چگونگی توسعه محور شدن اقتصاد مناطق محروم

یادداشت رسیده

چگونگی توسعه محور شدن اقتصاد مناطق محروم

چگونگی توسعه محور شدن اقتصاد مناطق محروم

پایگاه خبری زرک ـ علی محمد نظری*

یکی از دغدغه‌های مردم، به‌ویژه در مناطق محروم چگونگی رسیدن به توسعه پایدار و رشد و آبادانی است.

این یک توقع به حق و شاید حداقلی است، بخشی از این فرایند متوجه دولت در ابعاد مختلف است، اما قسمت عمده‌ای هم مربوط به خود مردم است، اتفاقا اگر مردم در جهت فراهم آوردن زمینه‌های توسعه گام بردارند، دولت هم ناچار می‌شود آنان را در این مسیر همراه و کمک نماید.

اولین پیش نیاز توسعه و آبادانی، داشتن فرهنگ اقتصادی و تفکر اقتصادی است، و در نگاه اقتصادی منفی نگری و منفی‌بافی بزرگ‌ترین مانع و بیشترین آسیب را می‌رساند.

امروز در مناطق محروم همچون دیار ما، هیچ خانواده‌ای نیست که از نسل جوان تحصیل کرده بی‌بهره باشد، سطح علمی و داشتن مدارک دانشگاهی تا عمق روستاهای ما پیش رفته، اما بازدهی و تاثیرگذاری آن بر روند جامعه ناچیز است!

در مرحله نخست برای برون رفت از محرومیت باید نگرش ونگاه مردم به اقتصاد را سامان داد، به طور مثال استقبال از انواع سرمایه گذاری‌ها و نگاه مثبت به سرمایه گذاران می‌تواند اولین قدم در این مسیر باشد. در این زمینه گفتنی‌ها بسیار است که لازم است جوانان عزیز ما بدان بپردازند.

بعد از گسترش فرهنگ اقتصادی مردم،  نگاه به توسعه هر منطقه بر اساس تحول «اقتصادی مردم محور» مبنای رشد و آبادانی است.

اینقدر باید روی این پروژه فرهنگ «اقتصادی و توسعه مردم محور» کار شود تا همان جوانان تحصیل کرده ما به میدان بیایند، و با راه اندازی نهضتی تحت عنوان تشکیل شرکت‌های تعاونی و خصوصی، فضای را ایجاد کنند که هیچ خانواده نباشد که دارای شرکت نباشد.

فعالیت این شرکت‌ها با توجه به نیازهای منطقه تعریف می‌شود، اتفاقا ایجاد شرکت‌ها مخصوصا شرکت‌های تعاونی با سهامداران گسترده زمینه اتحاد اجتماعی را هم فراهم خواهد نمود.

اگر در شهرستان ما، تنها برای هر روستا فقط یک شرکت تعاونی با اهداف معین چه در بخش تولیدی و چه در بخش‌های دیگر مورد نیاز تآسیس گردد، مثلا ظرف یک بازه زمانی چند ماهه ما شاهد تآسیس ۴۵۰ شرکت جدید خواهیم بود که با اهداف مشخصی به فعالیت خواهند پرداخت.

ما در منطقه خود فقط در بخش تولید کشاورزی، زمینه رشد و توسعه فراونی داریم، اما بدلیل اختلافات ملکی، خرد شدن مالکیت‌ها و.... قدرت و انگیزه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مکانیزه محدود و بسیار نگران کننده است.

همین شرکت‌های تعاونی مورد نظر می‌توانند با طرح یک پارچه سازی اراضی و انعقاد قرار داد بلند مدت با مالکان خرد و کلان و فعال نمودن اراضی مورد اختلاف،  با اجرای طرح مکانیزاسیون و کشاورزی نوین منشع تحولی بزرگ در منطقه شوند.

ایجاد همین شرکت‌ها در سطح شهر و روستا یکی از پیش زمینه های توسعه و جهش تولید در منطقه محروم ما است، امیدوام با همت وانگیزه  جوانان عزیز و تحصیل کرده  شاهد موج جدیدی از گرایش به سمت فرهنگ اقتصادی باشیم.

* فعال اقتصادی

انتهای پیام/
 

نویسنده: 
علی محمد نظری

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم