لزوم رعایت فاصلهی اجتماعی جادهای لرستان
لزوم رعایت فاصلهی اجتماعی جادهای لرستان
پایگاه خبری زرک ـ مهدی میرزاوند
یکی از اهداف توسعه پس از انقلاب؛ احداث زیر ساختهای ارتباطی و حمل و نقل جادهای بود و یکی از مولفهها و عناصر اصلی توسعه اقتصادی راه و ترابری است، توسعه در لغت به معنای رشد تدریجی در جهت پیشرفته تر شدن، قدرتمندتر شدن، و حتی بزرگتر شدن است، در نیمهی دوم دههی هشتاد توسعهی زیرساختی جادهای لرستان آغاز شد. بدون هرگونه نگاه جریانی و آسیب شناسی شرایط اقتصادی کشور؛ توسعهی زیر ساختی لرستان در اواسط دههی هشتاد آغاز شد که با سرمایه گذاری مستقیم بر روی زیرساختهای جادهای باعث فراهم شدن امکانات تولیدی و فعالیتهای اقتصادی شد، بطرز شگفت انگیزی توسعه جادههای روستایی در این دهه رشد چشمگیری داشتند آنچنانکه در جریان سیل فروردین۹۸، تنوع جادهای به داد روستاهای سیلزده رسید، در حوزهی صنعت گردشگری نیز لرستان بواسطهی رشد جادهای امکان تبادلات فرهنگی و انتقال دادهها و یافتهها و قابلیتهای این سرزمین به سرزمینهای دیگر فراهم شد از این روست که گفتهاند شکل گیری تمدنی مبتنی بر تحقق و فراهم آوری زمینههای مناسب و مساعد راه و ترابری است، اما چشمانتان روز بد نبیند در اواسط دههی نود، زیرساختهای ارتباطی حمل و نقل جادهای استان لرستان بعد از احداث و توسعه راههای اصلی و فرعی به فراموشی هرچه تمام رفته، عدم مراقبت و بهسازی، روکش، آسفالت، لکه گیری، نگهداری و مراقبت، جادههای استان لرستان را که روزگاری نه چندان دور زبانزد همگان بود به بالاترین وضعیت بحرانی در کشور رسانده است، روی سخنم به معاونت محترم راهداری استان لرستان است، نگهداری جادهای لرستان باعث هدر رفتن بیشترین سرمایه گذاری تاریخ انقلاب در این استان محروم شده، کار بجایی رسیده که خیلی از جادههای احداثی روستاها و گردشگری از مدار حمل و نقل خارج شدند.
تعمیر و نگهداری جادههای درون استانی عملا تعطیل شده، بیم آن میرود که بزودی استانهای همجوار از مسیرهای جایگزین استفاده کنند، متاسفانه در زمستان سال گذشته نیز جادههای استان بدفعات بسته شد، آمار تلفات جاده ای استان در بهترین حالت، ۹ماه در سال طبق گفته مدیریت راهداری استان آقای شرفی در بروجرد ۲۶ فقره تصادف با ۴۱ فوتی، خرمآباد ۲۹ فقره تصادف با ۳۵ فوتی، دورود ۲۲ فقره تصادف با ۳۲ فوتی، پلدختر ۲۵ فقره با تصادف ۳۲ فوتی، ازنا ۱۳ فقره تصادف با ۱۹ فوتی، الیگودرز هشت فقره تصادف با ۱۰ فوتی، کوهدشت ۱۲ فقره تصادف ۱۵ فوتی و نورآباد ۶ فقره تصادف ۱۱ فوتی گزارش شده است.
کووید۱۹ با آن هیبت مرگبارش به گرد پای تلفات جادهای لرستان نمیرسد. آنچه که ما از تلفات جادهای لرستان استنتاج کردیم بکارگیری طرح فاصلهی اجتماعی جادههای لرستان لازم و ضروری است. دورنگاه توسعهی استان لرستان صنعت گردشگری است و توسعه ی صنعت گردشگری بدون نگهداری و مراقبت جادهای آب در هاون کوبیدن است.متاسفانه بالای هشتاد درصد جادههای گردشگری لرستان بواسطهی عدم نگهداری و مراقبت در خطر نابودی کامل هستند./
مقاله
یادداشت
گزارش
گفتگو