جزییات صدور سند بناهای ساخته شده در اراضی دولتی لرستان

کد خبر: 
۴۸۸۲
مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرد؛

جزییات صدور سند بناهای ساخته شده در اراضی دولتی لرستان

جزییات صدور سند بناهای ساخته شده در اراضی دولتی لرستان

خرم‌آباد - مدیرکل راه و شهرسازی لرستان از ابلاغ جزییات صدور سند برای بناهای ساخته شده در اراضی دولتی استان خبر داد و گفت: نوع نرخ‌گذاری این زمین‌ها مربوط به قبل و بعد سال ۹۴ است.

به گزارش پایگاه خبری زرک، «وحید کرم الهی» روز یکشنبه در تشریح این مطلب افزود: بسیاری از مردم استان طی سال‌های گذشته در بیشتر سکونتگاه های غیررسمی، اراضی حاشیه و حتی برخی مناطق داخل شهر، اراضی دولتی را به صورت قولنامه‌ای خرید و فروش و احداث کرده‌اند.

وی اظهار داشت: این واحدها توسط افراد مختلف به عنوان مسکونی یا تجاری ساخته و اعیانی‌هایی در آنها احداث شده است اما فاقد سند رسمی هستند.

کرم الهی گفت: وزارت راه و شهرسازی بر اساس بند "ک" تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱در خصوص زمین‌های دولتی و اراضی تصرفی ساخته شده توسط مردم در سال‌های گذشته، موظف شده است این زمین‌ها را به متصرفان و بهره برداران واگذار کند.

وی ادامه داد: آیین‌نامه این اقدام ابلاغ و با ورود به مرحله عملیاتی، قراردادی با شرکت عمران مسکن سازان واقع در خیابان شریعتی خرم‌آباد منعقد شده تا از مراجعه و ازدحام متقاضیان به اداره کل راه و شهرسازی جلوگیری و درخواست‌های مردمی با سرعت و تمرکز بیشتری پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه مراجعان سایر مناطق استان باید به ادارات راه و شهرسازی شهرستان‌ها مراجعه کنند تصریح کرد: بر این اساس، قیمت زمین برای افرادی که قبل از سال ۱۳۹۴ در اراضی دولتی ساخت و ساز مسکونی داشته‌اند بر اساس نرخ منطقه‌ای محاسبه می‌شود.

کرم الهی ادامه داد: همچنین نرخ خرید زمین برای افرادی که از اول فرودین ۱۳۹۴ به بعد نسبت به ساخت واحد مسکونی در زمین‌های دولتی اقدام کرده‌اند، با قیمت کارشناسی، محاسبه و پس ازآن سند مالکیت صادر خواهد شد.

وی گفت: ملاک تشخیص زمان ساخت هم عکس‌های هوایی سازمان فضایی ایران، سازمان نقشه برداری و سازمان فضایی نیروهای مسلح خواهد بود و توسط کارشناسان رسمی داگستری مشخص می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان اضافه کرد: قیمت گذاری برای اراضی با ساخت و ساز جاری، ارتباطی به زمان و سال احداث ندارد و به قیمت کارشناسی محاسبه می شود و افرادی که هم اکنون زمین دولتی بدون ساخت و ساز در اختیار دارند مشمول این قانون نمی شوند چراکه ملک در اختیار دولت و هرگونه ساخت و سازی در آن ممنوع است.

وی اضافه کرد: سهمیه یا هدفگذاری مشخصی تاکنون برای استان ها تعیین نشده است اما مردم می‌توانند در مرحله کنونی نسبت به معرفی واحد خود اقدام کنند تا جمع‌بندی نهایی صورت گیرد.

گفتنی است هرچند به گفته کرم‌الهی آمار دقیقی از این واحدها و یا سطح زمین‌های تصرفی وجود ندارد اما ۹۰۱ هکتار معادل هشت درصد مساحت استان لرستان شامل سکونتگاه غیررسمی می باشد که ۲۲ هزار و ۲۳۰ نفر معادل ۲۱ درصد جمعیت استان را در خود جای داده است.

همچنین در مجموع ۳۸۴ هزار و ۳۱۹ نفر در بافت های ناکارآمد میانی، سکونتگاه‌های غیررسمی( حاشیه نشینی) و بافت‌های فرهنگی و تاریخی استان سکونت دارند که با اجرای این قانون و صدور سند می‌توانند از تسهیلات نوسازی و بهسازی نیز بهره‌مند شوند و ارایه خدمات شهری به این واحدها نیز مطلوب‌تر خواهد شد.

منبع: ایرنا

پایان پیام/

 

برچسب‌ها: 
اداره کل راه و شهرسازی لرستان - وحید کرم الهی - تصرف اراضی

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم