پایداری رشد اقتصادی با توسعه کشاورزی

یادداشت رئیس سازمان کشاورزی لرستان؛

پایداری رشد اقتصادی با توسعه کشاورزی

پایگاه خبری زرک ـ یکی از برکات وقوع انقلاب اسلامی ایران، تبلور نگاه جهادی و مردمی در زیرساخت‌‌های حیاتی کشور، از جمله کشاورزی و صنعت بوده و بدیهی است که هم در عرصه کشاورزی سنتی و هم مدرن، این نگاه جهادی بازتاب مطلوبی داشته و در بسیاری از بزنگاه‌ها و شرایط حساس اقتصادی و اقلیمی، منجر به مدیریت و کنترل تولید و عرضه محصولات و اشباع بازارهای هدف شده است.

لرستان، استانی مملو از ظرفیت‌های مطلوب و متنوع در حوزه کشاورزی بوده و تنوع زیستی و اقلیمی آن فرصت منحصربه‌فردی را برای فعالان این عرصه، اعم از اهالی بومی و غیربومی ایجاد کرده است. فرهنگ اجتماعی و عمومی غنی استان لرستان، نقش به سزایی در شکل‌گیری و استمرار فعالیت‌های حوزه کشاورزی به‌عنوان یک حوزه مبتنی بر همیاری و هم‌افزایی مردم و دولت ایجاد کرده است. تلاش‌های خالص و شبانه‌روزی صورت‌گرفته در راستای حمایت از فعالان این عرصه در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات و تسریع روند بازگشت اراضی کشاورزی استان به چرخه تولید، مؤید نگاه ویژه دولت و حتی بخش خصوصی نسبت به این ظرفیت عظیم است. در حال حاضر احصاء ظرفیت‌های جاری و مطلوب در عرصه کشاورزی در استان و تبدیل آنها به محصولات بالفعل و فرصت‌ساز، اصلی‌ترین دغدغه جهاد کشاورزی لرستان محسوب می‌شود. 

به حول قوه الهی در سایه همین نگاه کلان و پیشرو و مدیریت جهادی شاهد کسب رتبه‌های برتر کشوری در عرصه‌های مختلف کشاورزی بوده‌ایم. کسب رتبه برتر در بین دستگاه‌های اجرایی در جشنواره شهید رجایی در سال ۱۴۰۲ ــ ۱۴۰۱ و کسب رتبه اول کشور در یکپارچه‌سازی اراضی و تأمین نهاده‌ها، فقط بخشی از این موارد محسوب می‌شود. آنچه مسلم است این‌که محقق‌شدن این اهداف و حرکت در مسیر تحقق هدف‌های عالی پیش‌ رو در عرصه کشاورزی استان لرستان، معلول همان نگاه خداپسندانه و عام‌المنفعه‌ای است که باید در سایه تخصص و اهتمام کارشناسان و متخصصان این حوزه تکمیل شود.

قویاً بر این باوریم که باید تأکید ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص رشد تولید و مهار تورم، تبدیل به یک الگوی عملیاتی در عرصه‌های گوناگون، خصوصاً کشاورزی شده و نگاه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را در این حوزه مهم و سرنوشت‌ساز، تحت‌تأثیر مطلوب و مستقیم خود قرار دهد. در این صورت شاهد موفقیت‌ها و ثمرات بسیاری برای کشور، چه در عرصه داخلی و چه بین‌المللی خواهیم بود. آنچه مسلم است این‌که اهمیت نقش صنعت کشاورزی در اقتصاد ایران بیش از هر چیز دیگری نمود دارد و جایگاه این بخش به‌عنوان موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی ازجمله موضوعاتی است که همواره موردبحث و اظهارنظر کارشناسان بوده است. موقعیت ممتاز جغرافیایی و تنوع آب‌وهوایی ایران برای کاشت محصولات گوناگون بخش کشاورزی و وجود نیروی کار در روستاها در کنار نیروهای تحصیل‌کرده در رشته‌های کشاورزی، ظرفیتی برای ایجاد تحولی عظیم در کشور است. ضمن این‌که تولیدات محصولات صنایع غذایی و نظایر آن ازجمله مزیت‎های موجود بخش کشاورزی است که اهمیت بالایی دارد. ازاین‌رو صنعت کشاورزی می‌تواند در فرایند توسعه اقتصادی ایران نیز نقش به سزایی داشته باشد. یکی از علل اهمیت بخش کشاورزی در لرستان می‌تواند کم ریسک بودن آن نسبت به دیگر بخش‌های اقتصاد باشد به همین دلیل گفته می‌شود توسعه در بخش کشاورزی سبب پایداری در رشد اقتصادی می‌شود.

پ.ن: این یادداشت امروز  ۱۴ آذر ۱۴۰۲ در روزنامه جام جم منتشر شده است.

پایان پیام /

 

نویسنده: 
سید عماد شاهرخی

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم