تولید سالانه سه میلیون تُن محصول کشاوری در لرستان

کد خبر: 
۲۸۴۲
رئیس جهادکشاورزی لرستان اعلام کرد:

تولید سالانه سه میلیون تُن محصول کشاوری در لرستان

تولید سالانه سه میلیون تُن محصول کشاوری در لرستان

رئیس جهادکشاورزی لرستان، میزان تولید محصول کشاورزی استان را سه میلیون تُن در سال اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار زرک؛ اسفندیار حسنی‌مقدم در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه خرم‌آباد با اشاره به این که حجم تولیدات کشاورزی لرستان قبل از انقلاب کمتر از ۵۰۰ هزار تن بود، اظهار داشت: هم اکنون این رقم به حدود سه میلیون تن یعنی شش برابر افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: هم اکنون ٢ میلیون و ٩٠٠ هزار تن انواع محصولات کشاورزی از جمله ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار تن محصولات زراعی ، ٣٠٠ هزار تن محصولات باغی و ٤٠٠ هزار تن انواع محصولات دامی در استان تولید می‌شود.

رئیس جهادکشاورزی لرستان، ارزش ریالی تولیدات بخش کشاورزی استان را بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ٢٠ درصد اشتغال، ١٩ درصد تولید ناخالص ملی و ۳۵ درصد صادرات استان متعلق به بخش کشاورزی است.

به گفته حسنی مقدم، امسال بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع کودهای شیمیایی و ۲۵ هزار تن انواع بذرهای اصلاح شده شامل ١٧ هزار تن انواع ارقام دیم و ٨ هزار تن اراقام آبی بین کشاورزان توزیع شده است.

وی ادامه داد: سالانه ٣٠٠ هزار تن انواع نهاده‌های دامی شامل ١٤٠ هزار تن ذرت، ٨٠ هزارتن سویا، ٦٠ هزار تن جو و ٢٠ هزار تن سبوس بین دامداران لرستان توزیع می‌شود.

رئیس جهادکشاورزی لرستان همچنین درباره تامین واکسن مورد نیاز دام‌های استان گفت: ٢٤٠ هزار دوز واکسن تب برفکی، شاربن و تب مالت برای دام‌های سنگین، ١٨ میلیون دوز واکسن برای دام‌های سبک و ٨٤ میلیون دوز برای طیور استان توزیع شده که بخش اعظم آن با یارانه دولتی تامین شده است.

حسنی مقدم، افزود: در زمینه بهره‌وری منابع آب به عنوان اصلی‌ترین پایه بخش کشاورزی از ۱۸۵ هزار هکتار اراضی آبی بیش از ۵۷ هزار هکتار آن به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده که ٣٠ هزار هکتار آن با اعتباری بالغ بر ٢٠٠ میلیارد تومان در دولت تدبیر و امید انجام شده است.

وی در خصوص کشت گیاهان دارویی در لرستان نیز تصریح کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در لرستان سه هزار هکتار است که از این سطح ١٤ هزار تن گیاه دارویی برداشت می‌شود و مقرر شده است طی ۱۰ سال سطح زیر کشت این گیاهان  به ١٨ هزار هکتار افزایش یابد و زمینه اشتغال ۴۵ هزار نفر را فراهم کند.

جمشید سپهوند/

 

برچسب‌ها: 
اقتصادی - محصول کشاورزی - اشتغال - تولید

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم