ثبت جهانی دره خرم‌آباد نیازمند همکاری شهرداری است

کد خبر: 
۵۲۶۶
مدیرکل میراث فرهنگی لرستان؛

ثبت جهانی دره خرم‌آباد نیازمند همکاری شهرداری است

ثبت جهانی دره خرم‌آباد نیازمند همکاری شهرداری است

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان تاکید کرد: ثبت جهانی دره خرم‌آباد نیازمند پای کار آمدن شهرداری است.

به گزارش پایگاه خبری زرک،عطا حسن‌پور،در نشست خبری با اصحاب رسانه که در قالب طرح سه‌شنبه‌های خبری لرستان برگزارشد،اظهار کرد:برای حفاظت، استحکام‌بخشی و مرمت پل‌های تاریخی این استان به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه در سیل ۹۸ برخی از پل‌های تاریخی دچار آسیب شده است، افزود:به رغم اهمیت بالای پل‌های مهم تاریخی استان اما تاکنون مبلغی برای این آثار تخصیص نیافته است.

حسن پور با بیان اینکه فقط دو میلیارد تومان اعتبار برای ثابت نگه داشتن پایه پل «کشکان» نیاز است،گفت:یکی از پایه این پل کج شده است و با یک زلزله و سیل فرو می ریزد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ادامه داد: بیش از ۱۰۰ پل تاریخی در لرستان وجود دارد که پل‌های “گاومیشان”، “شاپوری”، “پل آجری”، “پل‌دختر”، “کلهر”، “کشکان” و “پل شکسته” از جمله سازه‌هایی هستند که بیش از هزار و ۴۰۰ سال قدمت دارند و از معماری و هنر پل‌سازی منحصربه‌فرد برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه برنامه های هفته صنایع دستی را از ۲۸ خرداد و با حضور معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی آغاز خواهیم کرد،گفت:افتتاح خانه چوب، خانه ورشو، برپایی کارگاه صنایع سنگ‌های قیمتی و تزئینی، بر پایی کارگاه خراطی و نساجی و بازدید از کارگاه‌هایی که به وام‌های تبصره ۱۸ نیاز دارند از برنامه‌های هفته صنایع دستی در استان است.

حسن پورافزود:بر پایی نمایشگاه صنایع دستی در شهر‌های بروجرد، کوهدشت، دورود و ازنا و برپایی بازارچه صنایع دستی در دامنه قلعه فلک الافلاک از دیگر برنامه‌های هفته صنایع دستی در لرستان است.

وی به افتتاح خانه نساجی برای اولین بار در بروجرد اشاره کرد و افزود:خانه بزرگمهر و خانه چوب نیز در بروجرد با حضور وزیر افتتاح می شود.

احیای هفت رشته منسوخ شده صنایع‌دستی در استان

حسن‌پوراز احیای هفت رشته منسوخ شده صنایع‌دستی در استان خبر داد و بیان کرد: از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ سه هنر چوبی مرتبط و وابسته با معماری و هرمی‌بافی احیا شده است.

وی اضافه کرد: برای سال آینده نیز رشته‌های منسوخ شده موتابی، چاپ قلم‌کار و دست‌بافت‌های عشایری از جمله سیاه‌چادر نیز احیا خواهند شد.

مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی لرستان،گفت:همچنین هنر مرواربافی که پس از ۵۰ سال در استان منسوخ مانده ،احیا شده است.

نمایان شدن لایه های دست نخورده در شهر«شاپورخواست»

حسن پور در ادامه بیان کرد: کاوش باستان‌شناسی شهر«شاپورخواست» خرم‌آباد نیمه اول فروردین ماه امسال آغاز شد تا قبل از آن هیچ‌گونه اطلاعاتی از این شهر وجود نداشت و از آنجایی که این شهر بسیار مهم می‌باشد اقدامات لازم برای از زیرخاک بیرون آمدن این شهر انجام شده است.

وی گفت:لایه‌های دست‌نخورده شهر قدیمی «شاپورخواست» خرم آباد در جریان کاوش این محوطه نمایان شده و در برداشت نخست از کاوش محوطه باستانی مناره آجری خرم‌آباد لایه‌های دست نخورده از شهر قدیم شاپور خواست به شکل یک معماری فاقد اهمیت و شامل آخرین دوره استقرار نمایان شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی لرستان گفت:تیم باستان شناسی به همراه کادری مجرب،در این زمینه با هدف هویدا شدن لایه های پنهان شهر شاپورخواست در حال فعالیت هستند و تاکنون لایه هایی از آن پس از ۷۰۰ سال برای نخستین بار احیا شده است.

وی افزود:همچنین در این مدت از کاوش چندین سنگ قبر و بقایای متلاشی شده از اجساد انسانی مربوط به یک گورستان قدیمی و تعدادی کوره خانگی به دست آمده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی لرستان با بیان اینکه برنامه میدانی و کاوش باستان‌شناسی این محوطه تا دو ماه دیگر ادامه خواهد داشت،افزود: تمرکز در این عملیات بر شناخت انواع کاربری‌ها و دوره‌های استقراری موجود در منطقه و همچنین ارتباط آن با معماری قرون گذشته خواهد بود.

حسن‌پور اضافه کرد:شهر شاپور خواست در قرون چهارم، پنجم و ششم هجری همزمان با دوره شکوفایی خود، آثار معماری پر کار و گسترده‌ای داشته و احتمالاً بقایای آن در میدان امام حسین (ع) و قاضی‌آباد کنونی گسترده شده است.

وی در مطالعات اخیر تلاش ما بررسی چهار گمانه وسعت ۴۰۰ مترمربع است که امید می‌رود با تخصیص اعتبار کافی زودتر به سرانجام برسد و پس از آن مطالعات مربوط به استقرار دوره‌های پیش از اسلام در این منطقه انجام خواهد شد.

ثبت جهانی دره خرم‌آباد نیازمند پای کار آمدن شهرداری است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت:تا کنون جلسات متعددی برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد انجام شده، با این وجود تا شهردار پای کار نیاید، این امکان فراهم نخواهد شد.

حسن پور به اعتبارات آزادسازی حریم ابنیه تاریخی اشاره کرد و با بیان اینکه اعتبارات تملک حریم «تپه ماسور» و بخشی تپه« تیربازار» از اعتبارات ملی تامین می‌شود،گفت:بخشی اعتبارات تملک حریم قلعه «فلک‌الافلاک» از اعتبارات سفر رئیس جمهور به لرستان اختصاص یافته است و در حال حاضر آزادسازی مغازه‌های ضلع جنوبی قلعه در اولویت قرار دارد.

استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک در حال انجام است

وی با بیان اینکه استحکام بخشی قلعه چند سال رها شد و در حال حاضر اقداماتی در ضلع مشرف به سپاه لرستان در حال انجام است،خاطرنشان کرد:در خصوص اجرایی شدن یا نشدن طرح استحکام بخشی قلعه که در سال ۸۳ انجام شده است مباحثی وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه تپه باستانی که قلعه بر آن قرار دارد در سیل رانش کرده است،افزود:ابتدا استحکام‌ بخشی تپه باستانی که قلعه روی آن قرار گرفته است،مد نظر است که در فاز اول سنگ کاری آن در حال انجام بوده و فاز دوم آن آجرکاری و فاز سوم نیز شامل نماکاری و زیبا سازی است.

وی توسعه نامتوازن شهری را مشکل فراروی مراحل مربوط به ثبت جهانی دره فلک الافلاک دانست و افزود:در این زمینه نیاز به ورود و اقدام شهرداری خرم آباد است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از خرید ژنراتور برقی برای قلعه فلک‌الافلاک برای اولین بار خبر داد و گفت:از محل اعتبارات تبصره ۱۸، مبلغ ۷۰ میلیارد برای حوزه گردشگری و ۲۰ میلیارد تومان برای صنایع دستی اختصاص و جذب شد.

ضرورت ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی و گردشگری در لرستان

وی ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی و گردشگری در لرستان را ضروری دانست و با بیان اینکه در خرم‌آباد بازارچه صنایع دستی در درون محوطه قلعه فلک‌الافلاک قرار دارد،اظهار کرد:فضایی در محل ورودی قلعه وجود دارد که پیگیری‌ها برای مجوز ایجاد بازارچه در این مکان در حال انجام است.

حسن پور در خصوص توجه به توسعه گردشگری منطقه« کهمان» گفت:برای ساماندهی این منطقه آمادگی است،اما با توجه به اینکه فضای گردشگری این منطقه در حریم بستر رودخانه است باید مجوزهای آب منطقه‌ای آن اخذ شود.

ثبت جهانی روستای بیشه؛ بزودی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت:روستای بیشه این استان در بین هشت روستای مهم جهان قرار گرفت و بزودی ثبت جهانی خواهد شد.

وی افزود:در نشست کمیته جهانی سازمان جهانگردی نام روستای بیشه نیز در فهرست هشت روستای مهم جهان قرار گرفته و بزودی ثبت جهانی آن انجام می‌شود.

حسن‌پوردرخصوص واگذاری برخی بناهای تاریخی لرستان گفت:مخالف واگذاری کاروانسرای« چمشک» هستیم اما کاروانسرای روستای «گوشه شهنشاه»،«خانه ایران‌پور»، بنای «مستجاب الدعوه »و چندین بنای تاریخی دیگر به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی لرستان ادامه داد:پرونده کاروانسرای «چمشک» بین پرونده های زنجیره ای کاروانسراهای ایران جهت ثبت جهانی قرار گرفته و به زودی در یونسکو مطرح می شود.

حسن پوراظهار کرد:کاروانسرای «چمشک» به هیچ وجه به بخش خصوصی واگذار نخواهد شد و صددرصد مرمت شده و ثبت جهانی می شود.

وی با بیان اینکه کاوش در انحصار میراث فرهنگی است و به بخش خصوصی داده نمی‌شود،افزود: کاوش شهر «شاپور خواست» و سد های «کمندان» و «گاشمار» در هفته های آینده در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار می گیرد.

حسن پورافزود:میراث فرهنگی استان با دانشگاه لرستان و دانشگاه هنر اصفهان برای مرمت اشیا، بناها ، باستان شناسی ، صنیع دستی و گردشگری و غیره تفاهم نامه امضا کرده است.

تعیین حریم و عرصه ۱۵ هکتار«پادگان ۰۷»

مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت:مجموعه ۱۵ هکتای پادگان ۰۷ خرم‌آباد با عنوان “محوطه و مجموعه بناهای تاریخی ” در سال ۱۳۹۴ ثبت ملی شد و همراه شماره ثبت ملی از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار لرستان ابلاغ شده است.

حسن پور یادآورشد:علی رغم این که مالکیت پادگان ۰۷ با ارتش بوده، هرگونه ساخت و سازحریم و عرصه این مجموعه مستلزم ضوابط مربوط به ثبت ملی و میراث فرهنگی می باشد.

وی افزود:هفت هکتار پادگان ۰۷ دارای آثار تاریخی است و هرگونه تخریب، تهدید و یا آسیب به آن براساس قانون جرم محسوب و هشت هکتار نیززمین همواراست که برای ساخت و ساز باید به پیمانکار واگذار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت:ارتش برای پِی کنی و ایجاد ساختمان در این مجموعه مشکلی ندارد،تنها در زمینه نوع ساخت و ساز و تعداد طبقات باید ضوابط را رعایت کند.

وی افزود:پادگان ۰۷ میراث تاریخی ماندگار تاریخی و بسیار پراهمیت برای مردم خرم‌آباد می باشد بنابراین ساماندهی، مرمت محوطه و بناهای آن باید هرچه سریعتر در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان بیان داشت:تعیین حریم و عرصه همه ۱۵ هکتار پادگان ۰۷ خرم‌آباد انجام شده و هرگونه ادعایی برای ساخت و ساز شخصی در این منطقه کذب است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 
اداره کل میراث فرهنگی لرستان - عطا حسن پور - نشست خبری

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم