واکسیناسیون دام سنگین لرستان در ۴۱۴ هزار نوبت

کد خبر: 
۶۴۶۴
مدیرکل دامپزشکی استان خبر داد:

واکسیناسیون دام سنگین لرستان در ۴۱۴ هزار نوبت

واکسیناسیون دام سنگین لرستان در ۴۱۴ هزار نوبت

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: در حوزه دام سنگین، واکسیناسیون تب‌برفکی در دو نوبت واکسیناسیون تب مالت، شاربون، لمپی‌اسکین انجام و در مجموع بیش از ۴۱۴ هزار نوبت روی دام سنگین انجام شده است.

به گزارش پایگاه‌ خبری‌ زرک، «مصطفی زبردست» با بیان اینکه پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی از وظایف دامپزشکی است، اظهار کرد: خوشبختانه ۱۴۰۲، سال آرامی به لحاظ بیماری‌های دامی در استان بود.

وی بیان کرد: در لرستان به لحاظ شرایط جغرافیایی و مدل پرورش دام به صورت سنتی است که یک سری محاسن دارد در عین حال می‌تواند آسیب‌پذیر باشد اما اقدامات واکسیناسیون انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: با اقداماتی که برای واکسیناسیون دام سبک و سنگین روستایی، طیور کوهی و دام عشایری انجام شد سال آرامی را در استان سپری کردیم.

زبردست با بیان اینکه در حوزه دام سنگین، واکسیناسیون تب‌برفکی در دو نوبت واکسیناسیون تب مالت، شاربون، لمپی‌اسکین انجام شد و در مجموع بیش از ۴۱۴ هزار نوبت روی دام سنگین انجام شده است، بیان کرد: این واکسیناسیون باعث شد بیماری‌های مشترک و اقتصادی در استان نداشته است.

وی اظهار کرد: در حوزه دام سبک روستایی و عشایری، ۲۲ میلیون نوبت واکسیناسیون در استان انجام و عمده واکسیناسیونی که برای دام‌ها صورت می‌گیرد رایگان است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان افزود: در مناطق عشایری و در قسمت‌هایی از استان ایلام و خوزستان و اطراف پلدختر، چهار نوبت واکسیناسیون تب‌برفکی، تب‌مالت، آبله و طاعون نشخوارکنندگان کوچک انجام شده است.

زبردست با بیان اینکه در خیلی از حوزه‌ها از پتانسیل همکاران در بخش خصوصی استفاده شده که در قالب خرید خدمت بوده و در اجرای این طرح‌ها علاوه بر پرسنل همکاران نیز ۱۵ مرکز درمانی بخش خصوصی با ۳۴ نفر نیروی واکسیناتور در امر واکسیناسیون دام همکاری داشتند، عنوان کرد: در بخش صنعت طیور صنعتی و سنتی روستایی همین اقدامات در پیشگیری از پیچیدگی و کنترل بیماری‌ها انجام شده و خوشبختانه با چالش کمبود مرغ در ماه‌های ماه مبارک 

وی گفت: با توجه به اینکه طیور بومی عنوان ذخایر ژنتیکی و به عنوان قسمتی از تامین پروتئین خانه‌های روستایی عشایری هستند در نوبت واکسیناسیون، طیور بومی نسبت به بیماری نیوکاسل واکسیناسیون‌ها انجام شده است.

پایان پیام/

 

برچسب‌ها: 
دام - طیور - عشایر - دام روستایی - واکسیناسیون - علوم پزشکی - مصطفی زبردست

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم