آغاز برداشت بادام زمینی در دورود

کد خبر: 
۲۲۱۶
اکبری خبر داد؛

آغاز برداشت بادام زمینی در دورود

آغاز برداشت بادام زمینی در دورود

مدیر جهاد کشاورزی دورود از آغاز برداشت بادام زمینی در مزارع این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار زرک؛ محسن اکبری شامگاه پنجشنبه با اعلام این خبر افزود: برای اولین بار  ۱۱ هکتار از اراضی مزارع روستای ازنا در حوزه دهستان کاغه شمالی شهرستان دورود به کشت بادام زمینی اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه از هر هکتار بادام زمینی بین ۵ تا ۶ تن غلاف تازه برداشت می‌شود، اعلام کرد: هر کیلوگرم غلاف تازه این محصول بین ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان ارزش دارد. غلاف‌ها که در واقع میوه‌های این گیاه محسوب می‌شوند در زیر خاک تولید می‌شوند و لازم است هنگام برداشت از زیر خاک بیرون آورده شوند.

مدیر جهاد کشاورزی دورود، درآمد کشاورزان از کشت یک هکتار بادام زمینی را بین ۱۲۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان اعلام و تصریح کرد: بادام زمینی گیاهی از تیره لوبیاسانان و بومی برزیل و کشورهای آمریکای جنوبی است، از نظر گیاه شناسی این گیاه بسیار جالب است به شکلی که گل‌های آن پس از تلقیح به سطح خاک خم شده و به درون خاک فرو می‌روند.

اکبری ادامه داد: این گیاه بسیار مغذی است و درصد پروتئین بسیار بالایی دارد. همچنین میزان اسید فولیک و نیاسین در آن بالاست و در صورتی که کره بادام زمینی وارد جیره غذایی خانوارها شود، موجب بهبود وضعیت تغذیه افراد خواهد شد.

وی، برای پیگیری تامین ماشین آلات و ادوات مورد نیاز برای مراحل کاشت، داشت و برداشت قول مساعد داد و گفت: کشاورزان این طرح آقایان بارانی و آریان‌پور نیز کاشت این محصول را اقتصادی تر از برنج دانسته و بیان داشتند هر کیلوگرم غلاف تازه این محصول بین ۲۳ تا ۲۵ هزارتومان از آن‌ها خریداری می‌شود، که با احتساب حداقل عملکرد ۵ تن در هکتار درآمدی بین ۱۲۵ تا ۱۵۰ میلیون در هکتار نصیب کشاورزان خواهد شد.

جمشید سپهوند/

 

 

برچسب‌ها: 
بادام زمینی - سازمان جهاد کشاورزی لرستان - محسن اکبری - دورود

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم