واکسیناسیون دام در بروجرد علیه بیماری تب برفکی

کد خبر: 
۶۱۹۳
رئیس شبکه دامپزشکی بروجرد؛

واکسیناسیون دام در بروجرد علیه بیماری تب برفکی

واکسیناسیون دام در بروجرد علیه بیماری تب برفکی

رئیس شبکه دامپزشکی بروجرد از واکسینه شدن ۱۵۰ هزار رأس دام سبک و ۱۰ هزار رأس دام سنگین در این شهرستان علیه بیماری تب برفکی خبرداد.

به گزارش پایگاه‌ خبری‌ زرک، «امین مهدی‌زاده» با اشاره به اینکه در ۹ ماه امسال ۱۶۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در بروجرد علیه بیماری تب برفکی واکسینه شد، گفت: بیماری تب برفکی از جمله مهمترین بیماری‌های ویروسی واگیر در جمعیت دام‌های سبک و سنگین است که با میزان واگیری حدود ۱۰۰ درصد و تلفات بالا در دام‌ها باعث خسارت اقتصادی قابل توجهی به صنعت دامپروری کشور و منطقه می‌شود.

وی اظهار داشت: طرح عمومی واکسیناسیون تب برفکی دام‌های سبک و سنگین بروجرد با همکاری بخش خصوصی و دولتی در مناطق روستایی از دی ماه امسال آغاز شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی بروجرد بیان کرد: علائم این بیماری دامی شامل مرگ و میر و تلفات بره‌ها و گوساله‌ها، تب، بی حالی، لنگش، زخم‌های گسترده دهانی و کاهش اشتها و کم شدن تولید شیر و گوشت است.

مهدی زاده گفت: بیماری تب برفکی قابل انتقال از حیوان‌ها به انسان است و همه ترشحات بدن دام، هوای بازدم، مایعات تاول موجود در دهان و پا و سلول‌های پوستی کنده شده حاوی ویروس می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.

وی ادامه داد: بیماری تب برفکی به صورت مستقیم به آسانی از یک دام به دام دیگر منتقل می‌شود، زیرا مقدار ویروس در هوای بازدم و ذرات ریز تنفسی دام‌ها بسیار زیاد است.

رئیس شبکه دامپزشکی بروجرد یادآورشد: انتقال غیر مستقیم این ویروس نیز به صورت مکانیکی با انواع وسایل و ابزار دامداری از قبیل وسیله نقلیه کاربردی در توزیع غذای دام، ماشین و تجهیزات حمل شیر، بستر دام، امکانات نگهداری دام، لباس و سایر ابزار آلات دامپروری آلوده به ویروس تب برفکی و همچنین ترشحات دام از قبیل بزاق، شیر و مدفوع منتقل می‌شود.

مهدی زاده گفت: با توجه به مشاهده مواردی از کانون‌های تب برفکی در برخی مناطق کشور و استان نیاز است دامداران برای پیشگیری از شیوع تب برفکی و جلوگیری از ابتلای دام خود به این بیماری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و قرنطینه ای، مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

وی افزود: مهمترین راه جلوگیری از شیـــوع این بیماری ایجاد ایمنی در دام‌ها از طـریق مایه کوبی، انجام برنامه‌های بهداشتی و امنیت زیستی و قرنطینه‌ای است.

رئیس شبکه دامپزشکی بروجرد اظهارداشت: مهمترین و اساسی‌ترین روش پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی به کارگیری اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای از جمله جلوگیری از ورود دام آلوده و حامل ویروس به دامداری‌های صنعتی و سنتی و ضد عفونی همه وسایل نقلیه ورودی به دامداری‌ها است.

پایان پیام/

 

برچسب‌ها: 
بیماری دام - بیماری تب برفکی - دامپزشکی بروجرد - امین مهدی‌زاده

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم