خبرنگاران طلایه‌داران توسعه

اختصاصی؛

خبرنگاران طلایه‌داران توسعه

خبرنگاران طلایه‌داران توسعه

پایگاه خبری زرک ـ بهنام فروتن ـ عصر حاضر دوره‌ای از زندگی بشر را تجربه می‌کند  که شبکه‌های ارتباطی، حاکم بلامنازع افکار عمومی است. پیشرفت خیره کننده وسائل ارتباطی، گستردگی جغرافیایی، فراسرزمینی بودن، دسترسی آسان، انتقال سریع اخبار و رویدادها، شفافیت، سادگی، تلفن همراه مجهز و شبکه‌های اینترنت جهانی با تعداد کاربران صدها میلیونی انبوه اجتماعاتی را رقم زده که گرچه در محاوره عمومی از آن به عنوان «فضای مجازی» نام برده می‌شود؛ اما باید پذیرفت که دنیای زیست‌بوم کشورها، شهرها و حتی مناطق روستایی در بسیاری از رفتارهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تحت تأثیر مستقیم فضای ارتباطی است.

یکی از دستاوردهای توسعه ارتباط افزایش نقش مردم در انعکاس رویدادهای محلی است که در بخشی رسانه‌ها به عنوان «شهروند خبرنگار» نقش مهمی در گردش اطلاعات به عهده دارند. اگر چه سبک اطلاعاتی این قشر ساده است؛ اما در بیشتر مواقع مطالبه‌گری و نیازمندی‌های فردی و اجتماعی را به تصویر می‌کشند که به نوبه خود حائز اهمیت است.

دومین قشر اجتماعی و خبر رسان که یک گروه بالاتر از شهروند خبرنگار است «کنش گرهای اجتماعی» هستند که دامنه فعالیت آنها در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی به عنوان مدیرگروه، مدیر کانال، ادمین یا فعال گروه که گاهی تا چند نفر هم قابل افزایش هستند. مدیران این گروه می‌تواند از خبرنگاران حرفه‌ای یا افراد عادی باشد که به منظور تحقق اهداف از قبل تعیین شده راه اندازی می‌شود و افراد تقریباً هم طیف در آن دعوت می‌شود این گروه‌ها عمدتاً گروه‌های هماهنگی، کاری، تبادل تجربه، تبلیغاتی، اداری، بازاریابی و.... هستند. اما هدایت و رژیم خوراکی این رسانه‌های محدود از طریق مدیر یا سرتیم رسانه تأمین می‌شود.

اما گروه سوم رسانه خبرنگاران حرفه ای آموزش دیده و شناسنامه دار با تنوع افکار و دیدگاه‌های متفاوت در مطبوعات، رسانه ملی، نشریات دیجیتال، پایگاه خبری با رسالت خطیر اطلاع رسانی و تولید محتوا فعالیت دارند که سرآمد جریان سازی و ارائه گزارش‌های مستند و قابل استناد هستند.تا آن‌جاکه می‌توان ادعا کرد امروز یکی از آگاه ترین افراد جامعه در بخش توسعه پیشرفت،فرصت‌ها و تهدیدها، ترسیم وضعیت جامعه و یک گروه مرجع خبرنگاران می‌باشند. اگر چه در برخی موارد به ویژه انعکاس و به چالش کشیدن عملکرد مدیران بنا به ملاحظاتی کمتر توفیق حاصل شده؛ اما در اطلاع رسانی و حرکت در چارچوب توسعه استان خبرنگاران سنگ تمام گذاشته و آیینه تمام نمای عملکرد مسئولان بوده‌اند و گاه پیشروتر از صاحبان میز و قدرت و ثروت دلسوزانه مسائل و مشکلات را پیگیری و نتایج قابل قبولی هم  به دست آورده‌اند.

هفدهم مردادماه سالروز شهادت خبرنگار لرستانی خبرگزاری جمهوری اسلامی شهید «محمود صارمی» در افغانستان به عنوان «روز خبرنگار» فرصتی است برای تجلیل و تکریم عزیزانی که در سخت‌ترین شرایط به تصویر می‌کشند و به تصویر کشیده نمی‌شوند. می‌نگارند برای مردم اما نگاشته نمی‌شوند. در شور حال جلسات و آیین‌ها که دیگران آراسته می‌شوند تا دیده شوند خبرنگار گمنام در حال تدوین خبرها و گفته‌های ناقصی است که باید از مصالح بی‌کیفیت سازه‌ای بنا نهد تا صاحبان تریبون بر بام آن بنشینند.

پایان پیام/

 

نویسنده: 
بهنام فروتن - جامعه شناس

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم