لرستان از دوره هخامنشی از سازه پل بهره‌مند بوده است

کد خبر: 
۱۲۳۸
مدیرکل میراث فرهنگی استان :

لرستان از دوره هخامنشی از سازه پل بهره‌مند بوده است

پل کشکان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه در این استان یکصد دهنه پل تاریخی وجود دارد، گفت: از دوره هخامنشی این سرزمین کهن از سازه پل بهره‌مند بوده است.

به گزارش خبرنگار زرک؛ سید امین قاسمی امروز پنجشنبه که در جمع رسانه‌ها سخن می‌گفت، با بیان این مطلب اظهار داشت: این پل‌ها به صورت مجموعه هستند و از دوره هخامنشی این سرزمین کهن از سازه پل بهره مند بوده و همین امر لرستان را به عنوان پایتخت پل‌های تاریخی معروف کرده است.

وی با بیان اینکه در دنیا کمتر پل‌هایی به این عظمت و بزرگی وجود دارد اظهار داشت: باید توجه داشت تعداد پل در لرستان نشانه تبحر خاص مردمان این سرزمین در دست یافتن به هنر معماری و ‌علم مهندسی در زمان خود است بنابراین توجه به دفع خطر و ضرورت مرمت و بازسازی این میراث ارزشمند امری ضروری است.

در جریان زلزله اردیبهشت در کالبد ظاهری پل‌ها آسیبی وارد نشده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: خوشبختانه در جریان زلزله ۱۷ اردیبهشت ماه در کالبد ظاهری پل‌ها آسیبی وارد نشده اما شدت سیل سال گذشته و تزلزل بنیان پل‌های تاریخی ضرورت نگهداری از این آثار ارزشمند تاریخی را دو چندان کرده است.

قاسمی یادآوری کرد: در جریان وقوع سیل فروردین ۹۸ بسیاری از پل‌های تاریخی سطح استان بویژه پل کشکان به علت اینکه در مسیر سیلاب بودند، خسارات زیادی را محتمل شد.

او در خصوص مرمت پل‌های استان تشریح کرد: در راستای ضرورت مرمت، بازسازی و رفع خطر پل‌ها با اعتبارات اندک سالانه مرمت‌هایی بصورت اضطراری انجام گرفت اما پاسخگوی خسارات وارده به این آثار نبوده و همچنان منتظر تخصیص اعتبارات جبران خسارت سیل به این اداره کل به منظور مرمت و استحکام بخشی این پل‌ها هستیم .

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به ضرورت فرهنگسازی در راستای جلوگیری از صدمه زدن به میراث فرهنگی تصریح کرد: با توجه به اینکه میراث فرهنگی مانند پل‌ها و یا دیگر آثار ارزشمند مربوط به اداره یا ارگان خاصی نیست و در واقع متعلق به همه مردم است باید در حفاظت از میراث گذشتگان کوشا باشیم که در این خصوص اصحاب رسانه می‌توانند در فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی با هدف جلوگیری از صدمه زدن به آنها، به یاری میراث فرهنگی بیایند./

یعقوب دالوند

پایان پیام

 

 

برچسب‌ها: 
اداره کل میراث فرهنگی لرستان - سید امین قاسمی - پل های تاریخی

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم