بعد از دو قرن، فرزندی از لرستان در صدر استان می‌نشیند

یادداشت رسیده؛

بعد از دو قرن، فرزندی از لرستان در صدر استان می‌نشیند

بعد از دو قرن، فرزندی از لرستان در صدر استان می‌نشیند

حجت والی‌زاده*

به گزارش پایگاه خبری زرک؛ لرستان سرزمین شگفتی است. به تعبیر شاعر، سربلند و سربزیر است. هفتصد سال در حکومت اتابکان جزیره‌ی امن کشور می‌شود، اما در تاریخ عمومی کشور به اندازه‌ی آل مظفر و آل اینجو نامشان در تاریخ ذکر نمی‌شود.

در دوره‌ی افول صفویان و حمله افغان فرزندان لرستان ناجی ایران می‌شوند اما با احیاء صفویه داعیه‌دار نمی‌شوند.

در هیاهوی قاجار، مرزداران رشیدی در برابر زیاده‌خواهی عثمانی می‌شوند اما مزد وطن‌پرستی آنها ظلم حاکمان قجر می‌شود.

در دفاع مقدس در حاج عمران و شاخ شمیران خوش می‌درخشند و بعد از خوزستان بیشتر خسارت را از جنگ می‌بینند اما در بازسازی بعد از جنگ در آخر صف می‌ایستند.

یک علت این مهجوری و محرومی در آن است که هیچ‌گاه حاکم یا والی یا استاندار بومی نداشته‌ایم که خود دردکشیده‌ی تاریخ این مرز و بوم باشد و برای دفاع از مردم سینه سپر کند و بی هیچ مصلحت‌جویی صدای بی‌لکنت زادبومش باشد.

بگذار ساده‌تر بگویم؛ بیش از دویست سال است لرستان را لرستانی اداره نکرده است، همواره از چهار گوشه‌ی کشور رجال تازه‌کاری را به این پهنه‌ی دردکشیده گسیل داشته‌اند تا درس مدیریت بیاموزند؛ آن هم به بهای انباشت مطالباتی که هیچ‌گاه پاسخ روشنی نمی‌گرفتند.

حتی اگر چند باری استانداران لر زبان وارد استان شده‌اند، لر یاسوج و لر ثلاث همدان بوده‌اند که گاه حتی تا پایان استانداری نام برخی از مناطق استان را درست تلفظ نکردند.

اینک اما شنیده‌ها خبر از ورود فرزند لرستان به ساختمان استانداری این استان می‌دهد تا از پس دویست سال، کسی در این مسند بنشیند که در این جغرافیا زیسته است و زخم تمام محرومیت‌ها را چشیده و فراز و نشیب مشکلات استان را دقیق و عمیق می‌داند.

فرهاد زیویار فرزند شایسته لرستان است که به مدد سالها مدیریت در نهاد ریاست جمهوری آداب سیاست را به خوبی می‌داند و مناسبات قدرت را می‌شناسند. 

بی‌تردید انتخاب زیویار هدیه‌ی رئیسی به مردم لرستان است تا کسی را در صدر استان بنشاند که زبان سیاست را می‌داند و با اصحاب دولت ارتباط بلافصل دارد، چنین امتیازاتی در هیچ کدام از استانداران قبلی دیده نشده بود.

از طرفی دکتر فرهاد زیویار سال‌ها در دانشگاه و حوزه فرهنگ هم مسئولیت و مدیریت داشته است و این برای اهالی فرهنگ لرستان هم مایه‌ی امید و طلیعه‌ی دوره‌ای درخشان باشد.

کمترین توقع از نمایندگان و فعالان سیاسی و فرهنگی است آن است که این فرصت بی‌نظیر را قدر بدانند و به عادت گذشته دنبال اختلاف و ائتلاف‌های تفرقه‌افکن نباشند.

رمز توفیق و رشد استعدادهای استان متفق بودن و همدلی با نیروی کارآمد بومی است، نیرویی که می‌تواند فرصت‌های دریغ داشته شده از استان را احیاء کند.

زیویار فرزند شایسته لرستان است، لطفاً اجازه دهید تا حضورش آغاز یک دوره موفق برای این دیار محروم باشد.

 * رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان

انتهای پیام/

 

نویسنده: 
حجت والی‌زاده

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم