باید در حوزه تولید ذرت و خوراک خودکفا شویم

کد خبر: 
۶۱۱۵
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

باید در حوزه تولید ذرت و خوراک خودکفا شویم

۲ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی تولید گوشت مرغ است

معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: باید در حوزه تولید ذرت و خوراک خودکفا شویم

به گزارش پایگاه‌ خبری‌ زرک، «مجتبی خیام نکویی» شامگاه دوشنبه ۱۶ بهمن در افتتاح طرح توسعه کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان کشت وصنعت ماددانه بروجرد، اظهار کرد: مرغ به عنوان اصلی‌ترین مواد پروتئینی در سفره مردم محسوب می‌شود و میانگین مصرف آن در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه باید در حوزه تولید ذرت و خوراک خودکفا شویم، بیان کرد: غذا در بخش کشاورزی راهبردترین مسئله محسوب می‌شود و اکنون ۹۲ درصد روغن کشور وارداتی است یعنی تنها هشت درصد روغن در داخل کشور تولید می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی نکویی بیان کرد: میانگین مصرف ماهانه روغن در کشور بین ۲۲ تا ۲۴ کیلوگرم است، در حالی که میانگین مصرف در اروپا ۱۱ کیلوگرم تعیین شده است.

نکویی با بیان اینکه میانگین مصرف گندم سالانه در کشور بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم است، اضافه کرد: میانگین برنج مصرف سالانه کشور ۳۴ تا ۳۶ کیلوگرم است و سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج در کشور وارد می‌شود که یک میلیون تن آن وارد می‌شود.

وی در خصوص طرح توسعه کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان کشت وصنعت ماددانه بروجرد یادآور شد: از زمان تکمیل این مجموعه یعنی ۱۶ سال پیش تولید در آن از ۲۴ هزار تن در سال به ۱۲۰ هزار تن افزایش پیدا کرده یعنی در واقع سالی ۶ هزار تن به ظرفیت واحد اضافه شده که رقم قابل توجهی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دانه طیور به عنوان اساسی‌ترین نقاط وارداتی محسوب می‌شود، افزود: سالانه ۱۰ تا ۱۶ میلیارد دلار واردات در بخش کشاورزی داریم این در حالی است که صادرات این بخش ۶ میلیارد دلار تعیین شده و این یعنی تراز ما منفی است.

نکویی گفت: سال گذشته ۱۲۰ همت (هزار میلیارد تومان) یارانه نان بوده است، ما مسئول هستیم تا به تغییر سبک زندگی مردم ورود کنیم.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۲۳ میلیون تن انواع میوه و مرکبات در کشور تولید می‌شود، افزود: همچنین ۱۹۰ میلیون تن ‌محصولات زراعی، یازده میلیون تن شیر، ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصولات شیلات و ۱۱۴ هزار تن عسل در کشور تولید می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص کیفیت نان قابل لرستان بیان کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد نان استان تبدیل به ضایعات می شود و باید از شرکت‌های دانش بنیان شود تا کیفیت نان افزایش پیدا کند.

پایان پیام/

 

برچسب‌ها: 
مرغ - جهاد کشاورزی لرستان - وزارت جهاد کشاورزی - مجتبی خیام نکویی

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم