بازگشایی مدارس؛ گام دوباره در مسیر آگاهی و پیشرفت
بازگشایی مدارس؛ گام دوباره در مسیر آگاهی و پیشرفت

نویسنده: [ سمیه روزبهانی / تحریریه زرک ]
هر سال با آغاز ماه مهر، بوی تازگی و حرکت به سوی دانایی در فضای جامعه طنینانداز میشود. بازگشایی مدارس تنها یک رویداد تقویمی نیست؛ بلکه نشانهای از آغاز دوباره مسیر علمآموزی، پرورش فکری و تربیت نسلی آگاه، مسئول و توانمند است.
مدرسه، نخستین نهاد اجتماعی رسمی است که کودک را از محیط خانواده به جامعه میبرد. در این نهاد، نه تنها دانش آموخته میشود، بلکه اخلاق، مسئولیتپذیری، نظم، و مفاهیم شهروندی نیز شکل میگیرند. این مجموعه، پایهگذار آیندهای است که سرمایه انسانی را مهمترین دارایی خود میداند.
در ماده ۲ قانون مطبوعات، یکی از اصلیترین وظایف رسانهها، بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم در زمینههای مختلف عنوان شده است. در همین راستا، آغاز سال تحصیلی فرصتی مغتنم برای رسانههاست تا با پرداختن به اهمیت آموزش، چالشهای آن، نقش معلم، نقش خانواده و ضرورت عدالت آموزشی، به رشد فکری جامعه کمک کنند.
در سالهای اخیر، تغییرات زیادی در شیوه آموزش، محتوا و نقش فناوری در مدارس ایجاد شده است. کرونا، آموزش مجازی، عدالت آموزشی، استرسهای تحصیلی و مشکلات تربیتی، از جمله دغدغههایی هستند که باید در رسانهها مطرح و درباره آنها روشنگری شود. وقتی مدرسه با آموزش خلاقانه، مهارتمحور و تربیتمدار همراه باشد، خروجی آن نسلی خواهد بود که نهتنها باسواد، بلکه «آگاه» و «باانگیزه» است.
در این میان، نقش معلم همچنان کلیدی و بیبدیل است. معلم، تنها انتقالدهنده دانش نیست؛ بلکه یک راهبر فرهنگی و الگوی اخلاقی برای دانشآموز است. رسانهها باید در آغاز سال تحصیلی، جایگاه رفیع معلم را بازنمایی کنند و به مطالبه برای تقویت جایگاه علمی، معیشتی و اجتماعی آنان بپردازند. سرمایهگذاری بر معلم، سرمایهگذاری بر آینده کشور است.
از سوی دیگر، رسانهها میتوانند با تولید محتوای مناسب در آغاز سال تحصیلی، به خانوادهها کمک کنند تا فضای منزل را برای حمایت از تحصیل فرزندان آماده سازند. آموزش مؤثر تنها در سایه تعامل میان مدرسه، خانواده و رسانهها میسر است.
بازگشایی مدارس، فرصتی برای بازاندیشی در مسیر توسعه است. جامعهای که به آموزش بها دهد، نهتنها آینده خود را بیمه میکند، بلکه در عرصه جهانی نیز توان رقابت خواهد داشت. در دنیای امروز، قدرت نرم هر کشور در درجه اول از نظام آموزشی آن نشأت میگیرد.
در پایان باید گفت، آغاز مدرسه، آغاز یک حرکت جمعی برای ساختن آیندهای بهتر است. رسانهها باید در این راه همراه و تسهیلگر باشند؛ با روشنگری، نقد سازنده، معرفی الگوهای موفق، و پیگیری عدالت آموزشی، میتوانند نقشی حیاتی در ارتقای فرهنگ آموزش ایفا کنند.
انتهای پیام/
مقاله
یادداشت
گزارش
گفتگو