جای خالی تخصص و نقد سازنده در حوزه رسانه لرستان

خبرنگار یا روابط عمومی در سایه؛

جای خالی تخصص و نقد سازنده در حوزه رسانه لرستان

جای خالی تخصص و نقد سازنده در حوزه رسانه لرستان

پایگاه خبری زرک ـ عارف اسکندری

انتظار مردم از رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی، ابهام‌زدایی از مسائل مختلف و همچنین شفاف‌سازی است، رسانه‌ها و خبرنگاران باید علمدار «شفافیت» باشند و در مسیر فعالیت خود برای پیگیری مطالبات مردم، همواره این امر را سرلوحه‌ کار خود قرار دهند.

 به طور حتم خبرنگاران و رسانه‌ها می‌توانند بازوی اصلی مبارزه با فساد باشند؛ چرا که رسانه‌ها یک ابزار نظارتی و دیده بانی قوی در جامعه محسوب می‌شوند.

رسانه با اخلاق می‌تواند از فساد جلوگیری کند، می‌تواند آگاهی بخش باشد، می‌تواند مطالبات مردم را پیگیری کند، می‌تواند مدیر نالایق و ناکارآمد را به چالش بکشاند و ... .

رسانه‌ها در هر شرایطی باید به وظیفه خود عمل کنند حتی اگر انتظار و نتیجه‌ای که مد نظر دارند محقق نشود، این امر موجب می‌شود که حساسیت و مطالبه در جامعه ایجاد شود.

برای تحقق همه این موارد خبرنگار باید تخصص لازم را داشته باشد تا بتواند مدیران ناکارآمد را به چالش بکشاند، موضوعی که متاسفانه این روزها کمتر به آن توجه می‌شود و تخصص به حلقه مفقوده در حرفه خبرنگاری تبدیل شده است. 

برخی مدیران ناکارآمد از همین فضا به نفع خود استفاده می‌کنند و رسانه را ابزار و سپری برای مخفی کردن ناکارآمدی خود مبدل کرده‌اند، موضوعی که این روزها در فضای رسانه‌ای لرستان مشهود است و متاسفانه روز به روز این روند بدتر از گذشته می‌شود.

یکی از دلایل این امر شاید مشکلات مالی و نبود امنیت شغلی در بین خبرنگاران باشد، موضوعی که باید از سوی متولیان امر مورد توجه قرار گیرد، اگر خبرنگار مورد حمایت مادی و معنوی قرار بگیرد به طور حتم کمتر شاهد چنین شرایطی در بین خبرنگاران و حمایت ناخواسته آنها از مدیران ناکارآمد خواهیم بود.

متاسفانه طی سال‌های اخیر، شرایط به گونه‌ای پیش رفته که برخی خبرنگاران نقش روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی را ایفا می‌کنند و مدیران ناکارآمد با سوءاستفاده از این فضای مبهم و تاریک به وجود آمده، همچنان بر صندلی مدیریت خود تکیه زده‌اند و این در حالی است که همچنان بسیاری از مطالبات مردم روی زمین مانده است.

نبود نقد سازنده از سوی برخی رسانه‌ها سبب ایجاد حاشیه‌ای امن برای مدیران ناکارآمد و نالایق در لرستان شده است و همین امر باعث شده که روز به روز شرایط برای استان محروم لرستان که از نرخ بالای بیکاری، تورم، عدم بهبود فضای کسب و کار و ... رنج می‌برد بغرنج‌تر شود.

البته در چنین شرایطی نباید فعالیت و عملکرد رسانه‌ها و خبرنگارانی که تعهد را به منافع شخصی ترجیح داده‌اند نادیده گرفت، خبرنگارانی که با نقدهای سازنده خود همواره پیگیر مطالبات به حق مردم بوده و هستند، در این بین دستگاه‌هایی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و همچنین شورای اطلاع رسانی استان باید نقش نظارتی و حمایتی خود را ایفاء کنند و اقدام به ساماندهی شرایط دشوار فعلی کنند، موضوعی که متاسفانه آن‌گونه که باید از سوی این نهادها مورد توجه قرار نگرفته است.

انتهای پیام/

 

نویسنده: 
عارف اسکندری

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم