آغاز برداشت زعفران از مزارع شهرستان خرم‌آباد

کد خبر: 
۲۲۸۱
مدیر جهاد کشاورزی خرم‌آباد خبر داد؛

آغاز برداشت زعفران از مزارع شهرستان خرم‌آباد

آغاز برداشت زعفران از مزارع شهرستان خرم آباد

مدیر جهاد کشاورزی خرم‌آباد از آغاز برداشت زعفران از مزارع این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار زرک؛ مراد بیرانوند، امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: برداشت زعفران در سطح ۱۶۰ هکتار از مزارع شهرستان خرم آباد از دهه سوم آبان‌ ماه سال زراعی جاری آغاز شده است.

وی ادامه داد: ۱۳۲ هکتار مزارع زعفران با دوره کشت دو سال به بالا در خرم‌آباد می‌باشد که در سال‌جاری با توجه به حمایت‌های آموزشی، تسهیلاتی و مشاوره کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی، ۳۰ هکتار به این سطح کشت نسبت به سال قبل اضافه شده است که با توجه به میانگین سال کاشت اینگونه مزارع (از یک تا هفت سال) در این شهرستان و میانگین برداشت زعفران که حدود سه کیلو گرم در هکتار می‌باشد پیش بینی می‌شود نزدیک به نیمی از تولید لرستان که بالغ بر ۵۵۰ کیلو گرم است در مرکز استان تولید، برداشت، بسته بندی و به بازار تقاضا عرضه شود.

مدیر جهاد کشاورزی خرم آباد ادامه داد: بیش از ۴۰۰ خانوار روستایی بهره بردار خرم آبادی در زمینه کشت زعفران مشغول به فعالیت بوده که بخشی از عملیات برداشت، پاک کردن و فرآوری را بصورت خانوادگی انجام می‌دهند و در این راستا نیز بیش از یک‌هزار نفر کارگر ماهر مزارع زعفران در قالب تعاونی‌های خرد زنان با حمایت و برنامه ریزی جهاد کشاورزی، ساماندهی و  آموزش لازم را طی نموده‌اند.

بیرانوند افزود: در طول فصل برداشت در هر هکتار مزرعه زعفران حدود  ۱۰۰ کارگر فصلی در ارتباط با عملیات برداشت، پاکنی، خشک و بسته بندی به مدت دو ماه نیز مشغول بکار می‌باشند.

وی تصریح کرد: گردش مالی زعفران در خرم‌آباد سالانه بالغ بر  ١١ میلیارد تومان است که نقش بسزایی در اشتغال، بالا بردن توان معیشت و مهاجرت معکوس منطقه ایفا می‌نماید.

مدیر جهاد کشاورزی خرم‌آباد اشاره کرد: مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی به اکثر قریب به اتفاق زعفران کاران مجوز بسته بندی خانگی داده و زعفران کاران عمده در حال برند سازی و افزایش کیفیت بسته بندی‌های خود می‌باشند که امیدواریم با تمهیدات در نظر گرفته شده بتوانیم زعفران استان را در سطح کشور و دنیا معرفی کنیم.

بیرانوند در پایان اعلام کرد: تشکل زعفران کاران شهرستان به همت زعفران کاران در دست تشکیل می‌باشد و در همین راستا نیز به جهت  حمایت از زعفران کاران ؛  وزارت جهاد کشاورزی خرید تضمینی زعفران را توسط سازمان تعاون روستایی در صورت نیاز و مشکل فروش بازار در دستور کار قرار داده و سازمان تعاون روستایی نیز دستورالعمل‌های لازم را در این زمینه تهیه و تدارک دیده که برحسب نیاز و ضرورت عملیات خرید تضمینی محصول زعفران  را  اجرایی خواهد کرد.

جمشید سپهوند/

 

برچسب‌ها: 
جهاد کشاورزی لرستان - مراد بیرانوند - زعفران - خرم آباد

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم