اجرای طرح الگوی کشت توسط کشاورزان لرستانی

کد خبر: 
۲۸۷۵
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تاکید کرد؛

اجرای طرح الگوی کشت توسط کشاورزان لرستانی

اجرای طرح الگوی کشت توسط کشاورزان لرستانی

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان بر اجرای طرح الگوی کشت اعلامی از طریق جهاد کشاورزی توسط کشاورزان تأکید کرد و گفت: این شرکت در خصوص تامین آب برای محصولات خارج از الگوی کشت هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری زرک؛ داریوش حسن‌نژاد امروز دوشنبه در سخنانی اظهار داشت: در راستای صیانت از منابع آبی و بهبود وضعیت کشاوزری استان، ابلاغ الگوی کشت، تعیین تعرفه‌های آب‌بها، حق‌آبه‌ها، جلوگیری از برداشت بی‌رویه، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز صورت گرفته است.

وی اعلام کرد: مقدار برداشت مستقیم آب‌های سطحی استان در ۲ حوضه کارون و کرخه شامل ۲.۵۰۸ میلیون مترمکعب و در طرح توسعه منابع آبی شامل ۴.۴۲ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در خصوص میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی در دو حوضه کارون و کرخه افزود: در حوضه کرخه میزان برداشت حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب و در حوضه کارون ۳۷.۴۲۴ میلیون مترمکعب بوده و مجموع آب مصرفی، سطحی و زیر زمینی بر اساس آمارهای موجود جهت شرب، صنعت، کشاورزی و فضای سبز نیز حدود یک میلیارد و ۲۱۵ میلیون متر مکعب است.

حسن‌نژاد گفت: در خصوص منابع آب زیر زمینی از حدود ۱۴۳ میلیون مترمکعب اضافه برداشت در بخش کشاورزی لرستان انجام می‌شود.

 وی، افزود: دی‌ماه سال ۱۳۹۷ کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، شیوه‌نامه اجرایی محدودیت و ممنوعیت کشت برنج خارج از استان‌های گیلان و مازندران را ابلاغ کرده و تمامی دستگاه‌های ذی مدخل و متولی می‌بایست در خصوص انجام وظایف خود در راستای این شیوه‌نامه اقدام کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به ضرورت کشت برنج به‌صورت خشک کاریافزود: با توجه به اختلاف درآمد کشت برنج با سایر محصولات از جمله گندم، جو و … اکثر کشاورزان تمایل به کشت برنج دارند. با کشت برنج به روش خشکی کاری می‌توان میزان قابل توجهی در آب صرفه‌جویی کرد.

حسن‌نژاد خطاب به کشاورزان و روستاییان گفت: کشاورزان باید الگوی کشت اعلامی از طریق جهاد کشاورزی را رعایت کرده و از کشت محصولات آبدوست خودداری کنند، در غیر این صورت شرکت آب منطقه‌ای لرستان هیچگونه مسئولیتی در خصوص تامین آب برای محصولات خارج از الگوی کشت نخواهد داشت.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 
اقتصادی - الگوی کشت

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم