مرمت اضطراری آسیب‌های قلعه «فلک‌الافلاک» با استفاده از فناوری نوین

کد خبر: 
۱۲۲۷

مرمت اضطراری آسیب‌های قلعه «فلک‌الافلاک» با استفاده از فناوری نوین

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از مرمت اضطراری آسیب‌های قلعه فلک‌الافلاک با استفاده از فناوری نوین یک شرکت خارجی خبر داد.

به گزارش خبرنگار زرک؛ سید امین قاسمی، عصر چهارشنبه که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت: با توجه به زلزله اخیر در لرستان، ترک‌ها و آسیب‌هایی به قلعه فلک الافلاک وارد شده که تحت عنوان پروژه مرمت اضطراری در دستور این اداره کل قرار گرفته حداکثر تا یک ماه آینده بحث مرمت و مقاوم سازی این قلعه به اتمام خواهد رسید.

وی بیان داشت: ترمیم آسیب‌های وارده این بنای ارزشمند را باید جدی گرفت چراکه اگر مرمت نشوند در صورت تکرار پس لرزه‌های بعدی ترک خوردگی‌ها عمیق‌تر و خطر بیشتری این بنای ارزشمند را تهدید خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه شرکت نمایندگی استاتیکال به صورت تخصصی پروژه مرمت قلعه فلک الافلاک را عهده خواهد داشت افزود: این عملیات به نحوی انجام خواهد شد که ترمیم ترک خوردگی‌ها با کمترین دخل و تصرف در سازه بنا اتفاق خواهد افتاد اجرای این پروژه هیچ‌گونه آسیب جانبی و تغییری برای بنای ایجاد نمی‌کند.

قاسمی با اشاره به اینکه در پی وقوع این زلزله قسمتی از موزه نیز آسیب دیده، وسایل آن جمع آوری و به گنجینه انتقال داده شده گفت: مرمت و بازسازی این موزه ، راهرو و دو سالن و همچنین نمازخانه در این فصل از مرمت اضطراری قلعه فلک الافلاک انجام می شود.

مدیر فنی نمایندگی شرکت استاتیکال جهانی کشور جمهوری چک در ایران نیز پس از بازدید بنای قلعه فلک الافلاک و ترک‌ها و آسیب‌های ناشی از زلزله اخیر بیان کرد: سازه این بنا به دلایل ناشی از قدمت، رانش تپه و در نهایت زلزله اخیرا ترک‌هایی دارد که با استفاده از میله‌های فولادی که خواص شاخص آن ضد زنگ و با فرم خاص مارپیچی می‌باشد و با ملاتی مخصوص به نام گروت در نقاط آسیب دیده ترمیم خواهد شد.

حسین جعفر بکلو عنوان داشت: شرکت مهام بنای افق که به صورت انحصاری، نمایندگی استاتیکال جهانی کشور چک در ایران را دارد به صورت تخصصی کار مقام سازی بناهای تاریخی را انجام می‌دهد.

 

برچسب‌ها: 
اداره کل میراث فرهنگی لرستان - سید امین قاسمی - قلعه فلک الافلاک

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم