انجام آبخیزداری در ۷۰ حوضه آبخیز لرستان

مدیرکل منابع طبیعی استان تاکید کرد:

انجام آبخیزداری در ۷۰ حوضه آبخیز لرستان

انجام آبخیزداری در ۷۰ حوضه آبخیز لرستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از انجام آبخیزداری در بیش از ۷۰ حوضه آبخیز این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری زرک، «حسین میرزایی» با اعلام اینکه فرسایش و رسوب خاک به طور متوسط در ایران ۱۶.۷ تن در هکتار است، افزود: این رقم در برخی مناطق این استان به ۷۰ تن در هکتار رسیده است.

وی ادامه  داد: متوسط فرسایش خاک در لرستان ۲۵ تُن در هکتار است، اما در برخی نواحی به ۵۰ و مناطقی مانند «نوژیان» به ۷۰ تن در هکتار هم افزایش یافته که این رقم بیانگر مستعد بودن استان برای بروز سیلاب و ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به شناسایی ۵۲۲ نقطه سیل خیز در استان تأکید کرد: آبخیزداری مجموعه عملیاتی است که بر اساس اصول مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز به‌منظور حفاظت از منابع آب‌وخاک اجرایی می‌شود.

«میرزایی» ادامه داد: در آبخوان‌داری نیز با مهار و نفوذ سیلاب روی عرصه‌های آبخوان از بروز سیلاب‌های مخرب جلوگیری و موجب احیای منابع آب‌وخاک می‌شود.

وی افزود: اجرای پروژه‌های آبخیزداری علاوه بر جلوگیری از سیل، ذخیره آب و تغذیه سفره‌های زیر زمینی، آثاری از جمله بهبود اشتغال، ارتقای سطح درآمد روستاییان و آبخیزنشینان و افزایش ارزش تفرجگاهی مناطق تحت پوشش را به دنبال دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اظهار داشت: هر هکتار عملیات آبخیزداری به طور متوسط منجر به ذخیره ۵۳۰ مترمکعب آب، بین ۲ تا ۹ تن در هکتار کنترل فرسایش خاک، جذب ۵.۵ تن رسوب و تولید ۱۲۰ کیلوگرم علوفه می‌شود.

«میرزایی» یادآور شد: طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اولویت اجرای عملیات آبخیزداری بیش از یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به لرستان اختصاص یافت.

وی گفت: آبخیزداری در بیش از ۷۰ حوضه آبخیز انجام و بیش از ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب استحصال که سد مستحکمی در مقابل خسارات سیل شد، همچنین در ۲ سال گذشته نیز اقدامات مستمری برای این حوزه در لرستان صورت‌گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بیان کرد: در مجموع ۶۲۰ هزار هکتار اجرای عملیات آبخیزداری، آبخوان‌داری و پخش سیلاب باهدف مهار سیلاب در استان انجام شده که حجم سازه‌های عملیات کنترل فرسایش، سیل و رسوب در سطح فوق بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب است.

«میرزایی» اضافه کرد: انجام ۱.۵ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در جنگل‌ها و مراتع این استان ضروری بوده که تاکنون ۶۲۰ هزار هکتار آن اجرا و انجام این عملیات در سطح ۸۸۰ هزار هکتار دیگر ضروری است.

پایان پیام/

 

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم