برخی دانشجویان ایرانی ساکن ووهان به پرواز اختصاصی ایران «نه» می‌گویند!

کد خبر: 
۱۴۴
به رغم اعزام یک هواپیما به همراه کادر پزشکی به کانون ویروس کرونا؛

برخی دانشجویان ایرانی ساکن ووهان به پرواز اختصاصی ایران «نه» می‌گویند!

وعده چند روز پیش وزیر بهداشت کشورمان برای بازگرداندن دانشجویان ایرانی ساکن ووهان بالاخره در حال تحقق است؛ اما برخی دانشجویان چاره‌ای جز ماندن در چین پیش روی خود نمی‌بینند!
به گزارش زرک؛ از همان روز‌های نخستی که خبر شیوع ویروسی مرگبار در شرق چین منتشر شد و همگان دریافتند که دولت این کشور در گام نخست، شهر حدود ده میلیون نفری ووهان را کامل قرنطینه کرده و می‌کوشد به این وسیله بحران آغاز شده در این نقطه را مهار کند، اخباری در کشورمان دست به دست می‌شد که حکایت از حضور جمعی از هموطنانمان در این شهر داشت.
به مرور البته ماجرا شفاف‌تر شد و همگان پی بردند که ایرانیان ساکن ووهان حدود هفتاد هشتاد نفری هستند که در دانشگاه‌های این شهر مشغول به تحصیلند و به مانند جمعیت کثیر این شهر و بسیاری از شهر‌های دور و نزدیک آن در چین، در معرض ابتلا به خطرناک‌ترین نسخه ویروس کرونا قرار گرفته اند؛ ویروسی که هنوز آمار مبتلایانش رو به افزایش است.
آن گونه که گزارش‌ها نشان می‌دهد، تا کنون بالغ بر ده هزار تن در چین و چندین کشور دیگر در جهان به این ویروس مبتلا شده و بیش از دویست تن بر اثر بیماری که این ویروس پدید می‌آورد، جان باخته اند. این در حالی است که همه کشور‌ها و به ویژه چین با حداکثر توان وارد عمل شده و توانسته اند سرعت شیوع ویروس را کند کرده و با مراقبت از مبتلایان، مانع از مرگ آن‌ها شوند.
اتفاقی که در کشورمان نیز در دستور کار مسئولان قرار گرفته است؛ هرچند ظاهراً هنوز موردی از ابتلا به این ویروس در کشور مشاهده نشده و موارد مشکوک به ابتلا نیز با بررسی‌ها و مراقبت‌ها به این نتیجه منجر شده که پای کرونا در میان نبوده است؛ مراقبت‌هایی ویژه که البته محدود به مرز‌های کشورمان نیست و قرار است شامل ایرانیان خارج از کشور نیز شود.

برخی دانشجویان ایرانی ساکن ووهان به پرواز اختصاصی ایران «نه» می‌گویند!
این وعده‌ای است که سعید نمکی، وزیر بهداشت کشورمان چند روز پیش به دانشجویان ایرانی مقیم ووهان داده بود و حالا خبر می‌رسد که در آستانه تحقق است؛ به این صورت که صبح امروز هواپیمایی اختصاصی به همراه کادر پزشکی تهران را به مقصد چین ترک کرده و قرار است، فردا به همراه ایرانیان ساکن کانون شیوع ویروس کرونا در مسیر بازگشت به میهن پرواز کند.
علی رضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت ـ که خودش با این پرواز اختصاصی به ووهان اعزام شده ـ با اعلام این خبر به ایرنا گفت: تعدادی از پزشکان عفونی و تیم عملیات ویژه اورژانس در این پرواز حضور دارند و قرار است فردا دانشجویان ایرانی ساکن ووهان با این پرواز به کشور بازگردند که پس از بازگشت به کشور، چهارده روز در قرنطینه خواهند بود.
این در حالی است که پیشتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرده که «هیچ یک از دانشجویان ایرانی در شهر ووهان چین به ویروس کرونا آلوده نشده‌اند.» خبری خوشایند که نشان می‌دهد اقدام دولت مردان کشورمان برای بازگرداندن دانشجویان ایرانی از چین، هنوز به موقع است، هرچند یک اشکال اساسی به آن وارد است؛ اینکه مشکل همه دانشجویان را حل نمی‌کند!
این را یکی از دانشجویان ایرانی مقیم ووهان به «تابناک» می‌گوید که به مانند بسیاری از ایرانیان خارج از کشور مشکل سربازی دارد و بر سر دو راهی بازگشت به کشور و ماندن در چین قرار گرفته است. دو راهی که چند دانشجوی ایرانی ساکن ووهان نیز با آن مواجهند و بعد از ارزیابی‌های عواقب انتخاب هر راه، به این نتیجه رسیده‌اند که بمانند و بازنگردند، چون بازگشت برایشان اعزام به خدمت سربازی به همراه اضافه خدمت و محرومیت از تحصیل به دنبال خواهد داشت.
انتخابی که می‌شد تغییرش داد، به ویژه زمانی که مسئولان تصمیم گرفتند با حداکثر توان وارد عمل شده و در نتیجه پیگیری هایشان، حالا پروازی اختصاصی به همراه تیم ویژه پزشکی روانه ووهان شده است. تدارکاتی ارزشمند که حیف است به نتیجه کامل نرسد، هرچند می‌دانیم این پرواز قرار است فردا در مسیر بازگشت انجام شود و هنوز فرصت برای برداشتن موانع پیش روی بازگشت برخی دانشجویان مهیاست؛ مانعی که البته پیشتر هم بر سر راه بسیاری از ایرانیان خارج قرار گرفته و رفع نشده، اما در این مورد به خصوص شاید رفع شدنی باشد.
منبع: تابناک

 

برچسب‌ها: 
کرونا ویروس - چین - ووهان

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم