تفاهم‌نامه کانون وکلا با نهادهای حمایتی

در سالروز استقلال کانون وکلا و روز وکیل لرستان مطرح شد؛
تفاهم‌نامه کانون وکلا با نهادهای حمایتی

تفاهم‌نامه کانون وکلا با نهادهای حمایتی

به مناسبت سالروز استقلال کانون وکلا و روز وکیل، مراسم گرامیداشت سالروز وکیل‌مدافع و استقلال کانون وکلای دادگستری در تالار آرشین خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری زرک، رئیس کانون وکلای دادگستری لرستان در این مراسم با گزارشی از چگونگی شکل‌گیری کانون وکلای دادگستری لرستان گفت: کانون وکلای دادگستری لرستان با تعداد ۶۰ وکیل در سال ۸۹ آغاز به کار نمود و از کانون وکلای دادگستری خوزستان مستقل و طی ۱۲ سال ظرفیت خود را به تعداد ۷۸ وکیل پایه یک دادگستری و ۱۹۰ کارآموز وکالت افزایش داده که این خود اقدام مؤثری در راستای ایجاد اشتغال و ارائه خدمات حقوقی به هم استانی‌های عزیز بوده است.

کیانوش هادی‌پور، با اشاره به تعامل بسیار خوب و سازنده کانون با دادگستری اظهار کرد: از همه مسئولین دادگستری لرستان به‌خاطر اقدام قابل‌تقدیرشان در بحث وکلای تسخیری و معاضدتی جهت افرادی که توانایی وکیل انتخابی نداشته‌اند قدردانی نموده چرا که این امر موجبات رضایتمندی مردم را فراهم نموده است.

وی افزود: کانون وکلا در راستای کمک به افراد ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه کانون، اقدام به تفاهم‌نامه با نهادهای ذی‌ربط از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان زندان‌ها و اداره کل بهزیستی نموده است.

رئیس کانون وکلای دادگستری لرستان در ادامه بیان کرد: از باب استقلال وکیل و استقلال نهاد وکالت برخلاف تصور عده‌ای منظور از استقلال وکیل فراقانونی خارج از ضابطه بودن وکیل و نهاد وکالت نیست؛ بلکه منظور نبود مراجع، قوانین و آیین‌نامه‌های فراقانونی است.

هادی‌پور با اشاره به اینکه استقلال به معنای خروج از حوزه کنترل و عدم پاسخگویی وکلا و کانون‌های وکلای دادگستری نیست؛ بلکه به این معناست که وکیل به‌دور از فشارهای سیاسی به بهترین وجه ممکن جهت احقاق حق در جامعه اقدام نماید گفت: نقض استقلال وکیل عین بی‌عدالتی و لرزان نمودن اساس برخورداری از یک دادرسی منصفانه است.

وی اظهار کرد: استقلال وکیل به عدالت جان داده، متجاوزان را تهدید، تهدید محاکم را قانونمند و اصحاب دعوا را هدایت و قانون را اجرا می‌کند. بی‌گمان حضور وکیل مستقل، مشروعیت‌بخش محاکمه است با این اوصاف در حال حاضر وکلا برای دفاع مؤثر با چالش‌هایی مواجه هستند که استقلال و امنیت آنان را خدشه‌دار و باعث می‌شود گاهی حقوق دفاعی متهم به نحو شایسته تحقق نیابد.

هادی‌پور تصریح کرد: وضع قوانین فاقد معیاری چون تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری علاوه بر تبعیض صنفی و تقسیم وکلا به خودی و غیرخودی موجب محرومیت متهم از داشتن وکیل متبحر را فراهم نموده و این امر هم برخلاف اصل قانون ۳۵ اساسی بوده که به مردم حق انتخاب آزادانه وکیل داده است لذا، ایجاد هرگونه محدودیت برای متهم جهت دفاع از خود برخلاف دادرسی عادلانه بوده و حوادث اخیر کشور ناکارآمدی وکلای مشمول تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری را بر همگان روشن نمود.

وی با بیان اینکه تحقق عدالت مبتنی چهارستون استقلال دستگاه قضایی، استقلال قاضی، استقلال کانون وکلای دادگستری و استقلال وکیل است عنوان کرد: استقلال کانون وکلا بدون استقلال وکیل یا بالعکس در تحقق تظلم‌خواهی و دادخواهی مردم ناکام خواهد بود. استقلال کانون وکلا و استقلال وکیل هم شأن استقلال دادگستری و استقلال قاضی در امر قضا است؛ ولی با این اوصاف سیر تاریخی نهاد وکالت مبین آن است که دخالت حاکمیت در اداره کانون‌های وکلای دادگستری و ایجاد نهاد موازی مرکز مشاوران منجر به نگرانی‌های جدی در به مخاطره انداختن استقلال کانون‌های وکلا و استقلال وکیل گردیده است لذا نهاد قضایی باید تمرکز خود را بر امور قضایی و گسترش عدالت متمرکز نماید و در نهاد مدنی وکالت صرفاً نظارت بدون دخالت آن‌گونه که در قوانین آمده است داشته باشد.

رئیس کانون وکلای دادگستری لرستان در ادامه بیان کرد: از باب تحولات صورت‌گرفته در نهاد وکالت، تصویب قانون غیرکارشناسی تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار جایگاه نهاد وکالت را از یکی از امور قضایی و حقوق به کسب‌وکار تنزل داد که ادامه اجرای این قانون بنیان نهاد وکالت را در کشور نابود و دستگاه قضایی را با چالش جدی مواجه خواهد کرد به‌طوری‌که هدف تصویب‌کنندگان این قانون در ظاهر ایجاد اشتغال بوده درحالی‌که باتوجه‌به میزان آمار موجود در کانون لرستان و سایر کانون‌های کشور، تعداد زیادی از وکلای کانون یا توانایی مالی جهت تمدید پروانه وکالت را ندارند یا اینکه وکلای جوان توان پرداخت هزینه‌های جاری زندگی و تهیه دفتر خود را ندارند با این اوصاف این قانون کارشناسان کانون را به وکلای بیکار تبدیل خواهد کرد که آثار سوء آن متوجه محاکم دادگستری نیز خواهد شد؛ لذا اصلاح آن از نمایندگان ملت مورد تقاضا است.

هادی‌پور ادامه داد: به نمایندگی از کانون وکلای دادگستری اقدام خردمندانه مقام معظم رهبری در عفو و بخشودگی حوادث اخیر کشور را که موجب ایجاد همدلی بین مردم و حاکمیت و رضایتمندی آحاد مردم گردیده را قابل‌تقدیر دانسته و آن را ارج می‌نهیم.

امروز استقلال وکلا در بهترین برهه تاریخی است

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان هم در این مراسم با تبریک هفتم اسفندماه روز وکیل و استقلال کانون وکلا در خصوص جایگاه وکالت و استقلال کانون وکلا گفت: وکیل یکی از اسماء الهی است و مایه فخر و مباهات است که نام این حرفه و شغل را از اسماء الهی گرفته‌اند.

بیژن دارایی با اشاره به اینکه امروز استقلال وکلا در بهترین برهه تاریخی است اظهار کرد: وکیل در جوامع پیشرفته یکی از معیار‌های حقوق بشری است و ارتباط تنگاتنگی با توسعه کشورها دارد در کشور‌های پیشرفته هرچه کشور پیشرفته و مترقی باشد حتماً جایگاه وکالت در آنجا وسیع‌تر و محکم‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امروز اصل ۳۵ قانون اساسی، قانون آیین دادرسی مدنی، قانون حفظ حقوق شهروندی تصریح دارد به استقلال کانون وکلا دارد افزود: الزام حضور وکیل در جرایم مهم، رسمیت نداشتن برخی جلسات دادگاه بدون حضور وکیل، تعیین وکیل تسخیری و معاضدتی برای شهروندان که یک الزام قانونی است، از مصادیق بارز قانون اساسی در بحث جایگاه وکیل است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان گفت: استقلال وکلا به قوت خودش باقی است و روبه‌رشد و شکوفایی است طور یکه پذیرش بسیاری از اسناد بین‌المللی گواه همین مسئله است.

دارایی با قدردانی از تعامل خوب کانون وکلا با دادگستری گفت: نگاه دستگاه قضا بر پیشگیری است؛ لذا حفظشان وکیل بسیار مهم است؛ چون معتقدم خدشه در جایگاه وکیل خدشه در جامعه وکالت است.

وی در خصوص توقعات دادگستری لرستان از کانون وکلا گفت: امروز چند دغدغه اصلی در دادگستری لرستان و در سطح کلان در قوه قضائیه وجود دارد که توقع همکاری کانون وکلا از این باب است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه حجم ورود پرونده به دستگاه قضا سرسام‌آور است؛ لذا کاهش پرونده یکی از موضوعات مهم است که در این راستا جای کمیسیون پیشگیری و حل‌وفصل اختلافات خالی است؛ بنابراین توقع این است که اختلافات در بستر کمیسیون‌های کانون حل‌وفصل شود فارغ از آن با تأسیس کمیسیون پیشگیری علاوه بر حل‌وفصل اختلافات دعاوی در کمیسیون داوری می‌تواند به کاهش پرونده‌ها کمک کند.

وی گفت: اطاله دادرسی، مردم‌داری نیز از دیگر مواردی است که در این زمینه نیز توقع همکاری از کانون را در این باب داریم.

به گزارش زرک، در پایان این مراسم از دکتر محمدحسین حجاریان بنیان‌گذار دانشکده حقوق و نخستین وکیل دادگستری لرستان، مؤسس کانون وکلای دادگستری لرستان در سال ۸۹ و محمدحسن حجاریان مؤسس دانشکده حقوق و کانون وکلای لرستان به‌عنوان پیش‌کسوتان این حوزه تجلیل شد.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید

سمیه روزبهانی/

 

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم