آخرین خبرها از ثبت جهانی «دره خرم‌آباد» و قلعه «فلک‌الافلاک»

کد خبر: 
۵۴۳۰
مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان:

آخرین خبرها از ثبت جهانی «دره خرم‌آباد» و قلعه «فلک‌الافلاک»

خرم‌آباد - مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان با اشاره به آخرین خبرها از ثبت جهانی «دره خرم‌آباد» و قلعه تاریخی «فلک‌الافلاک»، گفت: پرونده این امر ۲۰ دی‌ماه به یونسکو ارسال می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری زرک، عطا حسن‌پور در خصوص اقدامات انجام شده برای ثبت جهانی «دره خرم‌آباد» و قلعه «فلک‌الافلاک»، اظهار داشت: خوشبختانه پس از ۱۷ ماه تلاش پیگیری و مستمر استاندار لرستان، وزیر میراث‌فرهنگی، معاونت میراث‌فرهنگی وزارتخانه و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در فهرستی که سال ۲۰۲۴ به یونسکو ارسال می‌شود، «دره خرم‌آباد» و قلعه «فلک‌الافلاک» به‌عنوان سهمیه ایران انتخاب شده است.

وی ادامه داد: سهمیه هر کشور برای ثبت جهانی سالی یک اثر است که خوشبختانه با تلاش مجموعه مدیریتی استان و وزارت میراث‌فرهنگی، این فرصت برای لرستان به دست آمد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، بیان کرد: باتوجه‌به همکاری مسئولان و اقداماتی که از قبل دراین‌خصوص صورت‌گرفته، قبل از پایان دی‌ماه باید این پرونده به یونسکو ارسال شود که باتوجه‌به زمان اندک باقی‌مانده، قرار است تا ۲۰ دی‌ماه پرونده تکمیل و ارسال شود.

حسن‌پور با بیان اینکه پس از دریافت ابلاغ این طرح از وزارتخانه، ۶۰ روز برای اقدام فرصت داشتیم که اکنون حدود هشت روز آن برای تهیه و تدوین‌یافته‌های سپری شده است افزود: در حال حاضر تیم‌های اسکن لیزر، توپوگرافی، فوتوگرامتری و عکس‌برداری هوایی مشغول به کار هستند و پرونده توسط کارشناسان برجسته در حال تدوین و تهیه است.

وی با اشاره به اینکه باید روایتی برای قلعه «فلک‌الافلاک» تعریف شود که مورد تأیید یونسکو قرار بگیرد، عنوان کرد: بنا بر مستندات و پژوهش‌هایی که در دست داریم، این روایت باید از حجر تا قجر این دره را در برداشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در ادامه، گفت: بخشی از این پرونده مهم مربوط به غارهای پیش از تاریخ ما است و آنچه در پرونده لحاظ می‌شود شامل غارهای هفت‌گانه یعنی «قمری»، «کلدر»، «کنجی»، «پاسنگر»، «گر ارجنه»، «یافته» و «گیلوران» است که کاوش‌های آنها انجام شده و همچنین قلعه «فلک‌الافلاک» به همراه سه پل «گپ»، «شکسته» و «حاجی» و طول مسیر رودخانه خرم‌آباد را شامل می‌شود.

حسن‌پور، تصریح کرد: در راستای تکمیل پرونده ثبت جهانی، «لند اسکیپ» شهر خرم‌آباد نیز در این طرح لحاظ شده که شامل «مخمل کوه»، «سفیدکوه» و «یافته» است.

وی با بیان اینکه مساحت عرصه آثار در این پرونده، بیش از ۱۰۰ هکتار است، گفت: این امر نشان‌دهنده حجم عظیم کار است که در واقع یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های ثبت جهانی ایران نیز به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، اظهار کرد: مساحت مربوط به پرونده ثبت جهانی «دره خرم‌آباد» شاید هم‌اندازه پرونده ثبت باغات و کاروان‌سراهای کشور باشد که تلاش می‌کنیم با هم‌اندیشی باستان‌شناسان و کاوشگران استان، روایتی مناسب برای روند حضور انسان در غارهای تاریخی، سکونت در «دره خرم‌آباد» و ساختن قلعه «فلک‌الافلاک» را به‌خوبی نمایش دهیم.

پایان پیام/

 

برچسب‌ها: 
اداره کل میراث فرهنگی لرستان - عطا حسن پور - یونسکو - ثبت جهانی - قلعه فلک الافلاک

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم