باززنده سازی ۱۲ محله فرسوده در خرم‌آباد

شهردار مرکز لرستان خبر داد؛

باززنده سازی ۱۲ محله فرسوده در خرم‌آباد

باززنده سازی ۱۲ محله فرسوده در خرم‌آباد

شهردار مرکز لرستان از احیای بافت فرسوده ۱۲ محله خرم‌آباد خبر داد.

«داریوش بارانی بیرانوند» امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار زرک از وجود ۲۸۹ هکتار بافت فرسوده، ۲۱۸ هکتار سکونتگاه غیررسمی و ۷۲ هکتار بافت تاریخی در شهر خرم‌آباد خبر داد و گفت: در این شهر بافت‌های تاریخی در دل بافت‌های فرسوده قرار گرفته است.

وی از ابلاغ ضوابط نوسازی بافت‌های فرسوده شهری به شهرداری‌ها خبر داد و افزود: احیا نکردن بافت‌های فرسوده و ناکارآمد سرعت زوال و افول شهری را افزایش و شهرها را به سمت بحران‌های اجتماعی و کالبدی سوق خواهد داد.

شهردار خرم‌آباد با بیان اینکه بسته تشویقی شهرداری در قالب ۱۹ بند در سال ۱۴۰۰ از طرف وزارت راه و شهرسازی جهت شتاب دهی نوسازی بافت‌های فرسوده اعطا شده است، اضافه کرد: مسکن مقرون به صرفه یکی از ضرورت‌های انکارناپذیر در سیاست‌گذاری‌های مدیریت شهری و از اولویت‌های مهم دولت محسوب می‌شود.

«بارانی بیرانوند» در خصوص چگونگی بسته‌های تشویقی ارائه شده در این طرح گفت: برخی از بسته‌های تشویقی ضوابطی بوده و شامل تشویق‌هایی همچون افزایش تعداد طبقات، پارکینگ ۷۵ درصد و داشتن ۲ درب ماشین رو و بسته‌های تشویقی مالی طرح شامل تخفیف عوارض، تخفیف صدور پروانه، تخفیف در تعرفه‌های نظام مهندسی و پرداخت تسهیلات توسط بانک عامل است که پس از بومی شدن بر اساس جغرافیای شهر خرم‌آباد به‌زودی اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه ضوابط مصوب جدید فرصت بسیار خوبی برای تحول و توسعه در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری است، یادآور شد: با توجه به زیرساخت‌های متعدد در بافت‌های فرسوده از جمله آب، برق و گاز و همچنین جریان زندگی و سکونت در آنها یکی از مهم‌ترین فرصت‌ها برای ایجاد مسکن مقرون به صرفه است.

شهردار خرم‌آباد تأکید کرد: ضوابط جدید به جای اینکه جبران کمبود مسکن را به گردن دولت بیندازد، بر مشارکت مردم و سازندگان استوار شده و فرصت بسیار خوبی برای تحول در بافت‌های فرسوده ایجاد کرده است و از این طریق شرایط رونق اقتصادی اجتماعی و کالبدی را در بافت‌ها فراهم می‌نماید.

«بارانی بیرانوند» با اشاره به اینکه ۱۲ محله از جمله؛ «پاچنار»، «درب دلاکان»، «پشت بازار» و «ماسور» مشمول این طرح خواهد بود، یادآور شد: محدوده‌های بافت‌های تاریخی از شمول این ضوابط مستثنی و تابع اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

پایان پیام/

 

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم