اعلام شرایط کشت بهاره در لرستان

کد خبر: 
۵۱۹۸
رئیس جهاد کشاورزی لرستان مطرح کرد؛

اعلام شرایط کشت بهاره در لرستان

اعلام شرایط کشت بهاره در لرستان

خرم‌آباد- رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اعلام شرایط کشت بهاره در این استان، از مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم و جو خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری زرک، سید عماد شاهرخی شامگاه شنبه در جلسه ستاد الگوی کشت و شورای حفاظت منابع آب لرستان با اشاره به اینکه در کشت پاییزه گندم آبی نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد رشد داشته‌ایم، اظهار داشت: سهمیه استان در کشت گندم آبی ۴۵ هزار هکتار و سهمیه گندم دیم هم ۱۹۲ هزار هکتار بود که این برش‌ها محقق شد.

وی افزود: سهمیه استان در جو آبی هفت هزار و ۴۰۰ هکتار بود که ما هشت هزار و ۳۰۰ هکتار کشت کردیم، اما در جو دیم به دلیل اختصاص بخشی از اراضی استان به کشت دانه‌های روغنی از ۱۳۹ هزار هکتار، ۱۲۰ هکتار آن کشت شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به کشت محصول چغندر هم اشاره کرد و گفت: ۱۰ هزار کشت چغندر پاییزه و دو هزار و ۱۰۰ هکتار علوفه دیم داشتیم که برای افزایش سطوح زیر کشت نیاز به ترویج داریم.

شاهرخی با اشاره به کشت قرار دادی گندم نیز ادامه داد: از ۴۵ هزار هکتار کشت قراردادی گندم ۹۷ درصد آن تحقق پیدا کرد و رتبه پنجم کشور را در این حوزه کسب کردیم.

وی به کشت دانه‌های روغنی در استان نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته دو هزار و ۸۶۱ هکتار دانه‌های روغنی شامل کلزا، کاملینا و گلرنگ در استان کشت شد، در حالی که امسال این رقم به هشت هزار و ۴۳۱ هکتار افزایش پیدا کرد که با ادامه کشت گلرنگ این رقم به بیش از ۱۰ هزار هکتار هم خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص مبارزه با علف‌های هرز بیان کرد: مبارزه با علف‌های هرز در سطح ۱۰۹ هزار هکتار از کشت گندم و ۶۸ هکتار جو همچنین مبارزه با سن گندم در سطح هشت هزار و ۷۰۰ هکتار و زنگ زرد گندم در ۲۰۷ هکتار در مراکز خدمات کشاورزی استان انجام شده است.

شاهرخی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت کاملینا به پنج هزار و ۳۰۰ هکتار افزایش داشته است، عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های ما برداشت در حوزه گیاه کاملینا است، در این زمینه ۲۱ قرارداد کمباین در استان منعقد کرده‌ایم همچنین با استان همدان هم قراردادی منعقد کرده‌ایم تا در فصل برداشت با مشکلی مواجه نشویم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به کشت سیب زمینی، تأکید کرد: کشت سیب زمینی زمستانه باید جزو اولویت‌های کشور و استان باشد، و کشت بهاره به تصمیم گیری جدی نیاز دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: تعهد و سهمیه‌ای که برای استان در نظر گرفته‌اند شش هزار و ۵۰۰ هکتار است که حدود هزار هکتار آن در قالب کشت پاییزه کشت شده است.

شاهرخی بیان کرد: در کشت بهاره الزاماتی چون عدم انتقال آب به اراضی دیم، استفاده از آب‌های سطحی و استفاده از آبیاری نوین و همچنین ممنوعیت استفاده از چاه‌های صنعتی برای کشت سیب زمینی وجود دارد.

وی با بیان اینکه کشت بهاره سیب زمینی برای شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، دورود، ازنا، الیگودرز، دلفان و سلسله در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: سهمیه کشت بهاره برای شهرستان‌های کوهدشت، پل‌دختر، چگنی و رومشکان قرار نداده‌ایم، مگر اینکه از آب‌های سطحی، ایستگاه پمپاژ و اراضی پایاب سدها برای کشت سیب زمینی اقدام کنند.

پایان پیام/

 

برچسب‌ها: 
جهاد کشاورزی لرستان - عماد شاهرخی - کشت بهاره

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم