی لرستان ۴۵ رشته دانشگاهی وجود دارد که ۱۸ رشته از آن‌ها در مقطع کارشناسی ارشد با گذراندن دو واحد کارآفرینی در حال اجرا هستند، بیان کرد: همچنین به‌منظور طی دوره‌های تکمیلی برای متخصصین و کارشناسان علوم پزشکی و مراکز رشد، این دانشگاه تفاهم‌نامه‌ای با جهاد دانشگاهی منعقد کرده است و در همین زمینه کارگاه‌هایی نیز برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان تأکید کرد: انتظار می‌رود سایر دانشگاه‌های استان نیز باهدف برقراری ارتباط بیش‌تر با صنعت این امکان را برای دانشجویان خود فراهم کنند تا متقاضیان مشاغل دولتی کم‌تر شوند.

کاهش زمان برگزاری کمیسیون‌های صدور مجوز 

دلفان با تأکید بر این‌که طرح‌ها و ایده‌ها در کم‌ترین زمان بایستی به تولید و اشتغال ختم شوند، گفت: به همین خاطر زمان برگزاری کمیسیون‌های صدور مجوز را نسبت به گذشته کاهش داده‌ایم، به‌طوری‌که در کمیسیون‌های مختلف مجوز مؤسسات و آزمایشگاه‌های خصوصی، مجوز داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش دارو، مجوز تولید مواد غذایی در کم‌ترین زمان ممکن صادر و در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: در سال جاری تعداد زیادی مجوز داروخانه صادر شده که در هر داروخانه بین ۵ تا ۷ نفر مشغول به کار می‌شوند، همچنین تعداد زیادی مؤسسه پزشکی ایجاد شده و آزمایشگاه‌های خصوصی افزایش پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: این امر بدون شک افزایش اشتغال در این حوزه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

دلفان در بحث صدور مجوز تولید مواد غذایی نیز، توضیح داد: بیش از ۱۰۰ کارخانه تولید مواد غذایی در استان وجود دارد که تعدادی تعطیل و تعدادی با ظرفیت پایین کار می‌کنند، لذا متقاضیان تولید مواد غذایی بعد از دریافت مجوزهای لازم می‌توانند بدون صرف هزینه‌های هنگفت و ایجاد کارخانه جدید از ظرفیت خالی کارخانه‌های موجود استان استفاده کرده و زمینه اشتغال افراد جویای کار را فراهم کنند.

وی با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی جهت رفع موانع مجوزهای موجود در حال رایزنی با صنایع است، گفت: ایجاد اشتغال مانند یک پازل است که تأمین مالی بخش کوچکی از این پازل به شمار می‌آید؛ اما در لرستان بیش‌تر بر روی تسهیلات و تأمین منابع مالی متمرکز می‌شوند، در واقع اگر می‌خواهیم در راستای ایجاد اشتغال به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم بهتر آن است که تلاش‌ها و پیگیری‌ها در تمامی زمینه‌ها به یک اندازه صورت بگیرد.

اعتبار طرح‌ها و ایده‌ها ناچیز است

دلفان با اشاره به این‌که حدود ۱۰ هزار نوع مجوز کسب‌وکار در کشور صادر می‌شود که حوزه سلامت به‌تنهایی ۱۰۰ نوع مجوز صادر می‌کند، تصریح کرد: این در حالی است که اعتبارات دانشگاه در حمایت از طرح‌ها و ایده‌ها و مجوزهای صادر شده در این حوزه ناچیز است، از طرفی در بحث فناوری زمان خیلی مهم است و چه‌بسا عدم حمایت از یک طرح باعث وقت‌کشی و ازرده‌خارج شدن یک ایده فناورانه شود.

پنج پروژه کلان بخش خصوصی 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به پنج کلان پروژه دارای اولویت بخش خصوصی در حوزه درمان اشاره کرد و توضیح داد: پروژه نیمه‌تمام بیمارستان فردوسی خرم‌آباد با ظرفیت اشتغال‌زایی ۵۰۰ نفر، پروژه نیمه‌تمام بیمارستان مهرگان خرم‌آباد با ظرفیت اشتغال‌زایی ۵۰۰ نفر، درمانگاه عمومی نور با ظرفیت اشتغال‌زایی ۱۰۰ نفر (فاز اول آن امسال به بهره‌برداری می‌رسد)، کلنگ‌زنی بیمارستان امام رضا در شهر بروجرد با ظرفیت اشتغال‌زایی ۳۰۰ نفر، مرکز جراحی در دورود با ظرفیت اشتغال‌زایی حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر که ساختمان آماده و منتظر تجهیزات است در اولویت طرح‌های عمرانی و اشتغال‌آفرین این دانشگاه هستند.

دلفان گفت: دانشگاه علوم پزشکی باهدف افزایش سرانه مراکز درمانی و همچنین افزایش اشتغال با جدیت تمام به دنبال حل مشکلات مالی و تجهیزاتی این پروژه‌ها است.

 فعالیت ۱۴ شرکت و هسته دانش‌بنیان

وی با بیان این که ۱۴ شرکت و هسته دانش‌بنیان در استان فعالیت می‌کنند، گفت: ارتباط بین صنعت و دانشگاه حلقه مفقوده‌ای است که خلأ آن همچنان در لرستان احساس می‌شود به همین خاطر دانشگاه علوم پزشکی تلاش می‌کند با هم‌راستایی کارگروه تولید و اشتغال با مباحث علمی در این زمینه مثمرثمر و راهگشا باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: استانداری لرستان در جهت اشتغال و کارآفرینی در استان فعالیت‌های خوبی داشته است، اما ما همچنان امیدوار هستیم استانداری در بحث تخصیص تسهیلات و اعتبارات به دستگاه‌های مختلف نگاه ویژه‌ای به سهم دانشگاه علوم پزشکی بالاخص در زمینه آموزش‌ها داشته باشد.

وی گفت: ازآنجاکه در حوزه دانش‌بنیان کم‌ترین انحراف از تسهیلات را داریم لذا نبایستی اولویت اول سامانه رصد اشتغال در استان صرفاً آمارگیری باشد.

دلفان خواستار حمایت بیش‌ازپیش استاندار لرستان در زمینه انتقال تکنولوژی به داخل استان شد و افزود: تقویت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، بازاریابی، برپایی نمایشگاه‌ها، کاهش زمان دریافت تسهیلات، کاهش زمان ثبت شرکت، کاهش زمان صدور مجوز و جذب سرمایه‌گذار از جمله مواردی هستند که پیگیری آن‌ها کمک شایانی به اشتغال و کارآفرینی خواهد کرد.

تعهد دانشگاه علوم پزشکی برای ایجاد ۷۶۰ شغل

وی با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی لرستان نسبت به گذشته حمایت‌های بیش‌تری از مشاغل دانش‌بنیان دارد، افزود: دانشگاه علوم پزشکی امسال ۷۶۰ نفر تعهد اشتغال داشته است و علاوه‌برآن ۱۴۰۰ نفر جذب دولتی را نیز تبدیل وضعیت کرده است.

این مسئول دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: همچنین ۷۶۹ نفر نیز جذب مراکز بهداشت شده‌اند، علاوه‌برآن ۳۵۰ نفر جذب بهورز در بخش دولتی خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: کارگروه اشتغال استان هفته‌ای دو یا سه بار جلسه دارد و خوب کار می‌کند، اما انتظار ما این است که علم سرلوحه جلسات این کارگروه قرار بگیرد و با دعوت از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها مشکلات جامعه به‌صورت علمی بررسی و پیگیری شوند.

دلفان در پایان تأکید کرد: در سالی که مزین به شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» است، اگر می‌خواهیم مشکلات جامعه لرستان به‌صورت ریشه‌ای و اساسی حل‌وفصل شوند بایستی مباحث علمی را سرلوحه امور قرار دهیم.

اکبر بابایی مفرد ـ خبرنگار زرک/

 

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم