۲۷ آذر؛ روز وحدت حوزه و دانشگاه

کد خبر: 
۵۶۶۸
زرک؛

۲۷ آذر؛ روز وحدت حوزه و دانشگاه

۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه

بیست و هفتم آذر یادآور عروج سرخ مجاهد خستگی ناپذیر و عالم ربانی، آیت اللّه مفتح است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود.

به گزارش پایگاه خبری زرک، به پاس فعالیت‌های چشمگیر شهید آیت الله دکتر محمد مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه و لزوم ارتباط، همکاری و هم فکری این دو قشر اندیشمند، روز ۲۷ آذر که سالروز شهادت دکتر مفتح است، روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شد.

در نظام گذشته تلاش‌های بسیاری برای منزوی کردن روحانیت و از سوی دیگر غربی کردن کشور و نهاد‌های فرهنگی و آموزشی به ویژه دانشگاه‌ها انجام شد، اما با پیروزی انقلاب و در سایه رهبری امام رحمه الله دو قشر روحانی و دانشجو برای پیروزی انقلاب اسلامی پیشگام شدند. به دلیل اهمیت نقش این دو قشر در هدایت جامعه است که وحدت میان آن‌ها همواره مدّ نظر امام راحل رحمه الله و رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) بوده است.

وحدت حوزه و دانشگاه راهبرد اساسی امام خمینی (ره) برای تحقق اسلام ناب محمدی بود و بدون این وحدت، انقلاب اسلامی کم فروغ است. همچنین وحدت و همکاری این دو پایگاه فکری و فرهنگی جامعه نه یک وحدت فیزیکی و شکلی، بلکه تقارب و یکی شدن در مبانی معرفت شناختی، ارزش‌های فرهنگی و حساسیت‌های سیاسی و اجتماعی است.

شهید محمد مفتح سال ۱۳۰۷ در خانواده‌ای روحانی در روستای کله سر‍‍ همدان متولد شد. پدرش شیخ محمود مفتح از روحانیان همدان بود.

شهید مفتح اندیشمندی بزرگ و عالمی متعهد بود. وی از محضر بزرگانی، چون سید محمد حجت کوه کمری، بروجردی، سید محمد محقق (داماد)، علامه طباطبایی و امام خمینی رحمه الله بهره برد و خود مدرّسی بزرگ در حوزه شد. او همان‌گونه که در حوزه به درجه اجتهاد رسیده بود، در دانشگاه نیز موفق به اخذ درجه دکتری شد. دکتر مفتح پس از گذراندن دوران دانشگاه در دبیرستان‌های شهر مقدس قم تدریس می‌کرد.

شهید مفتح مقالات متعددی در روزنامه‌ها و مجلات اسلامی علیه حکومت پهلوی به رشته تحریر درآورد و به خاطر فعالیت‌های سیاسی و مخالفت با حکومت پهلوی به زاهدان تبعید شد. وی سال ۱۳۴۸ پس از آزادی به تهران آمد و در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران به تدریس پرداخت.

شهید آیت الله دکتر محمد مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه و لزوم ارتباط و همکاری و هم‌فکری این دو قشر تلاش مستمر داشت که در ۲۷ آذر ۱۳۵۸ هنگام ورود به دانشگاه تهران از سوی گروه فرقان هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

پایان پیام/

 

 

برچسب‌ها: 
وحدت - دانشگاه - حوزه - شهید مفتح

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم