افزایش ۶ میلیون متر مکعب حجم آب دشت «رومشکان»

کد خبر: 
۵۵۸۳
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان خبر داد؛

افزایش ۶ میلیون متر مکعب حجم آب دشت «رومشکان»

افزایش ۶ میلیون مترمکعب حجم آب دشت رومشکان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از افزایش ۶ میلیون متر مکعب حجم آب دشت «رومشکان» خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری زرک، داریوش حسن نژاد با اعلام این خبر گفت: براساس آمار مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان، سطح آب زیرزمینی دشت رومشکان در پایان سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به میزان ۱۴۰ سانتیمتر افزایش تراز داشته که معادل افزایش حدود ۶ میلیون مترمکعب حجم آب آبخوان است.

وی افزود: علاوه بر بارش مناسب در سال آبی گذشته، مجموعه اقدامات انجام شده حفاظت منابع آب، شامل نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی و صنعتی، جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز و انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت مازاد بر پروانه بهره‌برداری چاه‌ها، باعث بهبود وضعیت آبخوان و افزایش تراز آب زیرزمینی در دشت رومشکان شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شرکت آب منطقه‌ای لرستان اقدام به صدور مجوز برداشت از منابع آب سطحی (رودخانه سیمره) در شهرستان رومشکان به میزان ۹۰۰ هکتار کرده که ۴۰۰ هکتار از آن منجر به احداث ایستگاه‌های پمپاژ و اجرای شبکه آبیاری تحت فشار شده و مابقی در حال احداث است.

حسن نژاد تصریح کرد: این موضوع در چارچوب برنامه اصلاح الگوی کشت، باعث کاهش فشار بر منابع آب زیرزمینی از طریق انتقال کشت گیاهان آب بر مانند سیب زمینی و محصولات جالیزی به اراضی تحت پوشش منابع آب سطحی شده است.

این مسئول گفت: دشت رومشکان در حال حاضر جزو دشت‌های ممنوعه بوده که مجموعه این فعالیت‌ها موجب شده که ضمن توقف روند افت سطح آب زیرزمینی، امیدواری بیشتری را جهت احیای آبخوان دشت رومشکان به ارمغان آورده است.

پایان پیام/

 

برچسب‌ها: 
نصب کنتور هوشمند - شرکت آب منطقه‌ای لرستان - رومشکان - رودخانه سیمره - داریوش حسن نژاد

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم