رشد ۱۰۰درصدی توزیع کود شیمیایی در استان

کد خبر: 
۸۶
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی لرستان در گفت‌وگوبا زرک خبر داد:

رشد ۱۰۰درصدی توزیع کود شیمیایی در استان

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی لرستان از رشد ۱۰۰ درصدی توزیع کود شیمیایی بین کشاورزان استان خبر داد.

«علی خادمی» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار زرک، با گرامیداشت هفته بسیج بیان داشت: با تدابیر خوب «رسولی»، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشور، امسال شاهد افزایش میزان تأمین و تدارک کودهای شیمیایی بودیم.

وی به اهمیت موضوع تغذیه گیاه و مصرف بهینه کود اشاره و اضافه کرد: امروزه تغذیه و مصرف بهینه کود در کشاورزی نقش به‌سزایی دارد و توجه نکردن به این اصل مهم در کشاورزی سبب کاهش عملکرد شدید خواهد شد تا حدی که می‌توان گفت کشت محصولات بدون توجه به تغذیه‌ی آن، اقتصادی نیست.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی لرستان ادامه داد: تغذیه‌ی مناسب محصولات زراعی علاوه بر رشد کمی و کیفی محصول موجب مقاومت و سازگاری گیاه به عوامل جوی و محیطی می‌شود.

«خادمی» به تشریح وضعیت تأمین و تدارک کودهای شیمیایی لرستان طی ۸ماه اخیر پرداخت و گفت: در این زمینه نسبت به ۳سال گذشته، رشد ۱۰۰درصدی تأمین و تدارک کود در استان را شاهد هستیم که در جذب و تأمین کود مورد نیاز یکی از استان‌های برتر کشور محسوب می‌شویم.

وی اعلام کرد: همچنین طی ۸ماهه‌ی گذشته از سال‌جاری، ۴۴هزار و ۵۱۳تُن انواع کود به استان حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال پیش، رشد ۱۰۰درصدی داشته‌ایم.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی لرستان با تأکید بر این‌که به این میزان عملکرد و پیشرفت قانع نیستیم، خاطرنشان کرد: به علت مشکلات و دلایل مختلف هنوز نتوانستیم میزان مصرف کودهای شیمیایی را به صورت میانگین و متوسط به حد استانداردهای جهانی برسانیم؛ زیرا میزان متوسط مصرف کود در هر هکتار استان بسیار پایین‌تر از استانداردهای دنیا است.

«خادمی» افزود: بایستی تلاش‌های زیادی انجام گیرد تا بتوانیم میزان مصرف کودهای شیمیایی را به میزان نیاز زمین‌های کشاورزی نزدیک کنیم؛ زیرا میزان نیاز کود استانی با توجه به میزان اراضی و تنوع کشت و محصولات زراعی و باغی بیش از ۱۲۰ هزار تن می‌باشد در حالیکه طی سال‌های اخیر به طور متوسط کمتر از ۷۰هزار تن کود در استان مصرف می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که علاوه بر تأمین کود شیمیایی، موضوع پایش درصد آن نیز برای ما بسیار مهم و اساسی است، تصریح کرد: این نهاده‌ها با ارز دولتی تأمین می‌شوند، لذا رصد و نظارت بر روال تأمین و توزیع آن بسیار مهم است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی لرستان با اعلام این‌که از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۱۱۶ مورد بازرسی از انبار کارگزاران صورت گرفته است، اضافه کرد: از این میزان ۶ مورد منجر به تشکیل پرونده و معرفی به تعزیرات شده است.

«خادمی» در ادامه به سامانه هوشمند توزیع نهاده‌های کشاورزی که از زمان بارگیری تا تحویل به کشاورزان را نشان می‌دهد، اشاره کرد و گفت: این سامانه یک سیستم هوشمند بسیار خوب به منظور رصد کود سهمیه استان است و ما را در نظات بسیار کمک می‌کند.

وی در پایان یادآور شد: آمار سامانه  هوشمند توزیع نهاده‌های کشاورزی نشان می‌دهد که در سال زراعی گذشته بیش از ۱۱۰ هزار بهره‌بردار کود خود را از طریق شبکه توزیع تحویل گرفته‌اند.

 

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم