سفر مجازی به دریاچه گهر دورود؛ نگین زاگرس

برای تماشای دریاچه کوهستانی گهر عازم ارتفاعات اشترانکوه می‌شویم که در جنوب شرقی دورود و در فاصله سی و پنج کیلومتری این شهر قرار گرفته است. وسیله‌های نقلیه شما را تا نیمه‌های راه خواهند رساند اما باقی راه سخت و ناهموار است و تنها با پای پیاده و یا با کمک اسب و استر قابل پیمایش است، بنابراین حتما کفش مناسبی بر ای پیاده روی به همراه داشته باشید. اگر از شهر دورود عازم دریاچه شده اید باید راه روستای شاه پیروالی را پیش رو بگیرید با عبور از روستا به سمت چشمه خیوه حرکت کرده و تا انتهای مسیر آسفالته را طی کنید از این نقطه به بعد باید مسیر باقی مانده تا دریاچه را چیزی در حدود هجده کیلومتر است را با پای پیاده طی کنید. اما اگر از شهر الیگودرز عازم دریاچه می‌شوید باید خود را به روستای چشمه پر برسانید. پس از گذر از روستا به سوی منطقه‌ای حرکت می‌‌کنید که با نام «تپه تاپله» شناخته می‌شود. اینجا دیگر انتهای این مسیر ماشین رو است. از اینجای مسیر به بعد را نیز با پای پیاده طی کنید. این مسیر در مقایسه با مسیر شهر دورود دارای مسافت ماشین روی بیشتر و مسافت پیاده روی کمتری در حدود هفت کیلومتر است اما مسیر نخست از امنیت بالاتری برخوردار است و اغلب به مسافران پیشنهاد می‌شود.

دریاچه گهر بر اثر وقوع یک زمین لرزه مهیب پدید آمده است

مسیر منتهی به دریاچه (نگین اشترانکوه) از میان دره های عمیق و طولانی می گذرد که اندکی ناهموار است و گاه شیب مسیر بسیار بالاست. اما این مسیر سال ها پیش توسط جهانگردان اروپایی پیموده شده است. شاید تعجب کنید اگر بدانید که یک بانوی انگلیسی در سال ۱۸۹۰ میلادی نخستین بار این دریاچه را ملاقات و بر روی آن تحقیق کرده است. اما در میان تماشاگران این دریاچه یک جهانگرد اتریشی به نام آ ـ رودلر از باقی مشهورتر است و اغلب از او به عنوان کاشف این دریاچه یاد می‌شود. وی که در سال ۱۸۸۸ میلادی دریاچه را کشف و ثبت کرده است این دریاچه را دریاچه ایران می‌نامد. دریاچه گهر بر اساس نظرات کارشناسان و جغرافیدانان بر اثر وقوع یک زمین لرزه مهیب پدید آمده است. شاید جالب باشد اگر بدانید این دریاچه درست بر روی گسل زاگرس قرار دارد. اما اگر مشتاقید تا علت نامگذاری این دریاچه زیبا به گهر را بدانید، گهر در میان اقوام اصیل لر به معنای آبی است که در یک گودال جمع شده و به نظر ثابت و راکد می‌آید. مسیر اندکی طولانی است اما تماشای طبیعت اطراف اشترانکوه خستگی مسیر را تا حدودی از بین می‌‌برد. از آنجا که این دریاچه در ارتفاع ۲۳۵۰ متر قرار دارد یکی از دریاچه‌های کوهستانی ایران است که البته در زمره دریاچه‌های آب شیرین قرار می‌گیرد.

اواسط تابستان؛ بهترین فصل بازدید از گهر

اواسط تابستان بهترین زمان برای بازدید از دریاچه و در عین حال شناکردن در گهر کوچک است. در اوایل فصل پاییز که هنوز سردی هوا قابل تحمل است نیز طبیعت زیبای اطراف دریاچه بسیار محبوب و دوست داشتنی است اما با نشستن نخستین برف بر روی زمین دیگر برای تماشای این دریاچه باید یکسالی را صبر کنید. در میانه های فصل زمستان نیز اغلب دریاچه به طور کامل یخ می بندد.

لاله‌های واژگون از جلوه‌های پوشش گیاهی این منطقه است

قدم در طبیعت اشترانکوه که بگذارید با وجود همه آسیب‌ها و تخریب‌ها هنور هم می‌توانید ردپای درختان بید، بلوط‌های زیبا، بادام‌ها و پسته‌های وحشی، گلابی وحشی، انبوه درختان نارون و چنار، انجیر، زبان گنجشک، زالزالک، ارژن، گز، و انار را ببینید. گل‌های رنگارنگ همچون لاله‌های واژگون هم از دیگر جلوه‌های پوشش گیاهی این منطقه است.

تصویر هوایی: حامد بازگیر / پایگاه خبری زرک

 

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم