برابری محصول تولیدی شیل‌های نفتی الیگودرز با اهواز

کد خبر: 
۵۴۱۵
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران خبر داد؛

برابری محصول تولیدی شیل‌های نفتی الیگودرز با اهواز

برابری محصول تولیدی شیل‌های نفتی الیگودرز با اهواز

الیگودرز - مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از برابری محصول تولیدی شیل‌های نفتی «الیگودرز» با «نفت‌شهر» و «اهواز» خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری زرک، «مهدی فکور» امروز پنج‌شنبه در بازدید از شیل‌های نفتی منطقه «گله بادوش» الیگودرز، اظهار داشت: با برداشت شیل‌های نفتی این منطقه برای نخستین‌بار جمهوری اسلامی ایران در بُعد تولید از شیل‌های نفتی در دنیا قرار خواهد گرفت و این اتفاق در دولت سیزدهم رقم خورده است.

وی با اشاره به انجام ۱۵ سال کار مطالعاتی و میدانی صورت‌گرفته از سوی تیم‌های مختلف و انجام نمونه‌برداری و آزمایش‌های خاص، بیان کرد: نتایج حاصل از تحقیقات صورت‌گرفته نشان داد قابلیت برداشت از این شیل‌ها وجود دارد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه بررسی‌های میدانی کم و بیش تمام شده است و اقدامات آزمایشگاهی در زمینه اکتشاف با کمک انستیتو نفت دانشگاه تهران به اتمام رسیده است، افزود: نمونه آزمایشگاهی موفقیت‌آمیز بوده و روش استحصال آن پیدا شده است.

فکور ادامه داد: نمونه نیمه‌صنعتی آن در ابعاد ۱۰ کیلو به‌صورت پیوسته نفت و میعانات نفتی و گازی با آی پی آی ۴۰ به همراه داشته است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه محصول تولیدی با میادین بسیار خوب ایران همچون «نفت‌شهر» و «اهواز» با اعماق هزار متر و دو هزار و ۵۰۰ متر برابری می‌کند، تصریح کرد: این شیل‌های نفتی باید به دو روش معدنی یا صنعتی مورد پردازش قرار بگیرند؛ اما خوشبختانه محققین اکتشاف و انستیتو نفت روش جدیدی پیدا کردند که به‌زودی ثبت جهانی خواهد شد.

فکور با بیان اینکه تلاش‌ها بیش از ۱۵ سال پیش شروع شد؛ اما در حقیقت در دولت سیزدهم بیشترین تلاش صورت گرفت و این باعث شد کارخانه نیمه‌صنعتی ساخته شود، افزود: اکنون در جایگاهی هستیم که برآورد اقتصادی آن در حال انجام است و از این شیل‌ها برداشت میعانات با ای پی‌ای ۴۰ و گاز صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به انجام برآوردهای اقتصادی این شیل‌ها برای کشور عنوان کرد: برای انجام محاسبات آن به عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای نیاز است، اعلام کرد: گمانه‌زنی‌ها تا عمق ۳۰۰ متر نیز صورت‌گرفته و چاه هم حفر شده است و باید دید که این ظرفیت تا چه عمقی است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه عیار نفت این منطقه باید برآورد و پس از آن تولید واقعی شروع شود، افزود: امیدواریم طی دو تا سه ماه آینده گزارش فنی و اقتصادی آن از طریق انستیتوی نفت دانشگاه تهران به ما داده می‌شود که آغازگر اقدامات عملیاتی است.

فکور با اشاره به اینکه این معدن خدادادی روی زمین لرستان را از انرژی نفت، گاز، میعانات گاز خودکفا خواهد کرد، گفت: گازی که از این شیل‌ها متصاعد می‌شود در آمریکا برای گرمایش و سیستم‌های برقی استفاده می‌شود.

وی افزود: پسماندی که از این روش باقی می‌ماند دوستدار محیط‌زیست است و می‌توانند در صنایع مختلف همچون صنعت سیمان استفاده شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران درباره اشتغال‌زایی این صنعت برای لرستان گفت: پیش‌بینی می‌شود به‌صورت مستقیم، غیرمستقیم و سه‌شیفته اشتغال کمتر از سه هزار نفر نخواهد بود و اولویت با نیروهای بومی است.
 

برچسب‌ها: 
وزارت نفت ایران - مهدی فکور - الیگودرز

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم