امسال خشک‌ترین سال‌ را طی یک قرن اخیر در لرستان تجربه می‌کنیم

کد خبر: 
۴۲۴۴
رئیس جهاد کشاورزی لرستان:

امسال خشک‌ترین سال‌ را طی یک قرن اخیر در لرستان تجربه می‌کنیم

اسفندیار حسنی مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: امسال یکی از خشک‌ترین سال‌ها را طی یک قرن اخیر در لرستان تجربه می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری زرک؛ اسفندیار حسنی مقدم در کارگاه آموزشی تأثیرات خشکسالی در بخش کشاورزی و راهکارهای مقابله با آن ویژه کارشناسان مرتبط و بهره‌برداران بخش کشاورزی با اشاره به بروز پدیده خشکسالی در لرستان، اظهار داشت: اگرچه لرستان به جهت میزان بارندگی، از استان‌های پر بارش کشور محسوب می‌شود، اما با وجود خشکسالی باید الگوهای مصرفی مبتنی بر این پدیده برنامه‌ریزی شود.

میزان آب در دسترس در حال کاهش است

وی عنوان کرد: طی ۱۰۰ سال گذشته به طور مداوم میزان آب در دسترس در حال کاهش است، در دهه ۴۰ میزان آب‌های تجدید پذیر در اختیار هر فرد بیشتر از ۵ هزار مترمکعب در سال بوده، حال اینکه این میزان آب هم‌اکنون به کمتر از هزار و ۷۰۰ مترمکعب رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به تنش آبی در استان، بیان داشت: امسال یکی از خشک‌ترین سال‌ها را طی یک قرن اخیر در لرستان تجربه می‌کنیم، تأخیر در بارندگی‌های پاییزه و کاهش بارندگی زمستانه در کنار افزایش دمای هوا موجب شد متوسط بارش‌ها در استان ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.

حسنی‌مقدم به خسارت زیاد خشکسالی به بخش کشاورزی اشاره و آخرین برآوردها از این میزان آسیب را بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و سه برابر سیل سال ۹۸ عنوان کرد و ادامه داد: در پهنه لرستان با وجود تولید آب، اما آب ذخیره شده کمی داریم که از دلایل آسیب دیدن استان از سیل و خشکسالی است که امید می‌رود با تدابیر مسئولان برنامه‌ای برای افزایش تولید آب در استان با احداث سد و ذخیره آب داشته باشیم.

ضرورت توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای

وی با اشاره به عملکرد خوب برخی مزارع علی‌رغم وقوع خشکسالی، بر لزوم ارائه راهکارهای عملی برای سازگاری کشاورزی با خشکسالی تاکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین بر توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای به عنوان یک راهبرد اساسی تاکید کرد و گفت: میزان آب در این نوع کشت به ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند، ضمن اینکه با توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار نیز نیاز آبی کمی را خواهیم داشت.

حسنی مقدم اظهار داشت: در کشت محصولاتی همچون چغندر قند و سیب زمینی کشت بهاره را پاییز انتقال داد و در نتیجه در مصرف آب بیشتر صرفه جویی می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد اراضی آبی استان معادل ۶۰ هزار هکتار به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است، افزود: این مهم راندمان استفاده بهینه آب را از ۳۰ درصد به ۷۰ درصد می‌رساند.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 
جهاد کشاورزی لرستان - اسفندیار حسنی مقدم - خشکسالی

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم