انتخابات؛ پیشران تغییر و توسعه‌ی متوازن کشور

انتخابات؛ پیشران تغییر و توسعه‌ی متوازن کشور

انتخابات؛ پیشران تغییر و توسعه‌ی متوازن کشور

اداره کشور بر اساس قانون اساسی با اتکا به آرای عمومی صورت می‌گیرد و یکی از مهمترین مصادیق مشارکت مردم در تعیین سرنوشت کشور، انتخابات است.

به گزارش پایگاه خبری زرک؛ چند روز دیگر به انتخابات سرنوشت ساز ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ نزدیک می‌شویم و وارد هر محفل که می‌شویم بحث آن داغ است. انتخاباتی که یکی از ارکان هر جامعه مدنی بوده و در آن قدرت می‌چرخد و در این بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی به‌عنوان پیشتازان و پیش قراولان توسعه کشور و حل مشکلات و معضلات جامعه می‌توانند در انتخابات هم پیشتاز بوده و علاوه بر حضور در انتخابات، مردم را نیز به مشارکت حداکثری دعوت کنند.

در انتخابات پیش رو، هدف انتخاب نمایندگانی است که دارای شایستگی، صلاحیت، امانتداری، تعهد، وفاداری و ولایتمداری و روحیه خدمت به مردم و کشور باشند و دانشگاه‌ها و مراکز علمی به عنوان مرکز اندیشه و نماد تفکر و ایده‌پردازی در طول تاریخ می‌توانند در این انتخابات نقش آفرین باشند.

در انتخابات امسال بنا به گفته‌ی مرادی مدیرکل سیاسی وزارت کشور یک‌هزار و ۱۳۶ نفر از کاندیداهای انتخابات، اساتید دانشگاه هستند و این مهم نشان می‌دهد دانشگاهیان باید با استفاده از قابلیت‌ها و فرصت‌های خود به عنوان راهبران، الگوها و راهنمایان جامعه، مردم را به مشارکت فعال در انتخابات تشویق کنند چرا که اقشار مردم، خانواده‌ها، دانشجویان و همکاران، افراد فامیل و دوستان توجه خاصی به نظرات این قشر از جامعه دارند.

نکته قابل توجه این است که دانشگاهیان نقش مهمی در اصلاح فرهنگ انتخاباتی دارند و در راهبری و هدایت درست جامعه برای عرصه انتخابات نیز می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

انتخابات پیشران تغییر و توسعه‌ی متوازن کشور است

در خصوص انتخابات و ضرورت شرکت مردم در این آزمون سیاسی دکتر عزت سپهوند رئیس دانشگاه پیام نور لرستان به ایسنا گفت: انتخابات یکی از مهم‌ترین ارکان حکمرانی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است و از این منظر، حلقه‌ی وصل امام و امت یا مردم و حاکمیت است.

وی بیان کرد: انتخابات پیشران تغییر و توسعه‌ی متوازن کشور و فرصتی برای حرکت به سمت وضع مطلوب محسوب می‌شود و هیچ ملتی چنین فرصتی را نادیده نمی‌گیرد و چنین موهبتی را از خود دریغ نمی‌کند.

سپهوند اظهار کرد: انتخابات در گفتمان جمهوری اسلامی، نه فقط یک حق (به‌مثابه‌ی امر سیاسی) بلکه یک تکلیف (به‌مثابه‌ی یک امر دینی) نیز هست این گزاره‌ها، هم دلالت بر اهمیت انتخابات دارند و هم بر ضرورت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و انتخاب نمایندگان اصلح.

رئیس دانشگاه پیام نور لرستان در خصوص اینکه مهمترین اولویت‌های نمایندگان منتخب برای استان از دیدگاه شما چه موضوعاتی باید باشد؟ ادامه داد: در گام نخست، مفاهیمی از قبیل نمایندگی مجلس (به‌عنوان یک پدیده‌ی فرد محور) و مجمع نمایندگان استان (به‌عنوان یک پدیده‌ی جمع محور) باید به یک پدیدارِ "ساختارمحورِ" منسجمِ مبتنی بر تشکیل کارگروه‌های تخصصی ارتقاء یابد.

وی افزود: در گام دوم کارگروه‌های تخصصیِ برآمده از دل این ساختار، باید با شناخت دقیق نظام مسائل و چالش‌های استان، نتایج مطالعات خود را با رویکرد حل‌المسائلی، در اختیار نمایندگان استان قرار دهند.

سپهوند یادآور شد: در گام سوم مطالبه‌گری همگانی (مردم، نمایندگان، نخبگان، رسانه‌ها و...‌.) برای حل این چالش‌ها، می‌تواند معبر گذار استان از وضع موجود و رسیدن یا نزدیک شدن به وضع مطلوب باشد.

اقدامات نمایندگان در حوزه‌ی تقنین و نظارت در راستای حل چالش‌ها تعریف شود

وی با بیان اینکه در یک نگاه کلی، فقر، بیکاری و مهاجرت مهم‌ترین چالش‌های استان ما هستند، گفت: مسائل دیگری از قبیل طلاق، مسکن، بحران جمعیت، کمبود آب، عدم توسعه متوازن و... تا حدودی ذیل همین سه‌گانه تعریف می‌شوند و تمام اقدامات نمایندگان مجلس در حوزه‌ی تقنین و نظارت، باید در راستای حل این چالش‌ها تعریف شود.

رئیس دانشگاه پیام نور لرستان در خصوص انتخاب اصلح و معیارهای این انتخاب بیان کرد: تعهد و تخصص، مبنای شایستگی و شایسته گزینی است‌.

سپهوند خاطرنشان کرد: تقوای سیاسی ایجاب می‌کند کسانی که توش و توان و تخصص لازم را ندارند برای مسئولیت خطیر نمایندگی ورود نکنند و مردم نیز در انتخاب نمایندگان به شایستگی افراد و نه وابستگی آنان به احزاب و اقوام و قبایل مختلف توجه کنند.

وی در رابطه با اینکه رسانه‌ها تا چه حد می‌توانند در انتخابات و ایجاد شور و نشاط بین مردم در انتخابات مؤثر باشند، گفت: عصر، عصر حکمرانی رسانه‌ای و روایتگری رسانه‌هاست. این حقیقت، رسالت رسانه‌های متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی را در عرصه‌ی جهاد تبیین و نهضت روشنگری مردم و مطالبه گری از مسئولین سنگین‌تر می‌کند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: هم‌افزایی نهاد علم (به‌ویژه دانشگاه) و نهاد رسانه (صداوسیما و...) در تولید محتواهای مشترک می‌تواند بسیار راهگشا باشد. چنانکه اخیراً و در فضای گفتمانی استان در برنامه‌ی"افق روشن" به‌عنوان کرسی مشترک جهاد تبیین دانشگاه پیام نور لرستان و صداوسیمای استان می‌بینیم که هدف آن تحقق مشارکت حداکثری و تبیین شاخص‌های انتخاب اصلح است.

وی تصریح کرد: امسال برای نخستین بار شاهد راه‌اندازی کانال‌های تبلیغاتی انتخابات در حوزه‌های انتخاباتی سراسر کشور هستیم که گام بزرگی است و امیدوارم این کانال‌های تلویزیونی محلی، پس از انتخابات به‌عنوان یک هدیه‌ی ارزشمند برای مردم باقی بمانند و به‌عنوان صدای مردم تداوم یابند. البته فضای مجازی و خبرگزاری‌های مختلف، هم به داوطلبین نمایندگی مجلس برای ارائه‌ی برنامه‌ها و افکار و عقاید خود می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند و هم به مردم برای انتخاب اصلح، یاری برسانند.

رئیس دانشگاه پیام نور لرستان همچنین با اشاره به نقش احزاب و تشکل‌های دانشجویی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و کمک به اصلح گزینی گفت: احزاب در انتخابات ایران تأثیرگذارند اما حقیقت آن است که احزاب به دلیل ضعف جریان تحزب، تعیین‌کننده‌ی نهایی نیستند. به‌ویژه اینکه هنوز اراده‌ی عمومی مردم بر میل و تمایل احزاب و جریانات سیاسی کشور، می‌چربد و حتی می‌توان گفت برخی احزاب به تبعیت از اراده‌ی سیاسی مردم کنشگری می‌کنند و نه بالعکس.

سپهوند افزود: رسالت نهضت دانشجویی به‌عنوان مؤذن جامعه و اساساً رسالت دانشگاهیان به‌عنوان یک گروه مرجع، متولی روشنگری و هدایتگری و مطالبه‌گری رسالت بزرگی است و باید تبیین و تقویت شود.

انتخابات یکی از مهمترین میدان‌های حضور مردم برای نقش‌آفرینی جهت اعتلای کشور است

دکتر محمدرضا جعفری سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان نیز با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید سهم بزرگی در صحنه مشارکت اجتماعی و سیاسی در انتخابات داشته باشند، از انتخابات به عنوان وحدتِ غیرت ملی ملت یاد کرد و گفت: انتخابات به عنوان یکی از ارکان مهم مردم سالاری همواره نقش مهمی در سرنوشت ملت‌ها داشته است.

وی با اشاره به آیه ۱۱ سوره رعد که خداوند می‌فرماید: سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند، اظهار کرد: هر فردی در جهت پیشرفت جامعه خود مسئول است که نمونه بارز آن می توان به شرکت در انتخاب اشاره کرد که سرنوشت کشور را رقم می‌زند.

جعفری ادامه داد: انتخابات یکی از مهم‌ترین میدان‌های حضور مردم برای نقش‌آفرینی برای اعتلای کشوری است و همواره مردم ما ثابت کرده‌اند با حضور قدرتمند، باصلابت و باشکوه در انتخابات در این نظام مبتنی بر مردم‌سالاری دینی بار دیگر برگ زرینی از تاریخ را رقم خواهند زد.

وی در پاسخ به این سوال که به عنوان یک چهره علمی انتظارات جامعه دانشگاهی لرستان از نمایندگان آینده استان در مجلس چیست؟ بیان کرد: این انتظارات شامل رایزنی در ایام تنظیم بودجه سالیانه در راستای تامین بودجه توسعه استان، رایزنی با شخصیت‌های حقوقی بین‌المللی برای توسعه صادرات و همراهی هیات‌های تجاری، تشکیل اتاق فکر متشکل از صاحبنظران، کارشناسان و از جمله صنعت، کشاورزی، دانشگاهیان و... که با آسیب‌شناسی و ارائه راهکارهای تخصصی و اجرایی به راه کارایی برای برون رفت از وضعیت موجود دست یابد.

لرستان در چندین بخش دارای چالش‌هایی است که این استاد دانشگاه یکی از مهمترین آنها در استان را بحث بیکاری دانست و گفت: این چالش باعث مهاجرت نیروی انسانی استان طی چند سال اخیر شده است که وظیفه نمایندگان فراهم کردن زیرساخت‌های اشتغال از جمله توسعه صنعتی است. از دیگر چالش‌های استان، مهاجرت نیروی کار متخصص، فرهیختگان و نخبگان است.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان تصریح کرد: به دلیل اینکه صنعت موتور رشد اقتصادی و انباشت سرمایه به حساب می‌آید ملزم کردن هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای عمومی و غیردولتی برای اجرای طرح‌های تولیدی بزرگ و مناسب در استان، اعمال مشوق‌های لازم در قالب قوانینی نظیر قانون رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب و کار، جهش تولید، کمک به ایجاد خط اعتباری ویژه جهت تامین منافع مالی موردنیاز استان که یکی از اصلی‌ترین مسائل سرمایه‌گذران، فعالان اقتصادی و کارآفرینان است، اعمال معافیت‌های گمرکی برای ورود ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز استان، کمک به ایجاد زیرساخت‌های لازم از طریق تابع ملی و استانی انتظار ما از نمایندگان آینده استان است.

انتخاب اصلح و اینکه معیارهای این انتخاب در انتخابات باید چه مواردی باشد موضوع دیگری بود که جعفری این چنین پاسخ داد که مقام معظم رهبری در این باره تاکید کرده‌اند «نماینده‌ صالح ‌کسی است که پایبندی او به اسلام ، عدالت و منافع ملی باشد، مرز او با دشمن مرز مشخصی باشد و اگر این نشد، آن نماینده، نماینده‌ خوبی نیست» از این رو باید با مشورت و بررسی دقیق بر اساس شاخص‌های اخلاقی و پاکدستی، تعهد و تخصص و آشنایی با درد مردم و میهن پرستی و دینداری انتخاب اصلح را معیار قرار دهیم.

نماینده مجلس با مبانی توسعه آشنایی و دارای نگرش سیستمی باشد

وی اضافه کرد: همچنین یک نماینده مجلس بایستی با اصول و مبانی توسعه آشنایی داشته باشد و دارای تفکر استراتژیک و نگرش سیستمی و قدرت رایزنی و مذاکره باشد که اینها عوامل مهمی در میزان موفقیت نمایندگان مجلس برای توسعه یافتگی به شمار می‌آیند.

جعفری در ادامه به تاثیرگذاری رسانه‌ها در انتخابات پیش‌رو اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها می‌توانند با ایجاد شور و امید در کنار مردم ایران همانند دوره‌های گذشته با حضور در پای صندوق‌های رای در ۲ آزمون حساس و مهم، یعنی انتخابات ششمین دوره خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حضور خواهند یافت و آینده کشور را رقم خواهند زد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی، با آگاهی بخشی و حتی آموزش که از کارکردهای مهم این عنصر جریان‌ساز است در جهت‌دهی افکارعمومی، نقش بی‌بدیل و انکارناپذیری در شناخت بهتر نامزدهای انتخاباتی و برنامه‌های آنان دارند. حساسیت رسانه در دنیای امروز به حدی است که دشمنان نظام اسلامی ما از این طریق یعنی رسانه، بر علیه ما اقدامات تخریبی با هدف ناامیدی و یاس مردم انجام می‌دهند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان تاکید کرد: در برابر این تحریفات و بی‌اخلاقی‌های دشمنان، با جریان‌سازی رسانه‌ای و بیان دستاوردهای نظام و پاسخ هوشمندانه و به جا به شبهات، تا حدود زیادی رسانه می‌تواند توطئه دشمنان را برای ناامیدی جامعه خنثی کند.

وی بیان کرد: برگزاری میزگردهای تخصصی، مناظره‌ها، مصاحبه‌ها و بیان مواضع کاندیداها در برابر رویدادهای مختلف از طریق رسانه، می‌تواند باعث ایجاد شور و هیجان باشد و مشارکت مردم در انتخابات پیش رو را به همراه داشته باشد.

خروجی یک مجلس توانمند افزایش رفاه مردم یک جامعه است

اسماعیل بهرامی معاون هماهنگی دانشگاه فرهنگیان لرستان نیز با بیان اینکه دانشگاه و مجموعه‌های دانشجویی یکی از بازیگران اصلی انتخابات هستند به ایسنا گفت: جامعه دانشگاهی در تبیین اهمیت انتخابات و افزایش مشارکت مردم نقش آفرین هستند.

وی با بیان اینکه حضور در انتخابات به مردم این امکان و فرصت را می‌دهد که با انتخاب نمایندگان مجلس در تصمیم گیری‌های مهم کشور مشارکت فعال داشته باشند، بیان کرد: این امر به تقویت فرهنگ مردم سالاری دینی کمک می‌کند و از همه مهمتر حضور در انتخابات یک وظیفه شرعی و ملی است.

بهرامی اضافه کرد: مشارکت در انتخابات موجب انتخاب فرد صالح و شایسته‌تر نسبت به سایر کاندیداها خواهد بود، منظور از فرد اصلح، توانمندی فرد در سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری است.

این مسئول با بیان اینکه خروجی یک مجلس توانمند افزایش رفاه مردم یک جامعه است، اظهار کرد: انتخاب نماینده توانمند برای مجلس، قطعاً به تصویب قوانین بهتر، دقیق‌تر و به هموارتر شدن و دستیابی به رفاه و توسعه اقتصادی کمک می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما در خصوص مشکلات لرستان به منتخبان مردم در مجلس آینده چیست؟ گفت: از راهکارهای برون رفت از مشکلات استانی ارتباط تنگاتنگ نمایندگان با نخبگان استانی و گرفتن ایده‌ها و برنامه‌های منطقی و قابل اجراست.

معاون هماهنگی دانشگاه فرهنگیان لرستان یادآور شد: نماینده باید در مناطق کمتر توسعه یافته استان حضور فیزیکی فعال داشته باشد و خودش مشکلات را به عینه ببیند و حتی باید وزرا و معاونین وزرا را به استان دعوت کند تا اعتبارات لازم را از دولت بگیرد.

بهرامی در خصوص چالش‌های لرستان و پیشنهادات به نمایندگان منتخب گفت: مهمترین چالش استان لرستان مسئله بیکاری جوانان و مسکن بوده که با رفع بیکاری و احداث مسکن بسیاری از معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد طلاق و مسائل دیگر مرتفع می‌شود متاسفانه بیکاری موجب مهاجرت نخبگان از استان شده است.

روشنگری رسالت خطیر جامعه دانشگاهی برای انتخابات آینده

وی آگاه‌سازی و روشنگری را یکی از رسالت‌های خطیر جامعه دانشگاهی برای انتخابات آینده عنوان و بیان کرد: در این راستا ضروری است استادان دانشگاه با پرهیز از هر گونه گرایش های گروهی و تبلیغ به نفع یک نامزد خاص، با عمل به جهاد تبیین زمینه های انتخاب درست و اصلح آحاد مردم را ایجاد کنند و تنها به دنبال دستیابی به هدفی والاتر یعنی روشنگری و تحقق معیارها باشند.

این مسئول افزود: مهمترین رسالت مراکز علمی و دانشگاهی روشنگری، هدایت و راهبری جامعه از طریق برپایی نشست‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و نیز تبیین ابعاد گوناگون اهمیت انتخابات برای آحاد مردم است.

بهرامی بیان کرد: بدون تردید چنانچه دانشگاه‌ها و استادان رشته‌های مختلف نسبت به آگاه‌سازی و تبیین اهمیت انتخابات به قشر دانشجویان وارد عمل شوند، نه تنها در برگزاری پرشور انتخابات اثرگذار خواهد بود، بلکه زمینه‌های لازم و کافی برای انتخاب اصلح نیز برای اقشار مختلف جامعه فراهم می‌شود.

با قهر کردن با صندوق‌های رای پیشرفت حاصل نمی‌شود

بهرام دلفان رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: انتخابات نقش مهمی در تعیین سرنوشت هر ملتی دارد و ضرورت شرکت در انتخابات روشن است و با قهر کردن با صندوق‌های رای پیشرفت حاصل نمی‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت مشارکت آگاهانه مردم در انتخابات یازدهم اسفندماه گفت: مشارکت گسترده در انتخابات، پاسخی دندان‌شکن به یاوه‌گویی‌های دشمنان نظام اسلامی ایران خواهد بود.

این مسئول بیان کرد: حضور در انتخابات، موجب خنثی‌سازی توطئه دشمنان و منافقان کوردل و دفع تهدیدات منطقه‌ای و نقطه عطفی در تاریخ سیاسی ایران اسلامی خواهد بود. انتخابات به عنوان تجلی اراده مردم در حق تعیین سرنوشت خود، فرصتی است که موجب تقویت پایه مردم‌سالاری دینی در کشور می‌شود.

دلفان با اشاره به مسئولیت جامعه دانشگاهی در انتخابات، ادامه داد: بدون شک، رسالت نخبگان و دانشگاهیان به عنوان یکی از گروه‌های مرجع، افزایش رشد و آگاهی‌بخشی به مردم برای حضور فعالانه و مشارکت در انتخابات است.

وی یادآور شد: دانشگاه‌ها به‌عنوان پیشران حرکت‌های انقلابی علاوه بر شور انتخاباتی می‌توانند بر شعور انتخاباتی نیز بیفزایند چرا که دانشگاهیان اعم از دانشجویان و اساتید همواره منشأ تحولات عظیمی در کشور بوده و مسائل اجتماعی و سیاسی کشور را به‌ خوبی رصد کرده و در راستای بهبود شرایط گام برداشته‌اند.

این مسئول تصریح کرد: جامعه نخبگانی دانشگاه به ویژه اساتید می‌توانند با تبیین مسائل در کلاس درس زمانی را برای پاسخ به شبهات دانشجویی اختصاص دهند زیرا خود این تبیین می‌تواند در مشارکت حداکثری جامعه دانشگاهی تأثیرگذار باشد.

او در پاسخ به اینکه مهمترین نتیجه حضور مردم در انتخابات چیست؟ اظهار کرد: حضور مردم در انتخابات تایید نظام جمهوری اسلامی از سوی رأی دهندگان است و نکته مهمتر اینکه مجلس قوی و کارآمد با رأی مردم تشکیل می‌شود.

وی در خصوص تأثیر انتخابات بر اقتدار کشور بیان کرد: انتخابات تحول ایجاد می‌کند و مشارکت موجب قدرت ملی و امنیت در کشور می‌شود و وقتی کشور امنیت پیدا کرد اقتصاد به شکوفایی می‌رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص ویژگی‌های نماینده اصلح ادامه داد: نماینده اصلح علاوه بر تدین و کارآمدی باید تیزهوش هم باشد و خط و ربط حاکم بر جریان‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در نظام اجرایی کشور را بشناسد.

دلفان تاکید کرد: نمایندگان مجلس آینده باید به روش‌های علمی مشکلات لرستان را اولویت‌بندی کرده و با همفکری و همدلی با مدیران اجرایی برای حل آن‌ها اقدام کنند.

انتخابات مؤلفه‌ای راهبردی در اصل جمهوریت نظام مردم‌سالاری دینی است و مشارکت حداکثری مردم برای انتخاب آگاهانه می‌تواند آینده بسیار خوبی برای مردم ایران اسلامی رقم بزند.

منبع: ایسنا لرستان

پایان پیام/

 

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم