راه اندازی نظام «کشت و صنعت» در لرستان؛ حلال مشکلات استان

کد خبر: 
۱۹۸۱
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در جلسه ستاد آبیاری مطرح کرد:

راه اندازی نظام «کشت و صنعت» در لرستان؛ حلال مشکلات استان

اسفندیار حسنی مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: مهمترین نظام بهره برداری از اراضی کشاورزی در کشور که در استان خیلی کم به آن پرداخته شده است نظام کشت و صنعت است که اگر این سیستم راه‌اندازی شود بسیاری از مشکلات‌مان حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار زرک؛ اسفندیارحسنی مقدم امروز چهارشنبه در جلسه ستاد آبیاری لرستان اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار، استان لرستان دارای ۱۹۳ هزار هکتار اراضی آبی است که از این مقدار  ۵۶ هزار و ۶۰۰ هکتار به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند.

وی با بیان اینکه متوسط اراضی تجهیز شده به سیستم‌های نوین آبیاری در لرستان ۳۰ درصد و این نسبت در کشور ۲۶ درصد می‌باشد، اضافه کرد: در سال‌جاری نیز حدود ۷ هزار هکتار از اراضی آبی استان به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز خواهد شد.

کشاورزان می‌توانند از اعتبارات بلاعوض دولت استفاده کنند

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: کشاورزان می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها با ارائه درخواست از اعتبارات بلاعوض که دولت به این امر اختصاص داده است استفاده کنند.

حسنی‌مقدم، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری را موجب ارتقاء راندمان و بهره وری آب و همچنین افزایش تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح دانست و گفت: نظام بهره برداری از اراضی کشاورزی در کشور به چهار شکل کلی انجام می‌شود.

او ادامه داد: شکل اول آن کشاورزی خرده مالکی، معیشتی، دهقانی و نان شبی است که در لرستان بیش از ٩٠ درصد به این صورت انجام می‌شود. در این نظام بهره‌برداری، توسعه با چالش‌های جدی مواجه است.

بی‌توجهی به نظام «کشت و صنعت» در لرستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: دوم؛ نظامی که مبتنی بر تعاونی‌های‌ تولید می‌باشد. در این سیستم مدیریت تعاون روستایی استان موظف است تعاونی‌های غیرفعال تولید را ساماندهی و فعال نماید.

حسنی‌مقدم، یکی دیگر از نظام‌های بهره برداری مبتنی بر شرکت‌های سهامی زراعی است که چند سالی است به فراموشی سپرده شده‌اند، این نظام نیز می‌تواند بخشی از مشکلات کشاورزی لرستان را حل کند و مهمترین نظامی که در استان خیلی کم به آن پرداخته شده است نظام کشت و صنعت است که اگر این سیستم راه‌اندازی شود بسیاری از مشکلات استان حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که ما بر اساس نظام خرده مالکی، معیشتی، دهقانی و نان شبی کار می‌کنیم نمی‌توانیم الگوی کشت مطلوبی داشته باشیم.

ضرورت تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: برای برون رفت از این وضعیت باید به دنبال تجمیع و یکپارچه سازی اراضی باشیم که بی تردید موجب تامین منافع برای کشاورزی و رفع مشکلات این بخش می‌شود و در این شرایط بهتر می‌توانیم سیستم‌های نوین آبیاری و الگوی کشت را اجرا کنیم.

حسنی‌مقدم، بر لزوم اجرای سامانه‌های نوین آبیاری قطره‌ای در باغات استان تاکید و تصریح کرد: در این راستا مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی لازم است نسبت به فرهنگ سازی در بین باغداران بمنظور اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در باغات اقدام نماید.

وی در پایان گفت: در حوزه آب و خاک ضروری است پروژه‌های مشکل‌دار شناسایی و نسبت به رفع عیوب اقدام شود. همچنین طرح‌های نیمه تمام را به اتمام رسانده و سپس پروژه‌های جدید را اجرایی نماییم.

جمشيد سپهوند/

 

برچسب‌ها: 
سازمان جهاد کشاورزی لرستان - اسفنديار حسني مقدم

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم