ابهام در ساخت پل دره خزینه

ابهام در ساخت پل دره خزینه

به گزارش پایگاه خبری زرک؛ پل دره خزینه بلندترین پل معلق خاورمیانه، یکی از مکان‌های گردشگری و جذاب شهرستان پلدختر بود که هر ساله گردشگران بسیاری را به‌سوی خود فرا می‌خواند. این پل در ۱۵۵کیلومتری خرم‌آباد و در روستای دره خزینه شهرستان پلدختر قرار داشت که طول آن ۱۱۲ متر و ارتفاع آن به ۸۵ متر می‌رسید که بر روی رودخانه سیمره واقع‌ بود.
ارتفاع پل دره خزینه به‌اندازه یک ساختمان ۲۹ طبقه بود و بلندی‌اش آن را به یکی از جذاب‌ترین و پراسترس‌ترین جاذبه‌های گردشگری لرستان تبدیل کرده‌ بود، ولی این پل در شب ششم فروردین ۹۷ توسط افراد ناشناس تخریب شد. بنا بود پل دره خزینه بازسازی شود یا مشابه آن در ورودی شهر پلدختر ساخته شود که هنوز این اقدام عملی نشده‌ است.
معاون عمرانی سابق استاندار لرستان در بازدیدی که آبان ماه ۹۷ از ورودی شهر پلدختر انجام داد گفت: اگر مسئولان و مردم شهرستان پلدختر موافق باشند ساخت پل دره خزینه را عقب بیندازیم نه اینکه حذفش کنیم تا با این اعتباری که وجود دارد پل معلق ورودی شهر را ایجاد کنیم.
وی افزود: دره خزینه قابل‌استفاده برای همه مردم نیست و رفتن مردم به آنجا مستلزم هزینه و رفت‌وآمد‌ است، ولی اگر پل معلق در ورودی شهر احداث شود هم مردم پلدختر می‌توانند استفاده کنند و هم نقطه‌ای که قرار می‌گیرد بالای سر رودخانه کشکان و پل تاریخی پلدختر است که جاذبه بیشتری دارد.
وی با اشاره به اینکه هیجانی که پل به‌واسطه ارتفاع زیاد ایجاد می‌کند جاذبه پراهمیتی‌ است عنوان کرد: رودخانه، پل و صخره‌هایی که دو طرف دره قرار گرفته می‌تواند صحنه بسیار جذابی را برای هر گردشگری ایجاد کند، اگر این کار انجام بگیرد تأسیسات گردشگری در دو طرف پل ایجاد خواهد شد که این ظرفیت خیلی بزرگی است و شهرستان پلدختر را متحول می‌کند.
وی بیان کرد: دره خزینه حذف‌نشده و مردم نگران نباشند، اگر سرمایه‌گذاری پیدا شود ساخت این پل را انجام خواهد داد، ولی با اعتباری که استاندار تأمین‌کرده پل معلق ورودی شهر را احداث می‌کنیم.
با وجود صحبت‌های معاون عمرانی استاندار نه عملیات اجرایی پل معلق ورودی شهر آغاز شده و نه خبری از بازسازی پل دره خزینه است. موضوع بازسازی پل دره خزینه در جلسه ستاد خدمات سفر لرستان که ۱۷دی ماه پارسال برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت، اما در نهایت مشخص نشد پل در کدام نقطه قرار است ساخته شود چرا که در این راستا اختلاف‌نظرهای زیادی وجود دارد.

محمود رشنو مشاور طرح پل دره خزینه در این جلسه گفت: بعد از تخریب پل دره خزینه بررسی‌هایی انجام دادیم که متوجه شدیم راه دسترسی دشوار، مسیر طولانی، صعب العبور و پرخطری دارد.
وی افزود: همچنین بازسازی پل در همان منطقه به هزینه ایمن‌سازی بالایی نیاز دارد، کف‌سازی و نرده‌کشی نیز اعتبار دیگری می‌خواهد در نهایت براساس برآورد ما برای ساخت پل، ایمن‌سازی، نرده‌کشی و کف‌سازی اعتباری حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نیاز است اما در نهایت سه نقطه دیگر را برای ساخت پل انتخاب کردیم، نقطه اول با طول ۳۶۷متر، نقطه دوم ۳۸۳ متر و نقطه سوم نیز ۳۸۵ متر بود.
مشاور طرح پل دره خزینه عنوان کرد: در نهایت نقطه شماره اول را انتخاب کردیم که درصورت ساخت، بزرگ‌ترین، طولانی‌ترین و مرتفع‌ترین پل خاورمیانه و اولین پل استاندارد کشور خواهد بود.
وی بیان کرد: علت اینکه نقطه اول را انتخاب کردیم این بود که در مقایسه با نقطه قدیمی چشم‎انداز فوق‌العاده‌ و راه دسترسی و قابلیت بهره‌برداری داشت از طرفی نیز فضا برای احداث بوم‌گردی، پارکینگ و امکانات رفاهی دارد؛ باید زود استارت کار را بزنیم زیرا حفرکاری زیادی دارد و نیازمند کابل‌کشی است.
سیدموسی خادمی استاندار لرستان نیز با اشاره به اینکه پل دره خزینه پلی قدیم‌ است که قرار بوده پیمانکار آن را نوسازی کند و سد ایجاد شود اما بعد از مدتی آن را رها کردند اظهار داشت: مردم و گردشگران زیادی به‌ویژه ایام نوروز از روی پل عبور می‌کردند که خیلی خطرناک بود تا اینکه پل سال گذشته از سمت ایلام تخریب شد و ما تصمیم گرفتیم آن‌ را احیا کنیم.
وی افزود: هرچند نقطه مشخص‌شده توسط مشاور ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر با پلدختر فاصله دارد اما نقطه زیبایی‌ است؛ ساخت پل در ورودی پلدختر بهتر است اما قرار بود این امر توسط شهرداری بررسی شود که ابتدا گفتند ساخت مجدد پل در همان نقطه قدیمی با ۶۰۰ میلیون تومان جمع می‌شود، اما بحث جابه‌جایی و ایمن‌سازی که پیش آمد این رقم به دو میلیارد تومان رسید.
استاندار لرستان عنوان کرد: اگر می‌خواهید در ورودی پلدختر ساخته شود باید ظرف ۱۰ روز بررسی و کارشناسی‌های لازم را انجام بدهید تا در نهایت به جمع‌بندی برسیم؛ اگر پول داشتیم در هر دو نقطه پیشنهادی پل می‌ساختیم اما اگر مجبور به انتخاب بشویم ورودی شهررا بررسی کنید..
با وجود تعیین وقت ۱۰ روزه استاندار برای بررسی کارشناسی ظاهراً این کارشناسی‌ها هنوز به پایان نرسیده و جمع‌بندی مشخصی برای ساخت هیچ کدام از پل‌ها انجام نشده‌ است.
قاسمی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره آخرین وضعیت پل دره خزینه گفت: مطالعات اولیه آن انجام‌شده و با توجه به پیشنهاد پل معلق در ورودی شمالی شهر، استاندار لرستان خواستار مطالعات دقیق‌تر و جامع‌تر در تمام زمینه‌های پل معلق در منطقه دره خزینه و ورودی شمالی شهر پلدختر در جلسه بعدی کمیته سفرهای استان شد و تصمیم نهایی در این مورد با استاندار خواهد بود؛ استاندار لرستان منتظر طرح جامع و دقیق هر دو پروژه است تا روی آن نظر بدهد، ولی احتمالاً تا قبل از عید ۹۸ تعیین‌تکلیف خواهد شد.
حالا باید منتظر ماند که با گذشت یکسال از حادثه تخریب پل، آیا تا قبل از نوروز ۹۹ و در روزهای پایانی سال وعده بازسازی پل معلق دره خزینه یا احداث پل معلق در ورودی شهر انجام می‌شود یا همچنان باید شاهد اما و اگرها برای ساخت پل معلق خزینه باشیم؟
نویسنده: مهناز رحمانی مهر/ خبرگزاری صدا و سیما

 

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم