ساماندهی رودخانه‌های لرستان یک مطالبه عمومی است

کد خبر: 
۳۵۹
مدیر عامل شرکت آب منطقه استان عنوان کرد:

ساماندهی رودخانه‌های لرستان یک مطالبه عمومی است

مدیر عامل شرکت آب منطقه لرستان گفت: تکمیل طرح‌های ساماندهی و لایروبی رودخانه‌‌ها در لرستان یک مطالبه عمومی است؛ زیرا با توجه به ریسک بالای سیل در این استان، جان و مال مردم در خطر است.
به گزارش خبرنگار زرک، رضا میرزایی که در جمع رسانه‌های لرستان سخن می‌گفت، به وضعیت سیل‌خیزی استان اشاره و اضافه کرد: از هفتم بهمن ماه سال گذشته تا هفتم اسفند ماه امسال در مدت ۱۳ ماه، تعداد ۴ سیل بزرگ و خسارت بار در استان اتفاق افتاده که از نظر فراوانی و میزان خسارات وارده، در کشور بی‌سابقه بوده است.
وی گفت: بیشتر مشکلات ناشی از سیلاب استان خوزستان نیز در پایین دست سدهای کرخه و دز است که بطور مستقیم وابسته به میزان تولید رواناب و سیلاب‌های لرستان در بالادست می‌باشد.

لرستان جز ۵ استان اول سیل خیز کشور
مدیر عامل شرکت آب منطقه لرستان بیان کرد: این استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در زاگرس میانی و میزان بالای بارش‌های سالانه، شرایط زمین شناسی و وجود سازندهای ریزدانه و نفوذناپذیر و تولید‌کننده رواناب، وضعیت توپوگرافی خشن و کوهستانی و شیب تند، جز ۵ استان اول سیل‌خیز کشور است که تقریباً چه در شرایط خشکسالی و چه در شرایط ترسالی، هر ساله شاهد وقوع سیل‌های مخرب در آن هستیم.
میرزایی افزود: از طرفی تقریباً همه شهرها و حدود ۸۰ درصد از روستاهای پرجمعیت لرستان در کنار رودخانه‌های دائمی و پرآب و سیل خیز بنا شده‌اند بطوریکه هر ساله توسط سیل‌های فصلی تهدید می‌شوند.

سیل؛ خطرناک‌ترین بلایای طبیعی در لرستان
مدیرعامل آب منطقه ای لرستان با بیان اینکه در بین حوادث و بلایای طبیعی در لرستان، سیل خطرناک‌ترین و خسارت‌بارترین به شمار می‌آید، گفت: تقریباً همه دستگاه‌های اجرایی استان در طول سالجاری به خاطر احتمال وقوع سیلاب یا در آماده‌باش به سر برده و یا به طور مستقیم و روزانه درگیر مسائل، مشکلات و پروژه‌های سیل بوده‌اند.
میرزایی تصریح کرد: با توجه به وضعیت سیل خیزی و ریسک بالای آن در لرستان، لازم است لرستان به صورت ویژه دیده شود و با تدوین و اجرای یک برنامه دقیق عملیاتی جهت مهار و کنترل سیلاب‌های آن اقدام گردد، این برنامه می‌تواند شامل احداث سدهای مخزنی با اهداف کنترل و مهار سیلاب، آزادسازی حریم رودخانه‌ها و اجرای طرح‌های ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها و اقدامات آبخیزداری باشد.

مردم خواهان تکمیل پروژه‌های ساماندهی رودخانه‌ها هستند
مدیرعامل آب منطقه ای لرستان خاطرنشان کرد: اگر هزینه خسارات ناشی از یکسال سیل لرستان را صرف طرح‌های مهار و کنترل سیلاب کنیم، مشکل سیلاب استان و تا حدود زیادی خوزستان حل خواهد شد.
میرزایی در خصوص نقش لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها که بعد از سیل دوازدهم فروردین ماه انجام شده در سیل هفتم اسفند ماه سال‌جاری گفت: اقدامات انجام شده در مهندسی رودخانه، موجب جلوگیری از خسارات دوباره شد، مردم هم از اقدامات انجام شده راضی و خواهان تکمیل و ادامه این پروژه‌ها هستند.
وی در پایان تاکید کرد: تکمیل طرح‌های ساماندهی و لایروبی رودخانه‌‌ها در لرستان یک مطالبه عمومی است؛ زیرا با توجه به ریسک بالای سیل در لرستان، جان و مال مردم درخطر است.

 

برچسب‌ها: 
رضا میرزایی - شرکت آب منطقه ای لرستان - سیل - رودخانه

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم